SÜRDÜRÜLEBİLİR VE YİNELEMELİ BİR TASARIM EĞİTİMİ SÜRECİNDE KABUL EDİLEBİLİR VE UYGULANABİLİR ÇIKTILARIN SAĞLANMASINA YÖNELİK YENİ BİR YAKLAŞIM


ÇALGÜNER A., ÜNAL B., DEMİRCİ H. M., BODUR G.

Sanat ve Tasarım Dergisi, sa.31, ss.1-24, 2023 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: Sayı: 31
  • Basım Tarihi: 2023
  • Dergi Adı: Sanat ve Tasarım Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.1-24
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Etkileşimli bir tasarı-tabanlı sorun çözme süreci olan tasarım eğitimi, dizgesel olarak bilişsel bir ağyapının morfolojik, işlevsel ve kavramsal yönlerini dizgesel olarak birleştiren sürdürülebilir ve uygulanabilir bir yaklaşımı gerektirir. Bu çalışmada sunulan kavramsal çerçeve, odaklı bir tasarım eğitimi süreci içeriğinin ortaya koyulmasının yanı sıra, bütüncül ölçekli bir birleşim sürecini gerektiren mantık-yöneltimli aşamaların örneklenmesi ve farklı durumlara yönelik olarak uygulanabilecek olan bir dizi antitez önerilmesi amacıyla oluşturulmuştur. İşletim süreci, geleneksel işleyişin dizgesel yaklaşım doğrultusunda görsel ortamda döngüsel olarak betimlenmiş olan zamansal kapsayıcılığını gösteren çok boyutlu doğrusal bir yapı ile tanımlanmıştır. Bu çalışmada sunulan çerçeve önerisi, tasarım eğitiminin çeşitli bileşenlerini etkinleştiren özelleşmiş bir dizge yapısının koşula bağlı durumlarını tanımlayan derleyici bir yönerge ortaya koyma amacını gütmektedir. Bu yönergenin kabul edilebilir ve uygulanabilir öğrenci çıktıları sunabilmesinin yanı sıra, tasarım eğitimini temel alan çeşitli disiplinlerde elde edilebilecek yenilikçi öğrenci çalışmalarının yolunu açacağı öngörülmüştür.
As an interactive project-based problem-solving process, design education entails a sustainable but applicable approach systematically combining a cognitive network’s morphological, functional, and conceptual aspects. The framework presented in this study has been designated for ensuring the framework of a specific design education process, demonstrating logic-oriented phases, necessitating an overall scaled association process that consists of a range of alternative ideas sample solutions, and a set of anti-thesis for each case. The operating process portrays a multi-linear flow that should be formulated with a linear structure that could be defined visually by a rounded path to illustrate the comprehensiveness across the timeline along the traditional track through a systematic vision. The framework stated in this study is a compiler guideline aiming to enable provisional circumstances for a specific system structure that effectuate various components due to design education. Besides attaining admissible and applicable student output, it also can pave the way for creative student works in various disciplines basing on studio education.