Öğretmenlik Meslek Etiği İlkeleri Ve Öğretmenlerin Öğretmenlik Meslek Etiği İlkeleri Hakkında Farkındalık Düzeyleri


Özer Keskin M., Aksakal E., Yer E.

2. Etik Kongresi, Ankara, Türkiye, 5 - 06 Şubat 2021, ss.98

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.98
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Günümüzde etik, etik değerler, etik karar verme, meslek etiği, etik ilkeler, öğretmenlik meslek etiği

gibi konulara karşı gösterilen ilgi sürekli artış göstermekte ve pek çok araştırmaya konu edilmektedir.

Mesleklerin amacı, tüm insanların mutluluk ve yaşam kalitesini yükseltmektir. İnsan yaşamının büyük

kısmını oluşturan meslek hayatının da kendi kuralları ve bir etik anlayışı vardır. Meslek etiği etik

disiplinin bir alt dalıdır. Meslek etiği, aynı meslekte çalışanların dünyanın her yerinde aynı davranış

kurullarına uyumudur. Meslek etiğinin temelinde insanlarla ilişkiler vardır. Aynı meslekten bireylerin

birbiri ile ilişkilerinde belli davranış kalıplarına uymaları meslek etiğinin gereğidir. Çağımızda pek

çok meslek alanı için etik ilkeler belirlenmekte ve o mesleği yapanlardan bu ilkeler çerçevesinde

hareket etmeleri istenmektedir.

Eğitimin amacı nitelikli insan yetiştirmektir. Bu sebeple eğitimin başlı başına etik bir etkinlik

olduğunu söylemek mümkündür. Eğitimde etik eğitimin olmazsa olmaz koşuludur. Bu sebeple eğitimsiz

bir yaşam düşünülemeyeği gibi etik olmadan yapılan bir eğitim sürecide düşünülemez. Eğitim ve

öğretimde baş aktör olan öğretmenlerin, mesleklerinden kaynaklı etik ilkelere uymaları beklenmekte

ve bunun yanında bu etik ilkeleri öğrencilere de öğretmeleri gerekmektedir. Öğretmenler, öğrenciler

için etik değerlere sahip örnek modeller teşkil etmektedirler. Yeni nesli yetiştiren öğretmenler, onların

etik değerlere sahip olabilmesinde en önemli rolü üstlenmektedir. Bu çalışmada bu fikirden yola

çıkılarak bazı demografik kriterler ışığında öğretmenlerin öğretmenlik meslek etiği ilkeleri

konusundaki farkındalık düzeyleri incelenmiştir. Bu sebeple, çeşitli eğitim kurumlarında görev yapan

öğretmenlere uygulanan anket yoluyla; öğretmenlerin öğretmenlik meslek etiği hakkındaki farkındalık

düzeyleri cinsiyet, yaş, mezun olunan okul türü, görev yapılan okul türü, hizmet yılı gibi değişkenler

açısından değerlendirilmiştir.