2. Etik Kongresi, Ankara, Türkiye, 5 - 06 Şubat 2021, ss.98
Günümüzde etik, etik değerler, etik karar verme, meslek etiği, etik ilkeler, öğretmenlik meslek etiği
gibi konulara karşı gösterilen ilgi sürekli artış göstermekte ve pek çok araştırmaya konu edilmektedir.
Mesleklerin amacı, tüm insanların mutluluk ve yaşam kalitesini yükseltmektir. İnsan yaşamının büyük
kısmını oluşturan meslek hayatının da kendi kuralları ve bir etik anlayışı vardır. Meslek etiği etik
disiplinin bir alt dalıdır. Meslek etiği, aynı meslekte çalışanların dünyanın her yerinde aynı davranış
kurullarına uyumudur. Meslek etiğinin temelinde insanlarla ilişkiler vardır. Aynı meslekten bireylerin
birbiri ile ilişkilerinde belli davranış kalıplarına uymaları meslek etiğinin gereğidir. Çağımızda pek
çok meslek alanı için etik ilkeler belirlenmekte ve o mesleği yapanlardan bu ilkeler çerçevesinde
hareket etmeleri istenmektedir.
Eğitimin amacı nitelikli insan yetiştirmektir. Bu sebeple eğitimin başlı başına etik bir etkinlik
olduğunu söylemek mümkündür. Eğitimde etik eğitimin olmazsa olmaz koşuludur. Bu sebeple eğitimsiz
bir yaşam düşünülemeyeği gibi etik olmadan yapılan bir eğitim sürecide düşünülemez. Eğitim ve
öğretimde baş aktör olan öğretmenlerin, mesleklerinden kaynaklı etik ilkelere uymaları beklenmekte
ve bunun yanında bu etik ilkeleri öğrencilere de öğretmeleri gerekmektedir. Öğretmenler, öğrenciler
için etik değerlere sahip örnek modeller teşkil etmektedirler. Yeni nesli yetiştiren öğretmenler, onların
etik değerlere sahip olabilmesinde en önemli rolü üstlenmektedir. Bu çalışmada bu fikirden yola
çıkılarak bazı demografik kriterler ışığında öğretmenlerin öğretmenlik meslek etiği ilkeleri
konusundaki farkındalık düzeyleri incelenmiştir. Bu sebeple, çeşitli eğitim kurumlarında görev yapan
öğretmenlere uygulanan anket yoluyla; öğretmenlerin öğretmenlik meslek etiği hakkındaki farkındalık
düzeyleri cinsiyet, yaş, mezun olunan okul türü, görev yapılan okul türü, hizmet yılı gibi değişkenler
açısından değerlendirilmiştir.