ÖĞRETMENLERİN MESLEKİ HAYATLARINDA KARŞILAŞTIKLARI ETİK İKİLEM DURUMLARI ÜZERİNE ÖRNEK BİR ÇALIŞMA


Özer Keskin M., Aksakal E.

2.Etik Kongresi, Ankara, Türkiye, 5 - 06 Şubat 2021, ss.97

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.97
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Birçok meslek dalında hangi davranışların doğru hangi davranışların yanlış olduğunu belirleyen,

ilgili meslek grubuna ait bazı etik ilkeleri meydana getiren ve mesleği yerine getiren kişilerin bu etik

ilkelere uymasını gerektiren, o mesleğe ait standartları belirleyen kurallar mesleki etik olarak

tanımlanmaktadır. Bu çalışmada öğretmenlerin meslek hayatları boyunca kendilerini rahatsız eden,

kişisel olarak yaşadıkları ya da karşı karşıya kaldıkları etik ikilem durumları incelenmiştir. Çalışmada

nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Bu amaçla farklı branştan öğretmenlerle yarı yapılandırılmış

görüşmeler yapılmıştır. Araştırmacılar tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu ve etik ikilem

durumlarının belirlenebileceği bireysel görüşme soruları öğretmenlere uygulanmıştır. Verilerin

analizinde “içerik analizi” tekniği kullanılmıştır. Elde edilen bulgular öğretmenlerin daha ağırlıklı

olarak öğretmen-öğrenci ya da öğretmen –meslektaş (müdür/ öğretmen) ilişkilerinde etik ikilem

durumları ile karşılaşıldığını göstermektedir.