8. Uluslararası 19. Ulusal Hemşirelik Kongresi, Ankara, Türkiye, 25 - 28 Eylül 2024, ss.1037
Bu araştırma; nöroşirurji kliniğinde klinik uygulamaya yapan ve yapmış olan hemşirelik öğrencilerinin ruh sağlığı okuryazarlık düzeyinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır.
Araştırma tanımlayıcı tipte bir çalışmadır. Araştırmanın evrenini, bir üniversitesinin hemşirelik bölümü 2., 3. ve 4. sınıf öğrencileri oluşturmuş ve araştırmada örneklem seçimine gidilmeksizin araştırmaya katılmayı kabul eden ve nöroşirurji kliniğinde klinik uygulamaya çıkmış 2., 3. ve 4. sınıf öğrencilerinden oluşan 304 öğrenci ile araştırma yürütülmüştür. Araştırma verileri, “Katılımcı Bilgi Formu” ve “Ruh Sağlığı Okuryazarlığı Ölçeği” aracılığıyla toplanmıştır. Elde edilen verilerin analizi sürecinde, tanımlayıcı istatistikler (frekans, yüzde, ortalama, standart sapma) kullanılmıştır. Demografik özellikler ile ölçek puanları arasındaki ilişkiyi değerlendirmek için bağımsız t testi (cinsiyet, sağlık sigortası olma durumu), Mann Witney U (sosyoekonomik durumu) testi ve ANOVA (sınıf düzeyleri arasındaki ölçek puanı farkı) testlerinden yararlanılmıştır. Bu çalışmada istatistiksel anlamlılık için p<0.05 olarak kabul edilmiştir.
Araştırmada katılımcıların yaş ortalaması 21.78 ±1.80 (20.00-31.00) bulunup öğrencilerin ruh sağlığı okuryazarlık düzeyinin orta düzeyde (58.57±5.32) olduğu saptanmıştır. Ölçek alt boyutlarından “Ruhsal hastalığı olan bireylere yönelik tutum” alt boyutunun ortalama puanı 15.01±3.15, “Ruhsal hastalıklara yönelik tutum” alt boyutunun ortalama puanı 13.76±3.31, “Ruhsal bozuklukları tanıma” alt boyutunun ortalama puanı 15.52±2.73 ve “Ruhsal sağlık bilgisine ulaşma” alt boyutunun ortalama puanı 8.73±1.67’dir. Öğrencilerin sınıf düzeylerine göre ruh sağlığı okuryazarlığı toplam ölçek puanı değerlendirildiğinde, (2. sınıf: 57.20±5.01; 3. sınıf: 57.89±5.26; 4. sınıf: 59.74±5.30) aralarında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmuştur. Farklılık oluşturan grubun 4. sınıfta yer alan öğrencilerden kaynaklandığı belirlenmiştir. Araştırmada, öğrencilerin ruh sağlığı okuryazarlık düzeyi puanlarının orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda öğrencilerin ruh sağlığı okuryazarlık düzeylerinin 4. sınıfta arttığı görülmekle birlikte 2. ve 3. sınıflarda düşük olduğu bulunmuştur. 2. ve 3. sınıfta yer alan öğrencilerin ölçek puanlarının düşük olması nedeni ile eğitim programında yeni ve farklı yöntemlerin kullanılması önerilmektedir.