(UYIK 2024)5.International Applied Statistics Congress, 21 - 23 Mayıs 2024, ss.1-2
Gıda endüstrisindeki önemli gelişmeler sayesinde üreticiler arasında
rekabet artmış ve tüketicilere ürün beğendirme, tüketici beğenisi ölçme gibi
amaçlar ortaya çıkmıştır. Duyusal analiz gıdaların farklı özelliklerini
dokunma, tatma, koklama, görme ve işitme duyularının tepkilerine cevap veren,
analiz eden, test eden ve üzerinde yorum yapabilmeyi sağlayan bir tanımdır.
Duyusal analiz çalışmalarında ürünleri karşılaştırmak ve belirleyici olan
duyusal faktörleri saptamak için istatistiksel yöntemler kullanılır. Duyusal
analizde önemli bir husus olan duyusal yorgunluğun meydana getirdiği güvenirlik
kaybı dengeli tamamlanmamış blok tasarımları kullanılarak azaltılır. Bu çalışmada
dengeli tamamlanmamış blok tasarımlar ve Durbin sıra sayıları testleri
tanıtılarak duyusal analizdeki yeri aktarılmıştır. Ayrıca permütasyon testleri
hakkında bilgi verilmiştir. Farklı likopen miktarları ve konsantrasyonları
kullanılarak hazırlanan veriler panelistlere tattırılmış ve elde edilen
verilere düzeltmiş Durbin sıra sayıları testi uygulanmış ve aralarındaki
farklar tespit edilmiştir.