Deney Tasarımı Yaklaşımı ile Tüketicilerin Duyusal Nitelik ve Eğilimlerinin Belirlenmesi


Aydoğan M., Bayrak H.

(UYIK 2024)5.International Applied Statistics Congress, 21 - 23 Mayıs 2024, ss.1-2

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Sayfa Sayıları: ss.1-2
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Gıda endüstrisindeki önemli gelişmeler sayesinde üreticiler arasında rekabet artmış ve tüketicilere ürün beğendirme, tüketici beğenisi ölçme gibi amaçlar ortaya çıkmıştır. Duyusal analiz gıdaların farklı özelliklerini dokunma, tatma, koklama, görme ve işitme duyularının tepkilerine cevap veren, analiz eden, test eden ve üzerinde yorum yapabilmeyi sağlayan bir tanımdır. Duyusal analiz çalışmalarında ürünleri karşılaştırmak ve belirleyici olan duyusal faktörleri saptamak için istatistiksel yöntemler kullanılır. Duyusal analizde önemli bir husus olan duyusal yorgunluğun meydana getirdiği güvenirlik kaybı dengeli tamamlanmamış blok tasarımları kullanılarak azaltılır. Bu çalışmada dengeli tamamlanmamış blok tasarımlar ve Durbin sıra sayıları testleri tanıtılarak duyusal analizdeki yeri aktarılmıştır. Ayrıca permütasyon testleri hakkında bilgi verilmiştir. Farklı likopen miktarları ve konsantrasyonları kullanılarak hazırlanan veriler panelistlere tattırılmış ve elde edilen verilere düzeltmiş Durbin sıra sayıları testi uygulanmış ve aralarındaki farklar tespit edilmiştir.