FİZİK EĞİTİMİNDE KAVRAM YANILGILARI KONUSUNDA YAPILMIŞ LİSANSÜSTÜ ÇALIŞMALARIN İNCELENMESİ


Creative Commons License

TAŞKIN T.

Trakya Eğitim Dergisi, cilt.12, sa.2, ss.805-820, 2022 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 12 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2022
  • Doi Numarası: 10.24315/tred.938903
  • Dergi Adı: Trakya Eğitim Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.805-820
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Ülkemizde fizik eğitiminde kavram yanılgıları üzerine yapılan çalışmalar 1996’da başlamış, günümüzde hala devam etmektedir. Bu çalışma, kavram yanılgıları üzerine yapılmış yüksek lisans ve doktora çalışmalarının incelendiği içerik analizi çalışmasıdır. Çalışmada, ulusal tez merkezinde kaydı bulunan, fizik eğitimi alanında yapılmış, 10’u doktora ve 26’sı yüksek tezi olmak üzere toplam 36 tez incelenmiştir. Veriler analiz edilirken tezlerin; yayın yılı, amacı, konusu, örneklemi, yöntemi, deseni, veri toplama araçları ve veri analiz yöntemleri olmak üzere sekiz değişken dikkate alınmıştır. Elde edilen bulgulara göre fizik eğitiminde kavram yanılgıları üzerine en fazla tezin 2007 yılında yayımlandığı görülmektedir. Tezler eşit oranda kavram yanılgılarını belirleme ve belirleme-giderme üzerine tasarlanmış, ağırlıklı olarak mekanik konusuna yönelik kavram yanılgıları araştırılmıştır. Örneklem olarak, çoğunlukla yüksek lisansta lise öğrencileri, doktora düzeyinde ise öğretmen adayları tercih edilmiştir. Örneklem seçiminde en fazla basit seçkisiz yöntemin ve 50-100 kişilik küçük örneklemlerin tercih edildiği belirlenmiştir. Tezlerin neredeyse tamamında nicel yöntemden yararlanılmıştır. Deneysel desen en fazla tercih edilen desen olmuştur. Verilerin toplanmasında ise genel olarak çoktan seçmeli ve açık uçlu sorulardan oluşan anketler, analizinde ise frekans ve yüzde değerleri kullanılmıştır. Yapılacak yeni çalışmalarda burada sunulan eğilimler ve alanyazındaki boşluklar dikkate alınarak alana katkı sağlanabilir. 

Studies on misconceptions in physics education in Turkey started in 1996 and continue today. This study is a content analysis that examines master and Ph.D. thesis on misconceptions. In the study, a total of 36 theses, 10 Ph.D. and 26 master’s, registered in the national thesis center, made in the field of physics education, were examined. The analysis was made on eight variables: Publication year, purpose, research subject, sample, research method, research design, data collection and analysis methods. According to the findings, the most dissertations on misconceptions in physics education were published in 2007. Theses are designed on identifying and identifying-eliminating in equal proportions. Misconceptions mainly related to mechanics subject were investigated. As a sample, high school students in master's degree and teacher candidates at doctoral level were chosen. It was determined that the samples were created by random method and small sample sizes (50-100 people) were preferred. In addition, a quantitative method has been used in almost all of the theses.  The experimental design was the most preferred. Besides, multiple choice and open-ended questions were used for data collection, while frequency and percentage values were used in analysis. Contribution to the field can be made by considering the trends and gaps in the literature presented here in new studies to be done.