KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARINDAN ÇİZGİ FİLMLERİN MECAZ KULLANIMI AÇISINDAN İNCELENMESİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ


Türkmen F., Bayrak Cömert Ö.

JOURNAL OF WORLD OF TURKS, cilt.15, sa.1, ss.93-104, 2023 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 15 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2023
  • Doi Numarası: 10.46291/zfwt/150108
  • Dergi Adı: JOURNAL OF WORLD OF TURKS
  • Derginin Tarandığı İndeksler: MLA - Modern Language Association Database, Directory of Open Access Journals, Index Copernicus, Other Indexes
  • Sayfa Sayıları: ss.93-104
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Çocukların günlük hayatında vazgeçilmezlerinden biri olan kitle iletişim araçlarından çizgi filmler, teknolojiyle birlikte gelişmekte ve etkileyiciliğini sürdürmektedir. Yeni nesillerin Türk dilini ve kültürünü, öğrenim hayatlarında, günlük yaşantılarında doğru öğrenmeleri için kitle iletişim araçlarından çizgi filmlerin bir öğretici olarak çok yönlü kullanılabileceği varsayılmıştır. Çocuklar, ana dilde sözcüğün birden fazla anlamının olabileceğini, gerçek anlamı dışında da kullanılabileceğini çizgi filmler yardımıyla keşfetmekte ve kazandıkları mecazlarla söz varlıklarını geliştirmektedir. Bu çalışmanın amacı; kitle iletişim araçlarından çizgi filmlerin mecaz kullanımı açısından incelemek ve değerlendirmektir. Araştırmada televizyonda gösterilen çizgi filmlerden “Rafadan Tayfa” çizgi filminin 2019 yılı Türkçe Öğretim Programı’nda yer alan 16 temaya uygun olanları seçilmiş ve 16 bölümde mecaz kullanımı nitel araştırmalardan içerik analizine göre incelenmiştir. Çizgi film içerikleri sistematik tahlil ile değerlendirilmiştir. Araştırmamızın sonucunda 70 mecaz tespit edilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre; söz varlığı unsurlarından mecazlar, kitle iletişim araçlarından çizgi filmler ile çocukların kelime hazinelerine kazandırılabilmektedir

Cartoons, which are one of the indispensable tools of children's daily life, continue to develop and remain impressive with technology. It is assumed Kitle İletişim Araçlarından Çizgi Filmlerin Mecaz Kullanımı Açısından İncelenmesi ve Değerlendirilmesi / Analysis and Evaluatıon of Cartoon Movies From Mass Medıa in Terms of Methodology 94 cartoons, one of the mass media, can be used as a teacher in many ways so that new generations can learn Turkish language and culture correctly in their education and daily lives. With the help of cartoons, children discover that the word can have more than one meaning in the mother tongue and that it can be used outside of its real meaning, and they develop their vocabulary with the metaphors they have acquired. The aim of this study; To examine and evaluate cartoons, one of the mass media, in terms of metaphorical use. In the research, among the cartoons shown on television, the “Rafadan Tayfa” cartoons, which are suitable for 16 themes in the 2019 Turkish Curriculum, were selected and the use of metaphors in 16 sections was examined according to content analysis from qualitative research. Cartoon contents were evaluated by systematic analysis. As a result of our research, 70 metaphors have been identified. According to the results obtained; Metaphors from vocabulary elements and cartoons from mass media can be added to children's vocabulary.