21. Yüzyılda Yaşamboyu Öğrenme Yolunda Öğretmen Adaylarının Bilgi Okuryazarlığı Düzeyini Anlamak


Creative Commons License

Şengül Bircan T.

ACADEMIC SOCIAL RESOURCES Journal, cilt.9, sa.1, ss.67-76, 2024 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 9 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2024
  • Dergi Adı: ACADEMIC SOCIAL RESOURCES Journal
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Index Copernicus, Sobiad Atıf Dizini
  • Sayfa Sayıları: ss.67-76
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

ÖZET Yaşam boyu öğrenmenin anahtarı olan, bilgi okuryazarlığının topluma kazandırılmasında öğretmenlerin önemi yadsınamaz. Öğretmenlerin eğitim sürecinde bilgi okuryazarlığı becerilerine sahip olması, mesleki hayatta bu becerileri aktif kullanmaları ve öğrencilerine aktarmaları için oldukça gereklidir. Bu sebeple öğretmen adaylarının eğitimlerinde bilgi okuryazarlığı kazanımlarının aldığı yolu görmek, konuya ilişkin yapılacak düzenlemelerin de önünü açacaktır. Bu bağlamda araştırma, sosyal bilgiler ve tarih öğretmen adaylarının sahip olduğu bilgi okuryazarlığı becerilerini anlamak amacını taşımaktadır. Çalışma, nicel araştırma yöntemlerinden betimsel tarama modeli kullanılarak; 2021-2023 yılları arasında İç Anadolu bölgesinde yer alan bir üniversitenin Eğitim Fakültesinde öğrenim gören 200 öğretmen adayı ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada Adıgüzel (2011) tarafından geliştirilen “Bilgi Okuryazarlığı Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma verileri, bilgiyi kullanmada etik ve yasal düzenlemeleri dikkate alma, bilgiye erişme, bilgiyi kullanma ve bilgi ihtiyacını tanımlama olmak üzere dört kategoride incelenmiştir. Araştırma verilerinin analizinde SPSS (29.0) paket programından yararlanılmıştır. Verilerin analizinde frekans, yüzde, ortalama ve non-parametrik testler kullanılmıştır. Araştırma verilerinin normal dağılımdan gelmemesi sebebiyle çözümlemelerde non-parametrik analiz araçlarından Mann-Whitney U testi, değişkenler arası farkı test etmek için uygulanmıştır. Çalışmada sosyal bilgiler ve tarih öğretmen adaylarının bilgiyi kullanmada etik ve yasal düzenlemelere her zaman uydukları, bilgiyi kullanma ve bilgi ihtiyacını tanımlama konusunda çoğunlukla bilinçli oldukları ancak bilgiye erişim konusunda desteklenmeye ihtiyaç duydukları sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, çalışmaya katılan öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlık becerilerinin orta üstü düzeyde olduğu söylenebilir. Anahtar Kelimeler: Tarih öğretmen adayları, sosyal bilgiler öğretmen adayları, bilgi toplumu, bilgiye erişim, beceri