ACADEMIC SOCIAL RESOURCES Journal, cilt.9, sa.1, ss.67-76, 2024 (Hakemli Dergi)
ÖZET
Yaşam boyu öğrenmenin anahtarı olan, bilgi okuryazarlığının topluma kazandırılmasında öğretmenlerin
önemi yadsınamaz. Öğretmenlerin eğitim sürecinde bilgi okuryazarlığı becerilerine sahip olması, mesleki
hayatta bu becerileri aktif kullanmaları ve öğrencilerine aktarmaları için oldukça gereklidir. Bu sebeple
öğretmen adaylarının eğitimlerinde bilgi okuryazarlığı kazanımlarının aldığı yolu görmek, konuya ilişkin
yapılacak düzenlemelerin de önünü açacaktır. Bu bağlamda araştırma, sosyal bilgiler ve tarih öğretmen
adaylarının sahip olduğu bilgi okuryazarlığı becerilerini anlamak amacını taşımaktadır. Çalışma, nicel
araştırma yöntemlerinden betimsel tarama modeli kullanılarak; 2021-2023 yılları arasında İç Anadolu
bölgesinde yer alan bir üniversitenin Eğitim Fakültesinde öğrenim gören 200 öğretmen adayı ile
gerçekleştirilmiştir. Çalışmada Adıgüzel (2011) tarafından geliştirilen “Bilgi Okuryazarlığı Ölçeği”
kullanılmıştır. Araştırma verileri, bilgiyi kullanmada etik ve yasal düzenlemeleri dikkate alma, bilgiye
erişme, bilgiyi kullanma ve bilgi ihtiyacını tanımlama olmak üzere dört kategoride incelenmiştir.
Araştırma verilerinin analizinde SPSS (29.0) paket programından yararlanılmıştır. Verilerin analizinde
frekans, yüzde, ortalama ve non-parametrik testler kullanılmıştır. Araştırma verilerinin normal dağılımdan
gelmemesi sebebiyle çözümlemelerde non-parametrik analiz araçlarından Mann-Whitney U testi,
değişkenler arası farkı test etmek için uygulanmıştır. Çalışmada sosyal bilgiler ve tarih öğretmen
adaylarının bilgiyi kullanmada etik ve yasal düzenlemelere her zaman uydukları, bilgiyi kullanma ve bilgi
ihtiyacını tanımlama konusunda çoğunlukla bilinçli oldukları ancak bilgiye erişim konusunda
desteklenmeye ihtiyaç duydukları sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, çalışmaya katılan
öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlık becerilerinin orta üstü düzeyde olduğu söylenebilir.
Anahtar Kelimeler: Tarih öğretmen adayları, sosyal bilgiler öğretmen adayları, bilgi toplumu, bilgiye
erişim, beceri