İlkokul Öğrencilerinin Annelerine Verilen Sağlıklı Anne Tutumlarını Geliştirme Psikoeğitim Programına İlişkin Anne Görüşlerinin İncelenmesi


Creative Commons License

Sarıcı Bulut S., Buyrukcu F., Aydeş A. P., Kilerci G., Dönmez Ş., Açıksöz G., ...Daha Fazla

IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.17, ss.255-269, 2024 (Hakemli Dergi)

Özet

Bu çalışmada 2022-2023 eğitim öğretim yılında dördüncü sınıf öğrencilerinin olumlu eğitsel tutum ve davranış geliştirmelerine yönelik ebeveynlerine uygulanan psikoeğitim programının etkisi incelenmiştir. Çalışma nitel araştırma yönteminden olgu bilim deseninde gerçekleştirilmiştir. Annelere açık uçlu sorular görüşme yolu ile sorulmuş ve görüşleri alınmıştır. Seçkisiz olmayan amaçlı örnekleme yöntemiyle belirlenmiş katılımcılar, çocukları aynı sınıfta bulunan 16 anneden oluşmaktadır. Katılımcılara 8 haftadan oluşan bir psikoeğitim programı uygulanmış ve kazanımlarına yönelik görüşleri içerik analizi ile çözümlenmiştir. Katılımcıların görüşleri üç farklı ana temada toplanmıştır. Bunlar çocukların gelişimlerine yönelik olumlu davranış geliştirme (gelişimi destekleyici davranma, çocuğuna saygı duyma/görüşlerini önemseme, olumlu bakış açısı kazanma ve anlayışlı olma), ebeveyn rolüne ilişkin farkındalık ve bilgi artışı (olumsuz davranışları fark etme, gelişim dönem özellikleri hakkında bilgi edinme, çocuğa sınır koyma, kişisel farkındalık), çocuklarla iletişim kurmayı öğrenme (çocuğunu anlamak, dinlemek, empati yapmak, kendini ifade etme becerisi kazanmak, çocuklarla iletişimin artması) temaları şeklinde belirtilebilir. Çalışmanın bulguları ilgili literatür doğrultusunda tartışılmış ve bulgular doğrultusunda öneriler sunulmuştur.

This study investigated the views of mothers on a psychoeducation program designed to develop healthy maternal attitudes, which was given to the mothers of primary school students in the 2022-2023 academic year. The program aimed to help mothers foster positive educational attitudes and behaviors toward their children. The study employed a case study design and qualitative research method. Open-ended questions were asked through interviews, and mothers' opinions were collected. The participants were selected using a non-random purposeful sampling method and consisted of 16 mothers, each having a child in the same class. A psychoeducation program, lasting 8 weeks, was applied to the participants, and their feedback was analyzed using content analysis. The findings were grouped under three main themes: (1) developing positive behaviors toward children's development (such as supporting development, respecting and valuing the child's opinions, fostering a positive perspective, and being understanding), (2) increasing awareness and knowledge about the parental role (recognizing negative behaviors, learning about developmental stages, setting limits, and promoting self-awareness), and (3) improving communication with children (understanding, listening, empathizing, expressing oneself, and enhancing communication skills). The study’s results were discussed in the context of relevant literature, and recommendations were offered based on these findings. Keywords: Guidance Services, School Psychological Counselor, Primary School, Psychoeducation, Positive Educational Attitude, Positive Behavior