ANKARA INTERNATIONAL CONGRESS ON SCIENTIFIC RESEARCH-IX, 26 Aralık 2023, cilt.2, ss.2660-2661
Son yıllarda Türkiye’de, özellikle büyük şehirlerde motosiklet kullanımı artış göstermiştir.
2020 yılında ortaya çıkan Covid-19 pandemisinin etkisiyle artış daha da hızlanmıştır. Gerek
şehir içi gerekse şehirler arası yollarda motosiklet kullanımındaki bu artışların etkisiyle,
motosiklet kazaları daha sık yaşanır olmuştur. Bu çalışmada; motosiklet kazalarını etkileyen
unsurların belirlenmesi amaçlanmakta olup, 2015-2021 yılları arasında, Türkiye’de meydana
gelen ölümlü ve yaralanmalı motosiklet kazaları; yaş, cinsiyet, eğitim düzeyi, gün/saat/ay
durumu, hava durumu, kaza oluş şekli, kaza yeri, yerleşim yeri durumu, yolun geometrik
yapısı ve özellikleri ile sürücü kusur durumuna göre incelenmektedir. Çalışmada kullanılan
veriler, İçişleri Bakanlığı Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Dairesi Başkanlığından temin
edilmiştir. Çalışmada öncelikle kazaları etkileyen faktörlere yönelik tanımlayıcı istatistikler
oluşturulmuş, daha sonra kaza koordinatları dikkate alınarak kaza yoğunluk haritası
hazırlanmıştır. Çalışma bulguları; ölen ve yaralanan erkek motosiklet sürücülerinin
kadınlardan daha fazla olduğunu, en fazla ölümün 16-25 yaş aralığında, en fazla yaralanmanın
ise yine 16-25 yaş aralığında gerçekleştiğini, kaza yapan motosiklet sürücülerinin çoğunlukla
lise mezunu olduğunu, yerleşim yerinde daha fazla motosiklet kazası meydana geldiğini,
kazaların yaklaşık %50’sinin bölünmüş yolda olduğunu, kazaların en fazla yandan çarpma
kazası şeklinde gerçekleştiğini, bunu devrilme ve savrulma kazlarının takip ettiğini, kazaların
2/3’sinin iki araçlı kaza olduğunu, motosiklet sürücülerinin en fazla “Araç hızını yol, hava ve
trafiğin gerektirdiği şartlara uydurmamak” kusurunu işlediğini, sürücülerin yaklaşık %5’inde
kaskın takılı olduğunu, kazaların %8’inin bir yaya geçidinde meydana geldiğini
göstermektedir.
In recent years, motorcycle use has increased in Turkey, especially in big cities. The increase
accelerated further due to the impact of the Covid-19 pandemic that emerged in 2020. With
the effect of these increases in motorcycle use both in urban and intercity roads, motorcycle
accidents have become more frequent. In this study; It is aimed to determine the factors affecting motorcycle accidents, and between
2015 and 2021, motorcycle accidents with death and injury in Turkey; It is examined
according to age, gender, education level, day/time/month, weather, way of accident, accident
location, settlement situation, geometric structure and characteristics of the road, and driver
fault status. The data used in the study was obtained from the Traffic Department of the
Ministry of Internal Affairs, General Directorate of Security. In the study, firstly, descriptive
statistics were created for the factors affecting accidents, and then an accident intensity map
was prepared by taking into account the accident coordinates. Study findings; There are more
male motorcycle drivers who are killed and injured than women, the most deaths occur in the
16-25 age range and the most injuries occur in the 16-25 age range, the motorcycle drivers
who have accidents are mostly high school graduates, and more motorcycle accidents occur in
residential areas, Approximately 50% of the accidents are on divided roads, most of the
accidents occur in the form of side impact accidents, followed by rollover and skidding
accidents, 2/3 of the accidents are two-vehicle accidents, motorcycle drivers are mostly
affected by the speed of the road, air and traffic. Approximately 5% of drivers wear helmets,
and 8% of accidents occur at a pedestrian crossing.