TÜRKİYE’DE MEYDANA GELEN MOTOSİKLET KAZALARININ İNCELENMESİ


Kaya E., Arıkan Öztürk E., Özdemir M.

ANKARA INTERNATIONAL CONGRESS ON SCIENTIFIC RESEARCH-IX, 26 Aralık 2023, cilt.2, ss.2660-2661

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Cilt numarası: 2
  • Sayfa Sayıları: ss.2660-2661
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Son yıllarda Türkiye’de, özellikle büyük şehirlerde motosiklet kullanımı artış göstermiştir. 2020 yılında ortaya çıkan Covid-19 pandemisinin etkisiyle artış daha da hızlanmıştır. Gerek şehir içi gerekse şehirler arası yollarda motosiklet kullanımındaki bu artışların etkisiyle, motosiklet kazaları daha sık yaşanır olmuştur. Bu çalışmada; motosiklet kazalarını etkileyen unsurların belirlenmesi amaçlanmakta olup, 2015-2021 yılları arasında, Türkiye’de meydana gelen ölümlü ve yaralanmalı motosiklet kazaları; yaş, cinsiyet, eğitim düzeyi, gün/saat/ay durumu, hava durumu, kaza oluş şekli, kaza yeri, yerleşim yeri durumu, yolun geometrik yapısı ve özellikleri ile sürücü kusur durumuna göre incelenmektedir. Çalışmada kullanılan veriler, İçişleri Bakanlığı Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Dairesi Başkanlığından temin edilmiştir. Çalışmada öncelikle kazaları etkileyen faktörlere yönelik tanımlayıcı istatistikler oluşturulmuş, daha sonra kaza koordinatları dikkate alınarak kaza yoğunluk haritası hazırlanmıştır. Çalışma bulguları; ölen ve yaralanan erkek motosiklet sürücülerinin kadınlardan daha fazla olduğunu, en fazla ölümün 16-25 yaş aralığında, en fazla yaralanmanın ise yine 16-25 yaş aralığında gerçekleştiğini, kaza yapan motosiklet sürücülerinin çoğunlukla lise mezunu olduğunu, yerleşim yerinde daha fazla motosiklet kazası meydana geldiğini, kazaların yaklaşık %50’sinin bölünmüş yolda olduğunu, kazaların en fazla yandan çarpma kazası şeklinde gerçekleştiğini, bunu devrilme ve savrulma kazlarının takip ettiğini, kazaların 2/3’sinin iki araçlı kaza olduğunu, motosiklet sürücülerinin en fazla “Araç hızını yol, hava ve trafiğin gerektirdiği şartlara uydurmamak” kusurunu işlediğini, sürücülerin yaklaşık %5’inde kaskın takılı olduğunu, kazaların %8’inin bir yaya geçidinde meydana geldiğini göstermektedir. 

In recent years, motorcycle use has increased in Turkey, especially in big cities. The increase accelerated further due to the impact of the Covid-19 pandemic that emerged in 2020. With the effect of these increases in motorcycle use both in urban and intercity roads, motorcycle accidents have become more frequent. In this study; It is aimed to determine the factors affecting motorcycle accidents, and between 2015 and 2021, motorcycle accidents with death and injury in Turkey; It is examined according to age, gender, education level, day/time/month, weather, way of accident, accident location, settlement situation, geometric structure and characteristics of the road, and driver fault status. The data used in the study was obtained from the Traffic Department of the Ministry of Internal Affairs, General Directorate of Security. In the study, firstly, descriptive statistics were created for the factors affecting accidents, and then an accident intensity map was prepared by taking into account the accident coordinates. Study findings; There are more male motorcycle drivers who are killed and injured than women, the most deaths occur in the 16-25 age range and the most injuries occur in the 16-25 age range, the motorcycle drivers who have accidents are mostly high school graduates, and more motorcycle accidents occur in residential areas, Approximately 50% of the accidents are on divided roads, most of the accidents occur in the form of side impact accidents, followed by rollover and skidding accidents, 2/3 of the accidents are two-vehicle accidents, motorcycle drivers are mostly affected by the speed of the road, air and traffic. Approximately 5% of drivers wear helmets, and 8% of accidents occur at a pedestrian crossing.