Felsefi İçerikli Resimli Hikâye Kitaplarının Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Eleştirel Düşünme Becerilerine Etkisi


Balcı A., Fırat Z. S., Aydın Kılıç Z. N.

9. Uluslararası Okul Öncesi Eğitimi Kongresi, Bursa, Türkiye, 27 - 30 Ekim 2025, ss.1-2, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Bursa
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1-2
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırma, felsefi içerikli resimli hikaye kitaplarının okul öncesi dönem çocuklarının eleştirel düşünme becerileri üzerindeki etkisini incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışma, nicel araştırma desenlerinden ön test–son test kontrol gruplu deneysel desen ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2024-2025 eğitim-öğretim yılında okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden ve yaşları 65 ila 79 ay arasında değişen toplam 150 çocuk oluşturmaktadır. Bu çocukların 74’ü deney, 76’sı ise kontrol grubunda yer almıştır. Her iki gruba da uygulama öncesinde ve sonrasında Tozduman Yaralı ve Güngör Aytar (2020) tarafından geliştirilen “5-6 Yaş Çocukları İçin Eleştirel Düşünme Becerileri Testi” uygulanmıştır. Araştırma sürecinde, deney grubundaki çocuklara sekiz hafta boyunca, haftada iki kez olmak üzere “Ben kimim?”, “Nasıl hissederim?” gibi temel felsefi kavramları içeren toplam 16 felsefi içerikli resimli hikâye kitabı okunmuş; her okuma sonrasında kitaplara dayalı olarak soru-cevap ve düşünme etkinlikleri gerçekleştirilmiştir. Kontrol grubundaki çocuklara ise sözcük ve sayfa sayısı bakımından deney grubundaki kitaplarla denk, ancak felsefi içerik içermeyen 16 resimli hikâye kitabı okunmuş ve bu okumaların ardından benzer şekilde soru-cevap etkinlikleri uygulanmıştır. Uygulama öncesi ve sonrası elde edilen veriler grup içi ve gruplar arası karşılaştırmalar yapılarak istatistiksel olarak analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda, deney grubundaki çocukların son testte elde ettikleri eleştirel düşünme becerisi puanlarının, ön test puanlarına kıyasla anlamlı düzeyde arttığı; bu artışın, kontrol grubuna göre de istatistiksel olarak anlamlı fark oluşturduğu belirlenmiştir. Bu sonuçlar, erken çocukluk döneminde felsefi içerikli kitapların eğitsel bir araç olarak kullanılmasının, çocukların eleştirel düşünme becerilerini desteklemede etkili olabileceğini göstermektedir.