TÜRKİYE’DE YOL TRAFİK KAZASI KAYNAKLI ÇOCUK ÖLÜMLERİNİN COVID-19 SÜRECİNDEKİ DEĞİŞİMİNİN İNCELENMESİ


Arıkan Öztürk E.

2nd INTERNATIONAL CONGRESS ON CHILDREN'S STUDIES, Ankara, Türkiye, 1 - 02 Aralık 2021, ss.245-259

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.245-259
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Çocukluk çağı trafik yaralanmaları diğer ülkelerde olduğu gibi Türkiye’nin de karşı karşıya olduğu önemli bir halk sağlığı sorunudur. Institute of Health Metrics and Evaluation (IHME) 2019 yılı verilerine göre Türkiye’de; 5 yaş altında 7. sırada olan yol trafik kazası (YTK) kaynaklı ölümler 5-14 yaş grubu çocuklarda 2. sıradadır. Literatürdeki çalışmalar, sürdürülebilir ve etkili önlemler alındığında YTK kaynaklı ölümlerin önlenebileceğini/azaltılabileceğini göstermektedir. 2020'de yaşanan COVID-19 salgını nedeniyle, hareketlilikte ve trafik hacminde yaşanan düşüşler, tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de trafik kazalarının sayısını, ölüm ve yaralanmaları etkilemiştir. Bu çalışmanın amacı; Türkiye'de 2018-2020 yılları arasında, 0-14 yaş grubu çocuklarda YTK kaynaklı ölüm yükünün ve COVID-19 sürecinde YTK kaynaklı çocuk ölümlerindeki değişimin belirlenmesidir. Çalışma, YTK kaynaklı çocuk ölümlerinin; yaş, cinsiyet, yol kullanıcı türü ve kazanın meydana geldiği yere göre değişimini inceleyen tanımlayıcı bir çalışmadır. Çalışma için gerekli veriler Türkiye İstatistik Kurumu'ndan temin edilmiştir. 2018 yılında 0-14 yaş grubu çocuklarda; 2,42 olan 100.000 çocuk nüfus başına YTK kaynaklı ölüm oranı 2019 yılında 2,13’e, 2020 yılında ise 1,60’a düşmüştür. COVID-19 sürecinde en düşük ölüm oranı 10-14 yaş grubundaki kız çocuklarına aittir. 2020 yılında yol trafik kazalarında yerleşim yeri içinde ölen çocuk sayısı, yerleşim yeri dışından daha fazla olmuştur. Bulgular, YTK kaynaklı çocukluk çağı ölümlerinin Türkiye için önemli bir sağlık yükü olduğunu göstermektedir.


Childhood road traffic injuries are a major public health problem faced by Turkey as in other countries. According to 2019 IHME data, deaths from road traffic accidents (RTAs) are in the 7th place in children under 5 and 2nd place in the 5-14 age group in Turkey. Studies show that deaths from RTAs can be prevented/reduced if sustainable and effective measures are taken. The decrease in mobility and traffic volume due to the COVID-19 in 2020 affected the number of traffic accidents, deaths and injuries in Turkey as well as in the rest of the world. The aim of the study is to determine of the burden of deaths from RTAs and impact of the COVID-19 on deaths in children aged 0-14 years from 2018 to 2020 in Turkey. The study is a descriptive study that examines the change of child deaths according to age, gender, road user type, and place. The necessary data was obtained from the Turkish Statistical Institute. The fatality rate per 100 000 child population in the 0-14 age group, which was 2,42 in 2018, decreased to 2,13 in 2019 and to 1,60 in 2020. The lowest fatality rate in the COVID-19 belongs to girls in the 10-14 age group. The number of children who died from RTAs in the urban roads was higher than the rural roads in 2020. Findings showed that the deaths of children due to RTAs was a significant burden of health for Turkey.