20. Bölge Bilimi ve Planlama Kongresi, Erzincan, Türkiye, 20 - 21 Mayıs 2021, ss.81
Bu çalışmada her yıl düzenli olarak yayımlanan karayolu kesitleri üzerindeki yıllık ortalama
günlük trafik hacimleri ile İzmir kent bölge içerisindeki yerleşme örüntüsü arasındaki ilişkiler
ortaya konulmaya çalışılmıştır. Kent bölge içerisinde yerleşme örüntüsü, bu zamana kadar,
metropoliten alan ve yakın çevresi, havza, yarımada, kıyı, iç kesimler gibi farklı coğrafi
konumlara göre değişim ve gelişim göstermektedir. Yerleşme örüntüsü içinde yer alan farklı
yerleşmelere ait nüfus, çalışan sayısı, çalışanların sektörel dağılımları vb değişkenler
kullanılarak, bu yerleşmeler çevresindeki oluşan trafik değerlerindeki değişkenlik
açıklanmıştır. Buradan hareketle, trafik hacimleri ile yerleşme örüntüsü arasındaki ilişkinin
boyutu sorgulanmıştır. Çalışma kapsamında yapılan analizlerde, trafik hacimleri de dikkate
alındığında, yerleşme örüntüsünün kent bölge ilişkiler ağını da yansıtacak şekilde değişmekte
olduğu görülmektedir. Ayrıca ulaşım sistemindeki gelişmelerin de kır-kent arasındaki
farklılıkların kaybolmasına katkıda bulunduğu, bu çerçevede de yerleşmeler arasındaki
kademelenmenin klasik yaklaşımdan uzaklaştığı tespitleri yapılmıştır.