PESA INTERNATIONAL JOURNAL OF SOCIAL STUDIES, cilt.8, sa.2, ss.86-99, 2022 (Hakemli Dergi)
Başarı testleri kavram yanılgılarının saptanması, düzey belirlenmesi, öğretimin
planlanması ve yönlendirme işlemlerinde sıklıkla kullanılan, hazırlaması zor
puanlaması kolay geleneksel ölçme araçlarındandır. Hayat bilgisi dersi hayata dair
temel olabilecek bilgi, kavram, beceri ve değerlerin edinildiği önemli derslerden biridir.
Hayat bilgisi dersi için geliştirilecek başarı testi bireyin temel şemalarını oluşturan
kavramların ne ölçüde öğrenildiğine kanıt sağlayacaktır. Bu doğrultuda bu çalışmanın
amacı 3. sınıf hayat bilgisi dersi Sağlıklı Hayat, Ülkemizde Hayat ve Doğada Hayat
ünitelerini kapsayan geçerli ve güvenilir bir başarı testi geliştirmektir. Başarı testi
geliştirme süreci şu aşamaları takip etmiştir: literatür taraması, belirtke tablosunun
hazırlanması, denemelik soruların yazılması, kapsam geçerliği için uzman görüşü, pilot
uygulama, madde ve test istatistikleri, nihai formun düzenlenmesi. Çalışmanın verileri
99 ilkokul 4. sınıf öğrencisinden toplanmıştır. Yapılan analizler sonucunda 2 sorunun
çıkarılması karar verilmiştir. Testin güçlüğü 0.697, ayırıcılığı 0.442, KR-20 güvenirlik
katsayısı ise 0.780 olarak bulunmuştur. Bu sonuçlara göre kolay, ayırıcılığı çok iyi ve
güvenilir bir hayat bilgisi başarı testi geliştirilmiştir.