3.SINIF HAYAT BİLGİSİ DERSİ BAŞARI TESTİ GELİŞTİRME: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI


Creative Commons License

Bayırlı H., Köksal H.

PESA INTERNATIONAL JOURNAL OF SOCIAL STUDIES, cilt.8, sa.2, ss.86-99, 2022 (Hakemli Dergi)

Özet

Başarı testleri kavram yanılgılarının saptanması, düzey belirlenmesi, öğretimin planlanması ve yönlendirme işlemlerinde sıklıkla kullanılan, hazırlaması zor puanlaması kolay geleneksel ölçme araçlarındandır. Hayat bilgisi dersi hayata dair temel olabilecek bilgi, kavram, beceri ve değerlerin edinildiği önemli derslerden biridir. Hayat bilgisi dersi için geliştirilecek başarı testi bireyin temel şemalarını oluşturan kavramların ne ölçüde öğrenildiğine kanıt sağlayacaktır. Bu doğrultuda bu çalışmanın amacı 3. sınıf hayat bilgisi dersi Sağlıklı Hayat, Ülkemizde Hayat ve Doğada Hayat ünitelerini kapsayan geçerli ve güvenilir bir başarı testi geliştirmektir. Başarı testi geliştirme süreci şu aşamaları takip etmiştir: literatür taraması, belirtke tablosunun hazırlanması, denemelik soruların yazılması, kapsam geçerliği için uzman görüşü, pilot uygulama, madde ve test istatistikleri, nihai formun düzenlenmesi. Çalışmanın verileri 99 ilkokul 4. sınıf öğrencisinden toplanmıştır. Yapılan analizler sonucunda 2 sorunun çıkarılması karar verilmiştir. Testin güçlüğü 0.697, ayırıcılığı 0.442, KR-20 güvenirlik katsayısı ise 0.780 olarak bulunmuştur. Bu sonuçlara göre kolay, ayırıcılığı çok iyi ve güvenilir bir hayat bilgisi başarı testi geliştirilmiştir.