20. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi, Antalya, Türkiye, 28 Kasım - 01 Aralık 2022, ss.717
Bu araştırma, ülkemizde gelişmekte olan korfbol sporuna yönelik algıları belirlemeyi
amaçlanmaktadır. Nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim desenin tercih edildiği bu çalışmanın
araştırma grubu kolayda örnekleme yöntemiyle seçilmiştir. Lisanslı olarak korfbol oynayan 89 katılımcı
bu çalışmanın araştırma grubunu oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından
geliştirilen yarı yapılandırılmış metafor formu kullanılmıştır. Metafor formunda katılımcılardan
“Korfbol……gibidir; Çünkü..…” cümlesini tamamlamaları istenmiştir. Çalışmada veriler içerik analizi
yöntemi ile çözümlenmiştir. Araştırmanın inandırıcılığını sağlamak için analizci çeşitlemesi ve uzman
görüşüne başvurulmuş, kodlar tablolaştırılarak okuyuculara sunulmuş ve katılımcı görüşlerinden
doğrudan aktarmalar yapılmıştır. Katılımcıların korfbol sporuna yönelik metaforik algıları 12 kategoride
toplanmıştır. Bunlar sırasıyla; cinsiyet eşitliği (f=12), diğer spor branşlarına benzerlik (f=12), eğlence
(f=11), iş birliği (f=9), bağımlılık (f=8), psikolojik fayda (f=8), gelişim (f=7), potansiyel (f=6), diğer (f=5),
anlamlandıramama (f=4), belirsizlik (f=4) ve sosyalleşme (f=3) şeklindedir. Katılımcıların en fazla ifade
ettiği metaforlar; basketbol (f=10), hayat (f=9), eşitlik f=4) ve terazi (f=3) olarak tespit edilmiştir.
Katılımcıların korfbola yönelik metaforik algılarında cinsiyet eşitliği ön plana çıkmıştır. Korfbol
sporunun kadın ve erkeğin bir arada oynadığı tek takım sporu olma özelliği taşıması ve her iki cinsiyetin
de oyun içinde eşit haklara sahip olması nedeniyle katılımcıların cinsiyet eşitliği kavramlarına yönelik
metaforlar ürettikleri söylenebilir. Diğer spor branşlarına benzerliğine yönelik metafor üretilmesi de
korfbol sporunun basketbol ve hentbol gibi branşların özelliklerini barındırmasından kaynaklandığı ifade
edilebilir.
This research aims to determine the perceptions towards the developing sport of korfball in Turkey.
The research group of the study, in which the phenomenology design was preferred from the qualitative
research methods, was selected by convenience sampling method. The study group consists of 89
participants who play korfball under license formed in Turkey. A semi-structured metaphor form
developed by the researchers was used as a data collection tool. In metaphor form, the participants said
“Korfball is like……; Because..…” were asked to complete the sentence. In the study, the data were
analyzed by content analysis method. In order to ensure the credibility of the research, analyst variation
and expert opinion were consulted, the codes were tabulated and presented to the readers, and direct
quotations were made from the participant's views. The metaphorical perceptions of the participants
towards the sport of korfball were collected in 12 categories. These are respectively; gender equality
(f=12), similarity to other sports branches (f=12), fun (f=11), cooperation (f=9), addiction (f=8),
psychological benefit (f=8), development ( f=7), potential (f=6), other (f=5), inability to make sense (f=4),
uncertainty (f=4) and socialization (f=3). The metaphors most expressed by the participants; basketball
(f=10), life (f=9), equality (f=4) and scales (f=3). Gender equality came to the fore in participants'
metaphorical perceptions of korfball. It can be said that the participants produced metaphors for the
concepts of gender equality, since the sport of Korfball is the only team sport in which men and women
play together and both genders have equal rights in the game. It can be stated that the production of
metaphors for the similarity of other sports branches is due to the fact that the sport of korfball contains
the features of branches such as basketball and handball.