76. Gün 1 Öğün 3 Ama; Ben 1 Öğün İstiyorum! http://www.mektepligazete.com.Köşe Yazıları. Mustafa Karaağaçlı. 04.09.2024.


Karaağaçlı M.

Diğer, ss.1-3, 2024

  • Yayın Türü: Diğer Yayınlar / Diğer
  • Basım Tarihi: 2024
  • Sayfa Sayıları: ss.1-3
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

                                                            Gün 1 Öğün 3 Ama;

Ben 1 Öğün İstiyorum!

 Dr.  Mustafa  Karaağaçlı

 

1.Öndeyi

Gün  1 Öğün 3 Ama; Ben 1 Öğün İstiyorum!” konulu bu  çalışmanın  temel  amacı;  Türkiye ölçeğinde  tüm öğrencilere  verilebilecek  bir öğün yemek  beklentisine ulusal kamu oyununun dikkatini çekmektir. Çalışma, kaynaklarda sıralanan literatür verilerine ek olarak yazarın postpozitivist görüşleriyle  oluşturulmuştur.

 

Çalışma sistematiği; (1)Öndeyi (2)Gün 1, Öğün 3, (3)Her Günde  Bizi Yeni Bir İhtiyaçlar Piramidi Bekliyor, (4)Temel  Fizyolojik İhtiyaçlar Kaleminde Neden ve Sonuç Değişkenleri (5)Uyum  Eğitimi Başlangıcında Bir Öğün  de Yemek  Başlamalı, (6)Bir Öğün  Yemek Bedeli, (7) Sonuçlar, (8)Öneriler, (9)Vargı ve Yargı alt başlıklarında hazırlanmıştır.

 

2.Gün 1,  Öğün 3

Gezegene uyanınca  bir günde 3 öğün bizleri bekliyor.

Beklenen  öğünler en  temel  insani ihtiyaçların başında  geliyor.

Başat gelen temel ihtiyaçlar, geleneksel  alan yazında  evrensel ölçekte kabul gören, Maslow’un İhtiyaçlar Piramidinin de en temelinde  yani, piramidin tabanında  yer alıyor. Yapısal geometrik piramitin tabanı  en  geniş yukarı doğru giderek daralan imgededir.

3.Her Günde  Bizi Yeni  Bir İhtiyaçlar Piramidi Bekliyor

Yukarı satırlardaki temel ihtiyaçların teorize  edilmiş halini Abraham Maslow alan yazına  kazandırmış olup, Piramid  yedi basamaklı sıralı ihtiyaçtan oluşuyor..

·       Birincil  ihtiyaç en temel ihtiyaçtır. Diğer ihtiyaçlar bundan sonra  sıralanır.

·       İhtiyaçların sıralaması yerel, yöresel   ve ulusal ölçekli olmayıp evrenseldir.

·       İlk dört ihtiyaç, “varolma ihtiyaçlarıdır.” Var olma ihtiyaçları, fizyolojik, güvenlik, sevgi ve  saygı görme-göstermedir.

·       Son üç basamakta yer  alan   ihtiyaçlar ise “gelişim ihtiyaçlarıdır.”  Gelişim ihtiyaçları ise;  bilme- tanıma, estetik  ve  kendini gerçekleştirmedir.

 

Bu sıralı  basamaklı ihtiyaçların karşılanmasıyla birey kendini gerçekleştirme amacına yönelir.  Aksi halde karşılayamadığı her ihtiyaç için fiziksel, sosyal, ekonomik sorunlar  yaşar,  bu sorunların tümel sonucunda  ise  psiko-krizleri yaşaması kaçınılmaz olur.

4.Temel  Fizyololojik İhtiyaçlar Kaleminde  Neden ve Sonuç Değişkenleri

Fizyolojik ihtiyaçlar, insanın biyolojik olarak yaşamını sürdürebilmesi için gereken ihtiyaçlardır. Nefes alma, yeme içme, uyuma ve cinsellik gibi  ihtiyaçlardır. Çünkü; gün  içi  fizyolojik  ihtiyaçlardan  yeme içme  kalemli olan  gün içi öğünler, günü  yaşamak, sürdürmek ve üretken  olmak  için “olmazsa olmaz!”  işlevdedir.

21.Yüzyılda evrensel ölçekte gezegen teknolojik araçların, yolların,  ulaşımların,  hava  ve deniz limanlarının, hastanelerin, bir ailenin yaşaya-ma-yacağı kibrit kutusu darlığındaki  rezidans  tipi havayı satan konutların ihtişamıyla insanoğlu böbür dilini tavan  yaparken, “insani açlık gibi  utanç verici bir krizle”  nedense  baş etmek istememektedir(!).

Türkiye  coğrafyasında da yukarı satırlarda anılan  sorunsallar yaşanmakta, hayat  pahalılığı  nedeniyle en temel ihtiyaçların aile  gelir-gider dengeli bütçelerinden karşılana-ma-ması sorunu ise giderek artmaktadır.

5.Uyum  Eğitimi Başlangıcında Bir Öğün  de Yemek  Başlamalı

Türkiye Ulusal Eğitiminde  02  ve  06 Eylül 2024 tarihlerinde  iki gün  okula  uyum  eğitimi yapılıyor. Uyum programı kapsamında, anasınıfı ve  ilkokul 1 sınıf öğrencileri öğretmenleri ve arkadaşlarıyla buluyor.

Çocuk bireylerin okulun fizik mekanlarını  tanımlarını sağlamak amacıyla yapılan  bu eğitsel girişimin merkezi iktidarın politik  tercihlerine göre değil; eğitbilimin nesnel  bilimsel rehber verilerine göre  uygulanmasıyla  olumlu  katkılar vereceği  beklenmektedir.

6.Bir Öğün  Yemek Bedeli

Fizyolojik ihtiyaçların temelini oluşturan  yeme-içme beslenme yaş  gruplarına  göre farklılık  gösterirken; bu  çalışmanın tematiğini oluşturan “gün  1  öğün3 ama, ben 1  öğün istiyorum!” noktasında   bir  öğünlük yemek  giderin kamuya  maliyeti  yaklaşık  an sınıflarında 40TL, ilkokulda 50Tl, ortaokul ve liselerde  60Tl  olarak haberleştirilmişti (Halk Tv, 28 Ağustos, 2024).

Zira, güçlü  kamu,  Türkiye  coğrafyasında   ulusal eğitimde   tüm öğrencilere bir öğün yemeği  ikram  edebilir (Karaağaçlı, 2023).

Yeter ki;

·              Serbest piyasa ve özel  şirket aklı kamusal iradeye egemen olmasın!

·              Temel ekonomik kararlar özel sektör korumalı olarak uygulanmasın!.

·              Sosyo-ekonomik düzenin kurgulayıcısı da rantiyecisi de özel teşebbüs olmasın!

·       Çünkü;  özel  girişimin  yaygınlığı, bireysel  haklarının  koruyucusu  ve teminatı  olamaz!

·       Çünkü; küçülen kamu, makro kitlelerin bireysel, hukuki, sosyal, kültürel ve  ekonomik  haklarını  koruyamaz!

·       Çünkü; kamuyu küçülerek özelleştirmeyi güzelleyen yeni özneli tutucu kuşatmacı politikalar “bireysel  ve ulusal  özneli  yüklemler  kurmaz, dolayısıyla  kamusal girişimler yapmaz!”

·       Çünkü; yeni özneli liberaller devletin kamusal hizmetlerinden çekilmesini isterler. Aksi görüşte olanları “çağın gerisinde kalmakla suçlarlar”(!). Yeni öznelerin  yönetsel tercihi, kamusal hizmetlerin sunumunda kollektivist  yaklaşım yerine tekelci özel-siyasayı  öne çıkarmasıdır (Mirowski, 2013).

7.Sonuçlar

Gün  1 Öğün 3 Ama; Ben 1 Öğün İstiyorum!” konulu  bu çalışmada   ulaşılan  sonuçlar  şunlardır:

·       En temel  fizyolojik  ihtiayaç kalemi olan yeme-içme  evrensel  bir insan hakkıdır.

·       Türkiye coğrafyasında her öğrencinin kamusal hakları arasında   “bir  öğün yemek  beklentisi” vardır.

·       Artan enflasyon  ailelere,  her gün  çocuklarının beslenme  çantalarına ne bırakayım?” sorusunu giderek zorlaştırıyor.

·       Sosyal devletin temeli  olan Anayasal hak  ve  özgürlükler “yok da  veriliyor-muş” yaklaşımı bireyin ihtiyaçlarını  da doğrudan etkiliyor.

·       Birey yurttaş, toplum  ile devlet  arasındaki bağlar temel ihtiyaçlar  noktasında yabancılaşmaya devam ediyor.

·       Hayat pahalılıklarıyla yemenin içmenin dolayısıyla hayatın tadı kaçıyor.

 

8.Öneriler

Gün  1 Öğün 3 Ama; Ben 1 Öğün İstiyorum!” konulu  bu çalışmada   ulaşılan  sonuçlar  doğrultusunda  uygulamalarda  dikkate alınmasında  yarar görülen  öneriler aşağıda  sıralanmaktadır:

·       Sosyal  ve dayanışmacı devlet uygulamalarıyla ulusal eğitimde  her  öğrenciye günde bir öğün yemek verilmesi  konusunda merkezi iktidar  yaşanılan okula uyum eğitimi  haftası içinde  harekete geçmelidir.

·       “Eğitimin  partisi  olmaz!”  ilkesince ulusal eğitimde  merkezi iktidar, diğer  ihtiyaçların temeli olan  beslenme kaleminde  her  öğrenci için 2025  genel  bütçesi içinde özel düzenlemelere yer  vermelidir. 

·       Türkiye  ölçeğinde muhalefet siyasası da  sözlü  ve yazılı  olarak “bir  öğün  ücretsiz  yemek” istemini  sürekli gündemde  tutmalıdır.

·       Devletin işleyişinde israf  düzeyindeki harcamalar tüketimi tetiklediğinden, sözde değil (Hazine ve Maliye Bakanlığı, 2024) özde   tasarruf niyetli girişimlerle kamusal tasarruflar eşgüdümlü, eşanlı, eşpaylaşımlı ve  eşgirişimli olarak gerçekleştirilmelidir.

 

9.Yargı ve Vargı

““Gün  1 Öğün 3 Ama; Ben 1 Öğün İstiyorum!” konusu kendi iç  dinamikleri gereği evrensel insani  ihtiyaçlardandır.  Bu  özelliği  gereği “bir öğün yemek  istiyorum!” beklentisi  Türkiye Coğrafyasında her öğrenciye  tanınacak bir  hak olarak sürekli  gündemde  tutulması  gerekmektedir.

 

Ulusal eğitimde,  “Atatürk İlkelerine   ve Cumhuriyet’in Kuruluş Felsefesine” uygun doğru ve açık uygulamalar, kamusal eğitimi de güçlendireceğinden,   temel  insani fiziksel sosyal haklardan olan “bir  öğün yemek hakkı” da yer ve zemin bulabilecektir. Yeter ki; devletin  adaleti yönetimden önde, yasaması nesnel, uygulaması ise  hakça paylaşımlı kollektivizm düşünceli  olsun!

 

Kaynaklar

Birleşmiş Milletler. (1948). İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi. "Universal Declaration Of Human Rights. Birleşmiş Milletler. 10 Aralık 1948. Ss. 71-77.

Hazine ve Maliye Bakanlığı. (2024). Kamuda Tasarruf ve Verimlilik Paketi. 13.05.2024.

https://hmb.gov.tr. Temmuz, 2004. T.C. Hazine ve Maliye Bakanlığı. Resmi Web Sayfası.

 

Karaağaçlı, M. (2023). Her Durum ve Zaman Değişkeninde Kamu Minimal ve İsteksiz Olamaz! Mektepli Gazete.  http://www.mektepligazete.com. 28 Ağustos 2023.

 

Yeni Özneli Siyasanın Beton Aşkı, Folklorik ve Otantik iklimi Yok Etti http://www.mektepligazete.com.Köşe Yazıları  12.08.2024.

Mirowski, P. (2013). The Thirteen Commandments of NeoliberalismThe Utopian.

 

TİEK  (2016).Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumu Kanunu.  Kanun  No:6701,  Resmi Gazete  No: 29690.

TBMM,(1987). Türkiye Cumhuriyeti Anayasası. Ankara: TBMM. Vakfı Ofset Tesisleri.

_______

İletişim ve Erişim

Dr.  Öğr. Üyesi, G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi, EBB Öğr. Üyesi.

e-posta         : mkara@gazi.edu.tr  

ORCID          : https://orcid.org/0000-0003-3488-1021

Web         (1): w3.gazi.edu.tr/~mkara 

Web         (2): https://avesis.gazi.edu.tr/mkara

Web         (3): www.yurtspor.com

Web         (4): www.mektepligazete.tebeşir

Web         (5): www.mektepligazete.bülten

Facebook  (1): Kirizma
Facebook  (2): Mustafa Karaağaçlı
Twitter         : M_Karaagacli_
İnstagram    : mustafakaraagacli1

Blog             :mustafakaragacli.blogspot.com