BERİKAN YAYINEVİ, Ankara, 2025
ÖMÜR BOYU
ÖĞRENME ve EĞİTİM İKLİMİ
![]() |
Dr. Öğr. Üyesi Mustafa KARAAĞAÇLI
ANKARA
Ekim, 2025-5
©
Ekim, 2025-5
Tüm hakları saklıdır. Bu kitabın tamamı ya da bir kısmı 5846
sayılı yasanın hükümlerine göre, yazarının önceden izni olmaksızın elektronik,
mekanik, fotokopi ya da her hangi bir kayıt sistemi ile çoğaltılamaz,
yayımlanamaz ve depolanamaz.
Karaağaçlı Kitapları No: 23
ÖMÜR BOYU ÖĞRENME ve EĞİTİM
İKLİMİ
Mustafa KARAAĞAÇLI

SAYFA DÜZENİ, , KAPAK
TASARIMI, WORD ve PDF DİZGİSİ
Mustafa KARAAĞAÇLI
YAPIM
Mustafa KARAAĞAÇLI
ISBN
978-625-5893-60-4
BANDROL SERİ NO
ARALIKLARI
THG-ZCI
280162-280191
GENEL YAYIN
YÖNETMENİ
Ahmet Deniz AĞCA
BASKI
ve CİLT
Berikan Ofset
Matbaa
Ergazi Mh. 2306
Sk. No: 70 Y.Mahalle-Gersan/ANKARA
BERİKAN
YAYINEVİ
Kültür Mah. Kızılırmak Cad. Gonca Apt. No:
61/6 Çankaya-Kızılay/ANKARA
Tel: (0312) 232 62 18 - Belgegeçer:
(0312) 232 14 99
ã Copyright 2025
BERİKAN YAYINEVİ SERTİFİKA NO: 47109
Bu kitabın bütün
hakları yazarına ve yayıncısına aittir. Editörlerin yazılı izni olmaksızın,
kitabın tümünün veya bir kısmının elektronik, mekanik ya da fotokopi yoluyla
basımı, yayımı, çoğaltımı ve dağıtımı yapılamaz. Eserin muhteviyatından doğacak
ihtilaflardan yazar sorumludur.
SU N U
Vefayı, özveriyi , sevmeyi, saymayı ve azlardan çoklar yapmayı şu hayatta en sade, yalın ve
gösterişsiz biçimde yaşayan, yaşatan ve öğreten Pamuklar Yumağı ve Işıklar Demeti
Rahmetli “Pamuk Annem” Fahriye KARAAĞAÇLI’nın (28.11.2017) ve “Erdem ve Dürüstlük” Rol Modeli Rahmetli Babam Sami KARAAĞAÇLI’nın (06.12.2009)
“Aziz
Hatıralarına; Minnet ve Şükranla Sunuyorum.”
Mustafa KARAAĞAÇLI
10.10.2025
S U N U Ş
Ömür Boyu Öğrenme ve Eğitim İklimi özneli
bu yapıt 14 öğrenme alanından oluşmaktadır. Yapıtın ilk öğrenme alanı, Ömür
Boyu İletişim ve Eğitime, İkinci Öğrenme Alanı Ömür Boyu Gelişim, Bireysel ve
Toplumsa Değişime Üçüncü Öğrenme Alanı
ise Ömür Boyu Öğrenmenin
Formasyonlarına ayrılmıştır.
Yapıtın
Dördüncü Öğrenme Alanında Ömür Boyu Öğrenmenin
Kapsamı, İlkeleri ve Gereksinimine ve Beşinci Öğrenme Alanında Ömür Boyu Öğrenmede Rehberlik ve Bireysel Gereksinimler ve Altıncı Öğrenme alanında Ömür
Boyu Öğrenmede Bilişsel Farkındalık ve Okur Yazarlık Becerilerine yer verilmiştir.
Ömür boyu öğrenmede önemli işlevleri
olan Ömür Boyu Öğrenmeye Engel ve Destek Düşünseller
Yapıtın Yedinci Öğrenme Alanında
desenlenirken; Ömür Boyu Öğrenmede
Evrensel Girişimler Sekizinci Öğrenme Alanında tematikleştirilmiştir.
Yapıtta Ömür Boyu Öğrenmede Temel
Yetkinlikler Dokuzuncu Öğrenme Alanında, Ömür Boyu Öğrenmede Eğitsel Yapı ise
Onuncu Öğrenme Alanında kapsama alınmıştır.
Yapıtta Ömür Boyu Öğrenmede Uzaktan
Eğitim Öznesiyle Onbirinci Öğrenme Alanında ve Ömür Boyu Öğrenmede Programlar
konusuyla ise Onikinci Öğrenme
Alanında ilgilenilmiştir.
Yapıtın Onikinci Öğrenme Alanında Ömür
Boyu Öğrenmenin Varsayımları ve Beceri Alanlarına yer verilirken;
Ondördüncü Öğrenme alnında Ömür Boyu
Öğrenmede Yeni Yönelimlere eğitim programlarının temel öğeleri temelinde bakılmıştır.
Yapıtın son öğrenme alanında; Ömür Boyu
Öğrenmede Eğitbilimsel Sözlükçe’ye yer verilmiştir
Bilimin “nesnel, evrensel, olgusal,
kayıtlı ve birikimlilik” özelliklerinin tümelinden hareketle girişilip oluşturulan yapıtın bu
kapsamıyla “kimlere, nasıl ve ne’lere
yarar sağlayacağı?” konusu birtakım varsayımlarla ve böbür diliyle burada
sıralama yerine; zamana ve ilgili yararlanıcı okur tepkilerine bırakılmıştır.
Yazar, yapıtta görüşlerinden
yararlanılan yazarlara ve basımında emeği geçenlere, kapak tasarımının son
haline marifetli becerilerini esirgemeyen Nurhan Ay’a teşekkürden de öte
şükranlarını sunmaktadır.
10 Ekim,2025
Mustafa KARAAĞAÇLI
ANKARA
İ Ç İ N D E K İ L E R
YAPITIN İÇ KAPAK GÖRÜNÜMÜ-------------------------------------------------------------------- I
YAPITIN
KÜNYE BİLGİLERİ------------------------------------------------------------------------ II
SUNU------------------------------------------------------------------------------------------------------ III
SUNUŞ----------------------------------------------------------------------------------------------------- V
İÇİNDEKİLER------------------------------------------------------------------------------------------ VII
ÇİZELGELER LİSTESİ------------------------------------------------------------------------------- VIII
ŞEKİLLER LİSTESİ------------------------------------------------------------------------------------ XV
ÖĞRENME
ALANI 1
ÖMÜR BOYU
İLETİŞİM ve EĞİTİM
1.Öndeyi--------------------------------------------------------------------------------------------------- 1
2.Ömür Boyu Her yerde İletişim----------------------------------------------------------------- 1
3.Eğitim ve İletişim------------------------------------------------------------------------------------ 2
4.İletişimin Özellikleri--------------------------------------------------------------------------------- 2
5.İletişim ve Eğitim Süreçlerinin Ortak
İşlevleri--------------------------------------------- 3
6.İletişimin ve Eğitimin Ortak Amaçları-------------------------------------------------------- 3
7.Sınıf İçi İletişimin Koşullar------------------------------------------------------------------------ 4
8.Sınıf İçi İletişimde Engeller----------------------------------------------------------------------- 4
9.Sınıfta Etkili İletişim Yolları----------------------------------------------------------------------- 5
10.Vargı--------------------------------------------------------------------------------------------------- 6
11.Alıştırma---------------------------------------------------------------------------------------------- 6
12.Atölye-------------------------------------------------------------------------------------------------- 6
ÖĞRENME
ALANI 2
ÖMÜR
BOYU GELİŞİM, BİREYSEL VE TOPLUMSAL DEĞİŞİM
1.Öndeyi--------------------------------------------------------------------------------------------------- 7
2.Gelişim
İklimi------------------------------------------------------------------------------------------ 7
3.Bireysel
Değişim-------------------------------------------------------------------------------------- 7
4.Çağlarda Değişim------------------------------------------------------------------------------------ 8
5.Toplumsal
Değişim--------------------------------------------------------------------------------- 10
6.Toplumsal Değişimle İlgili Kavramlar ve Özellikleri------------------------------------- 11
7.Toplumsal Değişimin Yolları--------------------------------------------------------------------- 12
8.Toplumsal
Çözülme-------------------------------------------------------------------------------- 12
9.Vargı---------------------------------------------------------------------------------------------------- 14
10.Alıştırma--------------------------------------------------------------------------------------------- 14
11.Atölye------------------------------------------------------------------------------------------------ 14
ÖĞRENME
ALANI 3
ÖMÜR BOYU ÖĞRENMENİN FORMASYONLARI
1.Öndeyi------------------------------------------------------------------------------------------------- 15
2.Ömür Boyu Öğrenmenin Teorizeleri------------------------------------------------------- 15
3.Ömür
Boyu Öğrenmenin Özellikleri-------------------------------------------------------- 16
4.Ömür Boyu Öğrenmeyle Beklenen ve
Edinilen Beceriler---------------------------- 17
5.Ömür Boyu Öğrenmenin Kazanımları------------------------------------------------------- 18
6.Ömür Boyu Öğrenmenin Ortamları--------------------------------------------------------- 18
7.Vargı---------------------------------------------------------------------------------------------------- 19
8.Alıştırma----------------------------------------------------------------------------------------------- 19
9.Atölye-------------------------------------------------------------------------------------------------- 19
ÖĞRENME
ALANI 4
ÖMÜR BOYU ÖĞRENMENİN KAPSAMI, İLKELERİ ve GEREKSİNİMİ
1.Öndeyi------------------------------------------------------------------------------------------------- 21
2.Ömür
Boyu Öğrenmenin
Kapsamı----------------------------------------------------------- 21
3.Ömür Boyu Öğrenmenin
Temel İlkeleri--------------------------------------------------- 21
4.Ömür Boyu Öğrenmenin
Özellikleri--------------------------------------------------------- 22
5.Ömür Boyu Öğrenmeyi
Gerektiren Değişkenler---------------------------------------- 22
6.Vargı---------------------------------------------------------------------------------------------------- 23
7.Alıştırma----------------------------------------------------------------------------------------------- 23
8.Atölye-------------------------------------------------------------------------------------------------- 23
ÖĞRENME ALANI 5
ÖMÜR BOYU ÖĞRENMEDE
REHBERLİK ve BİREYSEL GEREKSİNİMLER
1.Öndeyi------------------------------------------------------------------------------------------------- 25
2.Rehberlik ve Birey Gereksinimleri----------------------------------------------------------- 25
3.Gereksinimler
Sıralamasının Özellikleri---------------------------------------------------- 25
4.Kendini Gerçekleştiren
Bireyin Formasyonları------------------------------------------ 28
5.Ömür Boyu Öğrenmede Rehberlik ve
İnsancıl Yaklaşım---------------------------- 29
6.Vargı---------------------------------------------------------------------------------------------------- 30
7.Alıştırma----------------------------------------------------------------------------------------------- 30
8.Atölye-------------------------------------------------------------------------------------------------- 30
ÖĞRENME ALANI 6
ÖMÜR BOYU ÖĞRENMEDE
BİLİŞSEL FARKINDALIK ve OKUR YAZARLIK BECERİLERİ
1.Öndeyi------------------------------------------------------------------------------------------------- 31
2. Bilişsel Alan----------------------------------------------------------------------------------------- 31
3.Bilişsel Beceriler------------------------------------------------------------------------------------ 32
4.Bilişsel Farkındalığa
Derslik-İbretlik Bir Kıssa------------------------------------------- 32
5.Bilişsel Farkındalık Becerileri----------------------------------------------------------------- 31
6.Bilişsel Okuryazarlık Becerileri---------------------------------------------------------------- 33
7.Bilişsel
Becerileri Temel Alan Seçilmiş Davranışlar------------------------------------ 34
8.Vargı---------------------------------------------------------------------------------------------------- 34
9.Alıştırma----------------------------------------------------------------------------------------------- 34
10.Atölye------------------------------------------------------------------------------------------------ 34
ÖĞRENME ALANI 7
ÖMÜR BOYU ÖĞRENMEYE
ENGEL ve DESTEK DÜŞÜNSELLER
1.Öndeyi--------------------------------------------------------------------------------------------------- 35
2.Ömür Boyu Öğrenmeyi Gerektiren
Etmenler-------------------------------------------- 35
3.Ömür Boyu Öğrenmeye Engeller------------------------------------------------------------- 35
4.Ömür Boyu Öğrenmeyi Destekleyen Düşünme
Teknikleri-------------------------- 36
5.Vargı---------------------------------------------------------------------------------------------------- 45
6.Alıştırma----------------------------------------------------------------------------------------------- 45
7.Atölye-------------------------------------------------------------------------------------------------- 45
ÖĞRENME ALANI 8
ÖMÜR BOYU
ÖĞRENMEDE EVRENSEL GİRİŞİMLER
1.Öndeyi------------------------------------------------------------------------------------------------- 47
2.Ömür Boyu Eğitim ve Ömür Boyu Öğrenme--------------------------------------------- 47
3.Ömür Boyu Öğrenmeyle İlgilenen
Örgütsel Yapılanmalar-------------------------- 47
4.Ömür Boyu Öğrenmede Uygulamalar ve
Araçlar-------------------------------------- 48
5.Vargı---------------------------------------------------------------------------------------------------- 51
6.Alıştırma----------------------------------------------------------------------------------------------- 51
7.Atölye-------------------------------------------------------------------------------------------------- 51
ÖĞRENME ALANI 9
ÖMÜR BOYU
ÖĞRENMEDE TEMEL YETKİNLİKLER
1.Öndeyi------------------------------------------------------------------------------------------------- 53
2.Temel Yetkinliklerle İlgili Çerçeve
Yeterlikler------------------------------------------- 53
3.Ömür
Boyu Öğrenmede Temel Yetkinlikler------------------------------------------------ 54
4.Vargı---------------------------------------------------------------------------------------------------- 58
5.Alıştırma----------------------------------------------------------------------------------------------- 58
6.Atölye--------------------------------------------------------------------------------------------------- 58
ÖĞRENME ALANI 10
ÖMÜR BOYU ÖĞRENMEDE EĞİTSEL YAPI
1.Öndeyi--------------------------------------------------------------------------------------------------- 59
2.Ömür
Boyu Öğrenmede Eğitsel Yapı-------------------------------------------------------------- 59
3.Sistem
Olarak Eğitim--------------------------------------------------------------------------------- 59
4.Planlılık
Açısından Eğitim---------------------------------------------------------------------------- 62
5.Sargın
Eğitim------------------------------------------------------------------------------------------- 65
6.Varg------------------------------------------------------------------------------------------------------ 66
7.Alıştırma------------------------------------------------------------------------------------------------- 66
9.Atölye--------------------------------------------------------------------------------------------------- 66
ÖĞRENME ALANI 11
ÖMÜR BOYU ÖĞRENMEDE UZAKTAN EĞİTİM ÖZNESİ
1.Öndeyi------------------------------------------------------------------------------------------------- 67
2.Ömür
Boyu Öğrenmede Uzaktan Eğitim Öznesi------------------------------------------ 67
3.Uzaktan
Eğitimin Özellikleri---------------------------------------------------------------------- 68
4.Uzaktan
Eğitim Gereksinimini Artıran Etmenler------------------------------------------- 68
5.Uzaktan
Eğitimde Ömür Boyu Öğrenmeyi Destekleyen
Ortamlar------------------ 69
6.İnternet
Destekli Uzaktan Eğitim-------------------------------------------------------------- 70
7.Ömür
Boyu Öğrenmede Uzaktan Eğitimin
Destekleri---------------------------------- 71
8.Uzaktan
Eğitimin Sınırlılıkları-------------------------------------------------------------------- 71
9.Vargı---------------------------------------------------------------------------------------------------- 72
10.Alıştırma---------------------------------------------------------------------------------------------- 72
11.Atölye------------------------------------------------------------------------------------------------- 72
ÖĞRENME ALANI 12
ÖMÜR BOYU ÖĞRENMEDE PRGRAMLAR
1.Öndeyi------------------------------------------------------------------------------------------------- 73
2.Eğitimde
Programların Geleneksel Sınıflaması------------------------------------------ 73
3.Posner’e Göre Program Çeşitleri------------------------------------------------------------- 77
4.Vargı---------------------------------------------------------------------------------------------------- 78
5.Alıştırma----------------------------------------------------------------------------------------------- 78
6.Atölye-------------------------------------------------------------------------------------------------- 78
ÖĞRENME ALANI 13
ÖMÜR BOYU ÖĞRENMENİN VARSAYIMLARI BECERİ ALANLARI
1.Öndeyi------------------------------------------------------------------------------------------------- 79
2.Ömür Boyu Öğrenmeye Yöneliş Varsayımları------------------------------------------- 79
3.Ömür
Boyu Öğrenmede Beceri Alanları-------------------------------------------------- 80
4.Vargı---------------------------------------------------------------------------------------------------- 84
5.Alıştırma----------------------------------------------------------------------------------------------- 84
6.Atölye-------------------------------------------------------------------------------------------------- 84
ÖĞRENME ALANI 14
ÖMÜR BOYU ÖĞRENMEDE YENİ YÖNELİMLER
1.Öndeyi------------------------------------------------------------------------------------------------- 85
2.Ömür Boyu Öğrenmede Yeni Anlayış------------------------------------------------------- 85
3.Ömür Boyu Öğrenmeye İlerlemecilik
Eğitim Felsefesinin Yansımaları--------- 86
4.Ömür Boyu Öğrenmede Eğitim
Programında Yeni Yönelimler--------------------- 86
4.Vargı---------------------------------------------------------------------------------------------------- 90
5.Alıştırma----------------------------------------------------------------------------------------------- 90
6.Atölye-------------------------------------------------------------------------------------------------- 90
ÖĞRENME ALANI 15
ÖMÜR BOYU ÖĞRENMEDE EĞİTBİLİMSEL SÖZLÜKÇE
1.Öndeyi------------------------------------------------------------------------------------------------- 91
2.Neden Eğitbilimsel
Sözlükçe Oluşturuldu?------------------------------------------------- 91
3.Alfabetik Dizinli Kavramlari-------------------------------------------------------------------- 93
4.Vargı-------------------------------------------------------------------------------------------------- 105
5.Söz Sonunda Kavramsal Repertuvarın
Özü--------------------------------------------- 105
6.Alıştırma--------------------------------------------------------------------------------------------- 105
7.Atölye------------------------------------------------------------------------------------------------- 105
KAYNAKLAR----------------------------------------------------------------------------------------- 107
Hayat
Bilgisi “Mustafa Karaağaçlı”------------------------------------------------------ 109
Ç İ Z E L G E L E R L İ S T E S İ
ÇİZELGE NO Sayfa
1. İLETİŞİM ve EĞİTİM SÜREÇLERİNİN ORTAK İŞLEVLERİ------------------------ 3
2. FORMAL
VE İNFORMAL EĞİTİMİN KARŞILAŞTIRILMASI----------------------------- 63
3. ÖRGÜN
ve YAYGIN EĞİTİMİN KARŞILAŞTIRILMASI----------------------------------- 63
4.
HALK EĞİTİMİ ve
HİZMETİÇİ EĞİTİMİN KARŞILAŞTIRILMASI------------------- 64
5.
BİLİŞSEL
DEVİNSEL BECERİLER ALANI------------------------------------------------ 75
6.
DEVİNSEL
BECERİLER ALANI-------------------------------------------------------------- 76
7.
DUYUŞSAL BECERİLER ALANI------------------------------------------------------------ 77
Ş E K İ L L E R
L İ S T E S İ
Şekil No Sayfa
1.
Çağlarda Değişim--------------------------------------------------------------------------------- 8
2. Toplumsal
Değişimin Temel Faktörleri--------------------------------------------------- 11
3. Maslow’un Gereksinimler Sıralaması---------------------------------------------------- 26
4.
Ömür Boyu Öğrenmeye Engeller--------------------------------------------------------- 36
5. Ömür Boyu Öğrenmeyi Destekleyen Düşünme
Teknikleri---------------------- 37
6.
Temel
Yetkinliklerle İlgili Çerçeve Yeterlikler---------------------------------------- 53
7.
Ömür
Boyu Öğrenmede Temel Yetkinlikler------------------------------------------- 57
8. Açık
Sistem Olarak Eğitim ve Öğeleri----------------------------------------------------- 60
9. Şekil
9: Yarı Açık Sistem Olarak Eğitim ve Öğeleri----------------------------------- 61
10. Kapalı
Sistem Olarak Eğitim ve Öğeleri-------------------------------------------------- 61
11. Planlılık
Açısından Eğitim--------------------------------------------------------------------- 62
12. Uzaktan Eğitimde Öğretim
Ortamları----------------------------------------------------- 69
13. Eğitimde Programların Geleneksel Sınıflaması---------------------------------------- 73
14. Ömür Boyu Öğrenmede Beceri Alanları-------------------------------------------------- 80
15. Eğitim Programının Temel Öğeleri------------------------------------------------------- 87
16. Öğrenmede Transferin Gerçekleşmesi----------------------------------------- 92