Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.39, sa.3, ss.1707-1734, 2019 (Hakemli Dergi)
Araştırma okul öncesi dönem çocuğu olan ebeveynlerin iletişim becerileri ile çocuklarının sosyal becerileri
ve problem davranışları arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada ebeveynlerin
iletişim becerileri ile çocuklarının sosyal beceri ve problem davranışları arasında ilişki olup olmadığına
bakılacağından “İlişkisel Tarama Modeli” kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2015-2016 Eğitim Öğretim
yılında Erzurum ilinin Aziziye, Palandöken ve Yakutiye merkez ilçelerinde bulunan resmi ilköğretim
okullarının anasınıfları, bağımsız anaokulları, özel ilköğretim okullarının anasınıfları ve özel anaokullarına
devam eden 48-72 aylık çocuklar ve aileleri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini evrenden tesadüfi
küme örnekleme formülü kullanılarak belirlenmiş 577 çocuk ve ebeveynleri oluşturmaktadır. Araştırmada
“Genel Bilgi Formu”, “Anaokulu ve Anasınıfı Davranış Ölçeği” (PKBS–2)” ve ‘‘Anne-Baba-Çocuk
İletişimini Değerlendirme Aracı’’ kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; ebeveynlerin iletişim becerilerinin;
anne-baba değişkeni, annenin öğrenim durumu ve babanın öğrenim durumuna göre farklılık gösterdiği
(p<0.05); ebeveyn evlilik yılı değişkenine göre ise farklılık göstermediği saptanmıştır (p>0.05). Çocukların
‘‘Sosyal Beceri Ölçeği’’nin toplamından aldıkları puanlar ile ebeveynlerinin ‘‘Anne-Baba-Çocuk İletişiminiDeğerlendirme Aracı’’nın Konuşma, Dinleme, Sözsüz İletişim, Empati ve Mesaj alt boyutlarından aldıkları
puanlar arasında pozitif yönde ve anlamlı ilişki olduğu saptanmıştır (p<0.05). Çocukların ‘‘Problem
Davranış Ölçeği’’nin toplamından aldıkları puanlar ile ebeveynlerin ‘‘Anne-Baba-Çocuk İletişimini
Değerlendirme Aracı’’nın Konuşma, Sözsüz İletişim ve Empati alt boyutlarından aldıkları puanlar arasında
negatif yönde ve anlamlı düzeyde ilişki olduğu saptanmıştır (p<0.05).