20. Yüzyıl Atonal Müzik Arayışları: “Şans Müziği”


Creative Commons License

Özçelik S.

Current Debates on Social Sciences 5 Human Studies, Salih Çeçen,Zeynel Karacagil,Ali Osman Tiro,Ömer Kahya,Şafak Bozgum, Editör, Bilgin Kültür Sanat Yayınları, Ankara, ss.114-125, 2020

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Diğer
  • Basım Tarihi: 2020
  • Yayınevi: Bilgin Kültür Sanat Yayınları
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Sayfa Sayıları: ss.114-125
  • Editörler: Salih Çeçen,Zeynel Karacagil,Ali Osman Tiro,Ömer Kahya,Şafak Bozgum, Editör
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

1950’li yıllarda başta Amerika Birleşik Devletleri olmak üzere, Almanya, Avusturya, Fransa gibi çeşitli Batı ülkelerinde görülmeye başlayan Şans Müziği (Rastlantısal Müzik) 20. yüzyılın başlarındaki müzikte tonal sisteme alternatif arayışlarının uzantısı olarak ortaya çıkmış bir müzik besteleme ve seslendirme tekniğidir. Amerikalı besteci John Cage bu tekniği uygulayanların başında gelir.  Müziğin tamamen kontrolünün (serializm)  tam zıttı rastlantısal müziktir. Bu müzik türünde besteciler müziklerinde şans, tesadüf öğelerine yer vermiş, grafik sembolleri kullanmışlardır. Şansa bağlı, rastlantı yöntemi ile bestelenen müziğin amacı saçmalık veya sanatı yıkmak değil, müziğe yeni bir renk ve eğlence katmaktır.

Anahtar Kelimeler: Şans Müziği, Deneysel Müzik, Serializm, Grafik Sembol, Bestenin Belirsizliği.