3rd INTERNATIONAL PALESTRA SCIENTIFIC RESEARCH CONGRESS, Skopje, Makedonya, 25 - 26 Ekim 2024, ss.403-404
Her birey benzersizdir ve farklı şekillerde öğrenir. Bu gerçeğin farkında olarak, eğitim sürecinin kişisel farklılıklara göre şekillendirilmesi, her öğrencinin potansiyelini en üst seviyeye çıkarmak için büyük önem taşır. Öğrencilerin farklı öğrenme stillerine ve ilgi alanlarına sahip olması, öğretim materyallerinin de bu çeşitliliğe uygun olarak hazırlanmasını gerektirir. Dewey, çocuk merkezli bir yaklaşımı savunmakla birlikte eğitimin tek tip bir öğretim yöntemi dayatmak yerine her öğrencinin bireysel deneyimlerine, ilgi alanlarına ve güçlü yönlerine göre şekillendirilmesi gerektiğini vurgulamıştır. Gardner’ın, öğrencilerin dilsel, müziksel ve kişilerarası gibi farklı zeka türlerine sahip olduğunu öne süren MI teorisi, öğrencilerin başarılı olabileceği çeşitli yolları vurgulayarak Dewey’in görüşünü desteklemektedir. Dewey ve Gardner, bireysel farklılıklara hitap eden, çeşitli ve anlamlı deneyimler yoluyla her öğrencinin kendine özgü potansiyelinin gelişimini destekleyen eğitim ortamlarını savunmaktadır. Bu çalışma kapsamında, Türkiye Cumhuriyeti Milli Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanmış olan 9. sınıf İngilizce ders kitabında yer alan “Movies” ünitesini çoklu zekâ kuramı bağlamında incelemesi amaçlamaktadır. Veriler, nitel bir araştırma yöntemi olan doküman analizi tekniği kullanılarak toplanmıştır. Ders kitabının içeriği, Gardner’ın Çoklu Zeka Kuramı temel alınarak analiz edilmiştir. Sonuçlar, bu ders kitabının öğrencilerin çeşitli zekâ türlerine hitap eden etkinlikler içerdiğini ve dil öğrenme sürecine olumlu katkıda bulunduğunu göstermektedir. Çoklu zeka kuramının öğretim materyallerine dahil edilmesiyle daha dinamik, uyarlanabilir ve duyarlı bir eğitim yaklaşımı mümkün hale gelmektedir. Bu da öğrenme çıktılarını, öğrenci katılımını ve genel gelişimi büyük ölçüde iyileştirebilir.