Sosyal Bilgiler Eğitiminin Entelektüel Topografyası


Karaca A., Erbaş S., AKBABA B.

Anadolu Kültürel Araştırmalar Dergisi, cilt.9, sa.1, ss.1-26, 2025 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu araştırmanın amacı, Web of Science Core Collection veri tabanında, eğitim araştırmaları kategorisinde yer alan sosyal bilgiler eğitimi üzerine yayımlanmış makalelerin bibliyometrik analizini gerçekleştirmektir. Bibliyometrik araştırmalar, bir alanda yapılan bilimsel araştırmalara ulaşmak, bu alana öncülük yapan araştırmacıları tanıtmak, yaptıkları çalışmaları incelemek ve araştırmaların genel çerçevesini çizmeyi ve alandaki eğilimleri ortaya koymayı amaçlamaktadır. Araştırma, betimsel tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. R-Studio programında bulunan “bibliometrix” paketine uyumlu olması nedeniyle Web of Science veri tabanında bulunan veriler “txt” formatında çekilmiştir. Elde edilen veriler, açık kaynak kodlu bir istatistik programı olan R programında bulunan R-Studio programlama dilinde “bibliometrix” paketi kullanılarak analiz edilmiştir. Gerçekleştirilen analizler sonucunda; Web of Science veri tabanında sosyal bilgiler eğitimine yönelik en fazla makale yayımlayan dergilerin Theory and Research in Social Education, en fazla yayın yapan yazarların Sharon Vaughn, Elizabeth Swanson ve Jeanne Wanzek olduğu, sosyal bilgiler eğitimi alanında yaptıkları çalışmaların h-indeksi en yüksek olan yazarın ise Sharon Vaughn, olduğu tespit edilmiştir. En fazla makale üreten ilk üç ülkenin ABD, Türkiye ve Kanada, yabancı ülkelerdeki araştırmacılarla iş birliğine en açık ülkenin ise ABD olduğu tespit edilmiştir. Bu araştırmanın sosyal bilgiler eğitimi alanında araştırma yapmayı planlayan araştırmacılar için alan hakkında kapsamlı ve detaylı bir projeksiyon ortaya koyacağı düşünülmektedir.
The aim of this study is to perform a bibliometric analysis of the articles published on social studies education in the educational research category in the Web of Science Core Collection database. Bibliometric studies aim to access scientific research conducted in a field, introduce researchers who pioneered the field, examine their studies, draw the general framework of relevant research and to reveal the trends in the field. This study was conducted using a descriptive survey model. Since it is compatible with the “bibliometrix” package in the R- Studio software, the data in the Web of Science database were extracted in “txt” format. The data obtained were analyzed using the “bibliometrix” package in the R-Studio programming language in the R software, an open-source statistical program. As a result of the analysis, it was determined that the journals that published the most articles on social studies education in the Web of Science database were “Theory and Research in Social Education”, the authors who published the most articles were Sharon Vaughn, Elizabeth Swanson, and Jeanne Wanzek, and the author with the highest h-index of their studies in the field of social studies education was Sharon Vaughn. The top three countries that produced the most articles were the USA, Türkiye, and Canada, and the USA was the country most open to collaboration with researchers in foreign countries. It is thought that this study will provide a comprehensive and detailed projection about the field for researchers who plan to conduct research in the field of social studies education.