TURKISH STUDIES - EDUCATIONAL SCIENCES, cilt.15, sa.5, ss.3203-3228, 2020 (Hakemli Dergi)
Öz: Bu çalışmanın amacı, dördüncü sınıf öğrencilerinin 2018 Fen Bilimleri Öğretim Programı’nda yer alan
“Maddenin Özellikleri” ünitesini öğrenmelerini ölçmeye yarayacak bir akademik başarı testi geliştirmektir.
Testin geliştirilme sürecinde öncelikle, dördüncü sınıf Fen Bilimleri Öğretim Programı Maddenin Özellikleri
ünitesinde yer alan 10 kazanıma yönelik belirtke tablosu hazırlanmıştır. Belirtke tablosuna uygun 39 çoktan
seçmeli ve 5 açık uçlu soru hazırlanarak madde havuzu oluşturulmuştur. Taslak testin kapsam geçerliğini
sağlamak amacıyla 5 uzmanın görüşlerinden faydalanılmıştır. Uzmanlar arasındaki kapsam geçerlik indeksi
0,99 olarak hesaplanmıştır. Uzmanların maddelere yönelik görüşleri doğrultusunda test maddelerinde
düzenlemeler yapılmıştır. Yapı geçerliği ve güvenirliği hesaplamak için taslak test 2018-2019 eğitim öğretim
yılında Kocaeli ili Körfez ilçesinde öğrenim görmekte olan 152 dördüncü sınıf öğrencisine uygulanmıştır.
Öğrencilerin testteki çoktan seçmeli sorulara verdikleri cevaplar doğrultusunda madde analizi yapılarak, her
bir maddenin ayırt edicilik ve güçlük indeksleri ayrı ayrı hesaplanmıştır. Açık uçlu soruların pilot uygulaması
25 öğrenci ile yapılmıştır. Kapsam geçerlik indeksi 1, puanlayıcılar arası uyum oranı 0,83 ve güvenirliği 0,91
olarak bulunmuştur. Madde istatistikleri ve faktör analizi sonucunda 15 madde testten çıkarılmış ve 24 çoktan
seçmeli, 5 açık uçlu sorudan oluşan “Maddenin Özellikleri Akademik Başarı Testi” geliştirilmiştir. Testin
ortalama güçlüğü (Pj) 0,64; ortalama ayırt ediciliği (rjx) 0,41 olarak hesaplanmıştır. Testin güvenirlik
analizinde Kuder Richardson-20 tekniği kullanılmış güvenirlik katsayısı (r) 0,82 (oldukça güvenilir)
bulunmuştur.