EĞİTİM VE ARAŞTIRMADA YÖNELİMLER, Prof. Dr. Firdevs GÜNEŞ,Doç. Dr. Ayşe Derya IŞIK, Editör, Sınırsız Eğitim ve Araştırma Derneği, Ankara, ss.44-55, 2021
Dil öğrenimininim bilişsel süreci aynı
kalmakla birlikte dil öğretimini ve öğrenimini desteklemek amacıyla
kullanılabilecek araçların sayısı her geçen gün artmakta ve sürekli
gelişmektedir. Eğitim ve öğretimde kullanılabilecek binlerce dijital araç mevcuttur
ve bu araçlar içerisinden birçoğu dil öğretiminde okuma, dinleme, yazma ve
konuşma becerisinin geliştirilmesinde kullanılabilecek özelliklere sahiptir.
Doğru araçların seçilmesi ve seçilen araçların dil öğretiminde etkin bir
şekilde kullanılmasında en önemli görev ise dil öğreticilerine düşmektedir.
Cambridge Assessment English tarafından geliştirilen “Dil Öğretmenleri İçin
Dijital Çerçeve (The Digital Framework for Language Teachers)” metni
incelendiğinde, öğretmenlerden “Öğrenmeyi Tasarlama”, “Öğrenmeyi Sağlama” ve
“Öğrenmeyi Değerlendirme” becerilerine sahip olmalarının ve bu konularda
kendilerini geliştirmelerinin beklendiği görülmektedir. Bildiride; öğretim
içeriği tasarlama, derste ve değerlendirmede kullanma konusunda dil
öğreticilerine yardımcı olacak araçlardan biri olan ve eğitimde en çok
kullanılan 100 araç listesinde yer alan H5P ele alınacaktır. H5P, HTML5
içeriklerinin herkes tarafından kolayca oluşturulması, paylaşılması ve yeniden
kullanılması amacıyla geliştirilen ücretsiz ve açık kaynak bir projedir. H5P
projesi kapsamından 40’tan fazla etkileşimli içerik türü geliştirilmiş ve
örnekleriyle birlikte kullanımına sunulmuştur. Bu çalışmada H5P projesine ve
proje kapsamında geliştirilen etkileşimli içerik türlerine değinilmiş; bu
içerik türlerinden hangilerinin okuma, dinleme, yazma, konuşma becerilerinin
geliştirilmesinde ve kelime öğretiminde kullanılabileceği üzerinde durulmuştur.
Although the cognitive
process of language learning remains the same, the number of tools that can be
used to support language teaching and learning is increasing day by day and
constantly developing. There are thousands of digital tools that can be used in
education and training, and many of these tools have features that can be used
to improve reading, listening, writing and speaking skills in language
teaching. The most important task in choosing the right tools and using the
selected tools effectively in language teaching falls to the language teachers.
When the text of "The Digital Framework for Language Teachers"
developed by Cambridge Assessment English is examined, it is seen that teachers
are expected to have the skills of "Designing Learning",
"Delivering Learning" and "Evaluating Learning" and to
improve themselves in these subjects. In this paper; H5P, which is one of the
tools that will help language teachers in designing instructional content,
using it during lessons and assessment, and which is on the list of 100 most
used tools in education, will be discussed. H5P is a free and open-source
project developed for the easy creation, sharing and reuse of HTML5 content by
anyone. More than 40 interactive content types have been developed within the
scope of the H5P project and presented to use with examples. In this study, the
H5P project and the types of interactive content developed within the scope of
the project are mentioned; It has been emphasized which of these content types
can be used in the development of reading, listening, writing, speaking skills
and in teaching vocabulary.