Eurasian Journal of Music and Dance, sa.17, ss.414-423, 2020 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmanın amacı Ziya Aydıntan’ın “Gitar Metodu-I” isimli çalışmasının analizini yapmak ve elde
edilen veriler ışığında gitar eğitiminde Aydıntan metodunun niteliğini ortaya koymaktır. Ziya Aydıntan’ın “Gitar
Metodu I” isimli metot kitabı gitar eğitiminde sıklıkla kullanılan, özgün ve bilimsel bir çalışmadır. Bu metodun
basım ve yayımını üstlenen Evrensel Müzikevi verilerine göre bu metot kitabı, Türkiye’de en çok satılan klasik
gitar metotlarından biridir. Ayrıca güncelleme ve tanıtımı yapılmamasına rağmen anılan metodun pek çok ünlü
gitaristin metodundan daha fazla tercih edilmesi bu çalışmanın ne kadar başarılı olduğunun bir göstergesidir
(Öztutgan, 2016, s.71). Anılan metodun araştırmaya dayanak teşkil etmesinin nedeni; bu metodun Türkiye’de
yazılan ilk gitar metodu olması, çoğunlukla basitten karmaşığa, bilinenden bilinmeyene vb. öğretim ilkelerine
uygun olarak yazılması, içerisinde çok sayıda etüt ve esere yer verilmiş olması, Türk kültürü ile paralel olan
öğelerin metotta baskın olarak yer alması ve günümüz gitar eğitiminde de sıkça kullanılıyor olmasıdır. Ayrıca bu
metot, Türkiye’de yazılmış ilk sistemli gitar metodu olarak kabul edilmektedir.
Bu çalışma, nitel araştırma yaklaşımıyla ele alınan betimsel bir çalışmadır. Araştırma kapsamında ele alınan
metodun değerlendirilmesinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Nitel araştırmalarda önemli bir veri analiz
yöntemi olan içerik analizinde temel amaç, toplanan verileri açıklayabilecek kavramlara ve ilişkilere ulaşmaktır.
İçerik analizinde derin bir işleme tabi tutulan veriler mevcuttur ve betimsel yaklaşımla fark edilmeyen kavram ve
temalar içerik analiziyle keşfedilebilir. Bu teknikte toplanan verilerin, kavramsallaştırılması, kavramlara göre
mantıklı bir biçimde organize edilmesi ve buna göre veriyi açıklayan temaların saptanması esastır (Şimşek,
2009, s. 45). Araştırma kapsamında elde edilen veriler, içerik analizi yöntemi kullanılarak amaca uygun bir
şekilde ayrıntılı olarak tasnif edilmiş ve yorumlanmıştır.