3rd INTERNATIONAL APRIL 23 SCIENTIFIC STUDIES CONGRESS, Ankara, Türkiye, 23 - 25 Mayıs 2021, ss.322-323
Demiryolu ulaĢımının rekabete daha açık hale getirilerek ülkeler arası entegrasyonun
sağlanması ve bu entegrasyonun sağlanması için ülke bazında temel farklılıklar gösteren
demiryollarını standart hale getirmek gerekmektedir. Bu standartlaĢma sağlandıktan sonra
yolcu/ yük taĢımacılığı daha etkin zaman kullanımı ile daha kolay bir Ģekilde
gerçekleĢtirilebilecektir. Avrupa Birliği, demiryollarında standartlaĢmanın sağlanması
amacıyla için ülkelerin uyması gereken Ģartları belirlemiĢtir. Bu Ģartlar belgelendirme, altyapı,
enerji, bakım, sinyalizasyon ve yönetim gibi alanları içermektedir. Entegre bir demiryolu ağı
oluĢturulabilmesi için hat geniĢliği, hatların geometrik özellikleri, hat yapıları üzerinde oluĢan
yükler, ray özellikleri, gabari ölçüleri ve istasyon özellikleri gibi demiryolu sistemlerinin
teknik uyumluluğunun sağlanması bir gerekliliktir. Uluslararası demiryolu trafiğinde
demiryolu araçlarının kesintisiz ve emniyetli hareketinin sağlanabilmesi için bir demiryolu
sisteminin sahip olması gereken performans karĢılıklı iĢletilebilirlik olarak adlandırılmaktadır.
Ulusal ve uluslararası demiryolu sistemleri arasında raylı taĢıma hizmetleri, Demiryolu
Emniyet Yönetmeliği‘ne uyumlu olarak demiryolu emniyetini sağlamak üzere karĢılıklı
iĢletilebilirliğe dair yerine getirilmesi gereken koĢulları içermektedir. Temel gerekleri
karĢılamak ve demiryolu sisteminin karĢılıklı iĢletilebilirliğini sağlamak üzere Avrupa
Komisyonu tarafından her bir alt sistem için Avrupa Birliği Resmi Gazetesi‘nde karĢılıklı
iĢletilebilirlik teknik Ģartnameleri (TSI) yayınlanmaktadır.
Bu çalıĢma içerisinde ülkemiz demiryollarının mevcut durumu, demiryolu sistemlerinin ana
baĢlıkları altında ele alınmıĢtır. Avrupa ve Asya arasında köprü konumundaki Türkiye için,
sınır komĢu ülkelerin belirlemiĢ olduğu gabari, hat ve ray özellikleri gibi teknik Ģartlar
değerlendirilmiĢtir. Avrupa ve Asya sınırlarındaki farklı uygulamalar, komĢu ülkelerin
karĢılıklı iĢletilebilirlik belgeleri incelenmiĢ ve literatür taraması gerçekleĢtirilmiĢtir