KBB-Forum, cilt.24, sa.1, ss.20-41, 2025 (Hakemli Dergi)
Amaç: Bu çalışmada, Sağlık Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin kişisel dinleme cihazı kullanım alışkanlıkları, işitme kaybı bilgisi ve işitme sağlığını korumaya yönelik tutumları değerlendirilmiştir.
Yöntem: Çalışmada, Danhauer ve arkadaşlarının geliştirdiği Kişisel Dinleme Cihazı Kullanımı ve İşitme Sağlığı Anketi'nin Türkçe çevirisi ve adaptasyonu kullanılmıştır. Çalışma iki aşamada yürütülmüştür: birinci aşamada anketin Türkçe çevirisi ve kültürel adaptasyonu gerçekleştirilmiş; ikinci aşamada 353 lisans öğrencisinden veri toplanmıştır. Veriler, IBM SPSS 28.0 yazılımı ile analiz edilmiş; demografik değişkenlere göre farklılıklar ki-kare testi ile değerlendirilmiştir.
Bulgular: Katılımcıların %97,2'si kişisel dinleme cihazı kullandığını, %73,7'si ses seviyesini artırdığını ve %66,6'sı cihaz kullanımı sonrası işitme sorunları yaşadığını belirtmiştir. Kadın katılımcıların işitme sağlığı farkındalığının erkeklerden daha yüksek olduğu (p<0,05), odyoloji öğrencilerinin ise işitme sağlığı ve korunma farkındalığında diğer bölümlere göre en yüksek bilinç düzeyini gösterdiği saptanmıştır (p<0,05). Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü öğrencilerinin temel işitme sağlığı bilgisine sahip olduğu ve bazı farkındalık alanlarında diğer bölümlere kıyasla daha iyi sonuçlar gösterdiği bulunmuştur.
Sonuç: Bulgular, kişisel dinleme cihazlarının yaygın kullanımı nedeniyle işitme sağlığı farkındalığının artırılması ve güvenli dinleme alışkanlıklarının teşvik edilmesi gerektiğini göstermektedir. Bölümler arasında gözlenen farklılıklar, eğitimin farkındalığı artırmada etkili bir araç olduğunu vurgulamaktadır.
Objective: This study surveyed the knowledge, experiences, attitudes, practices, and preferences of Health Sciences Faculty students regarding hearing health and the use of personal listening devices.
Material and Methods: The Personal Listening Device and Hearing Questionnaire, developed by Danhauer et al., was translated and culturally adapted into Turkish for this study. The research was conducted in two phases: the first phase involved the translation and cultural adaptation of the questionnaire, and the second phase included data collection from 353 undergraduate students. Data were analyzed using IBM SPSS 28.0 software, and differences based on demographic variables were evaluated using the chi-square test.
Results: Of the participants, 97.2% reported using personal listening devices, 73.7% stated that they increased the volume while using these devices, and 66.6% experienced hearing problems afterward. Female students demonstrated higher awareness of hearing health compared to male students (p<0.05). Audiology students exhibited the highest levels of awareness regarding hearing health and protective measures, while Physiotherapy and Rehabilitation students showed better awareness in specific areas compared to other departments.
Conclusion: The findings suggest that hearing health awareness should be enhanced and safe listening practices promoted due to the widespread use of personal listening devices. Differences observed among departments emphasize the potential of education as an effective tool to increase awareness and encourage safe listening habits.