Gecikmiş konuşma problemi olan çocukların eğitsel değerlendirilmesi ve sağaltımı


Özmen E. R., Altınyay Ş., Oran I., Gökmen S., Gündüz B., Kemaloğlu Y. K.

Türk Otorinolarengoloji ve Baş Boyun Cerrahisi XXVII.Ulusal Kongresi, Antalya, Türkiye, 9 - 12 Haziran 2003, ss.59

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Antalya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.59
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Gecikmiş konuşma KBB hekimlerinin sıklıkla karşılaştıkları bir problemdir. Bu olguların rehabilitasyonu ve eğitimi sürecinde tıbbi yönden değil eğitsel yönden de değerlendirilmesi gerekmektedir. Bu çalışmada gecikmiş konuşma ve zihinsel engel tanısı ile gelen çocukların eğitsel değerlendirme ve sağaltım sonuçları incelenmiştir. Materyal-Metod: Bu çalışmaya sınırlı ifade edici dil becerileri ve alıcı dil becerileri olan 3’ü zihinsel yetersizlikten dolayı, 6’sı ise sadece gecikmiş konuşma gösteren toplam 9 çocuğun ifade edici dil becerileri ölçüt bağımlı testler, gözlemler ve aile görüşmeleri ile incelenmiş olup bu çocuklar için bireyselleştirilmiş öğretimsel düzenlemeleri yapılarak doğal dil sağaltım teknikleri uygulanmıştır. Bu süreç sırasında elde ettikleri kazanımlar da bu çalışma çerçevesinde değerlendirilmiştir. Sonuç: Uygulanan sağaltım sonucunda araştırmaya katılan tüm deneklerde farklı düzeylerde ilerleme gözlenmiştir. Çocukların kelime sayılarında ve anlam çeşitliliğinde artış olmuş ve kullandıkları cümle yapıları gelişmiştir. Tartışma: Gecikmiş konuşma yetersizliği olan çocukların sağaltım sürecinde bireyselleştirilmiş öğretime yer verilerek doğal dil yaklaşımına göre öğretimsel düzenlemelerin planlanması gerekmektedir. Farklı disiplinler arasında kurulan işbirliği bu çocukların değerlendirilmesi ve sağaltımını olumlu yönde etkilemektedir.