Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, cilt.8, sa.1, ss.62-88, 2024 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmada, öğrencilerin “başarı ve başarısızlık” kavramlarına yönelik olarak metaforların
belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada nitel araştırma desenlerinden olgubilim deseni
kullanılmıştır. Çalışmadaki veriler seçkisiz olmayan örnekleme yöntemlerinden uygun
örnekleme yöntemi kullanılarak, 2019-2020 eğitim öğretim yılının güz döneminde Ankara
ilindeki bir devlet üniversitesinde İngilizce hazırlık eğitimi alan öğrencilerden toplanmıştır.
Araştırma verileri metafor formu ile elde edilmiştir. Öğrencilere “Başarı…...... gibidir; çünkü
…...”, “Başarısızlık…...... gibidir; çünkü …...”, ibarelerinin yazılı olduğu bir form verilmiş ve
metafor ifadesinin ilk bölümünde başarı ve başarısızlık kavramlarını bildikleri bir kavrama
benzetmelerini, ikinci bölümde ise birinci bölümde yaptıkları benzetmenin gerekçesini çünkü
ile başlayan bir ifade ile açıklamaları istenmiştir. Metafor formundan elde edilen veriler içerik
analizi ile çözümlenmiştir. Verilerin analizi sonucunda öğrencilerin başarıya ilişkin 17
kategoride metafor, başarısızlığa ilişkin 11 kategoride metafor ürettikleri belirlenmiştir. Çok
büyük bir bölümü liseden yeni mezun olmuş üniversite hazırlık sınıfı öğrencilerinin başarıya
yönelik olarak; huzur ve mutluluk temsili olan doğada bulunan unsurları (ağaç, çiçek vb.) ve
var olmayan ancak var olması/varılması hedeflenen yer temsili olarak da statü yükselten
unsurları (zirve, hazine vb.) metafor olarak kullandıkları belirlenmiştir. Aynı öğrencilerin
başarısızlığa yönelik olarak ise; psikolojik baskıların yansımaları olan semptomları (karın
ağrısı, kramp vb.) ve kurtulması çok zor olan korku ile ilgili unsurları (kuyu, bataklık vb.)
metafor olarak kullandıkları belirlenmiştir.
Anahtar Kelimeler: başarı, başarısızlık, içerik analizi, fenomonoloji, metafor,