GÜ Uluslararası Türk Dünyası Eğitim Bilimleri Kongresi-IV, Ankara, Türkiye, 12 - 13 Aralık 2024, ss.1-3
ÖĞRETİM TASARIMINDA SİSTEM YAKLAŞIMLI ANALİTİK BİR BETİMLEME
Mustafa
Karaağaçlı[1]
Öğretim tasarımı temelde
“Nasıl öğretilecek?” sorusunun cevaplandırmaktır. Nasıl öğretileceğinin? cevabı
ise eğitim durumlarının yani öğretme-öğrenme süreçlerinin zihinsel kurgulanarak,
yazılı olarak planlanması ve uygulanmasıdır. Eğitim sisteminin işlem öğesini
oluşturan eğitim durumlarının öğretme-öğrenme için analitik olarak ele alınması, sistemin diğer öğeleriyle yani girdi, çıktı
ve dönütle bağıntılarının
bilinmesi yaşamsal önemdedir. Bu önem, eğitimin kalbi durumundaki eğitim
durumlarının etkili, planlı, verimli, tutarlı ve yeterli olarak tasarlanmasını gündeme getirdiğinden, bu çalışmada “öğretim tasarımında sistem yaklaşımlı analitik bir betimleme nasıl
olmalıdır?” sorusu problem olarak ele
alınmaktadır. Çalışmanın amacı; Öğretim
tasarımında sistem yaklaşımının işlevlerini ortaya koymaktır. Betimsel türde tarama modeliyle
gerçekleştirilen çalışmanın başlıca veri kaynaklarını ilgili evrensel ve ulusal
alan yazınla araştırmacının postpozitivist görüşleri ve gözlemleri
oluşturmuştur. Çalışmanın somut bulgularında; öğretim tasarımı için öncelikle kritik
soruların cevaplanması gerektiği, öğretme-öğrenme süreçlerinin zihinsel
kurgulanarak, yazılı planlanmasına ve
uygulanmasına gereksinim duyulduğu, hedef, içerik, eğitim durumları ve
değerlendirme öğelerinin tümel olarak görülmesinin eğitimin nitel
standartlarına da katkılar sağlanacağı ortaya çıkmıştır. Çalışmada, öğrenciler, birbirlerinden farklı
özellikler gösterdiklerinden, bir öğretim tasarımı için sistem yaklaşımıyla öncelikle
öğrencilerin giriş davranışları belirlenerek içerik analizi yapılmalı, sonra eğitim durumları ve değerlendirme
süreçlerine karar verilmelidir önerileri
geliştirilmektedir.
Anahtar
Kelimeler: Öğretim tasarımı, sistem yaklaşımı, analitik betimleme
Tema:
Eğitim Programları ve Öğretim, Eğitim Felsefesi ve Eğitim
Sosyolojisi
SYSTEM APPROACH IN INSTRUCTIONAL DESIGN AN ANALYTICAL DESCRIPTION
MustafaKaraağaçlı1
Instructional design is basically “How will it be
taught?” is to answer the question. How to teach? The answer is to mentally
construct, plan and implement educational situations, that is, teaching-learning
processes, in writing. It is of vital importance to analyze the educational
situations that constitute theoperational element of the education system for
teaching-learning and to know their relationships with other elements of the
system, namely input, output and feedback. Since this importance brings to the
agenda the effective, planned, efficient, consistent and adequate design of
educational situations, which are the heart of education, in this study,
"What should a system approach analytical description in instructional
design be like?" The question is treated as a problem. The purpose of the study; To
reveal the functions of the system approach in instructional design. The main
data sources of the study, which was carried out with a descriptive scanning
model, were the relevant universal and national literature and the researcher's
postpositivist views and observations. In the
concrete findings of the study; It has been revealed that critical questions
must be answered first for instructional design, teaching-learning processes
need to be mentally constructed, planned and implemented in writing, and seeing
the goal, content, educational situations and evaluation elements as a
universal will also contribute to the qualitative standards of education. In the study, since students show different
characteristics from each other, suggestions are developed that for an instructional
design, content analysis should be done by first determining the students'
entry behaviors with a system approach, and then educational situations and
evaluation processes should be decided.
Key Words: Instructional design, systems approach, analytical
description
Theme: Curriculum and Instruction, Philosophy of Education
and Sociology of Education
______________________
[1] Dr. Öğr. Üyesi, Gazi
Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, mkara@gazi.edu.tr