ÖĞRETİM TASARIMINDA SİSTEM YAKLAŞIMLI ANALİTİK BİR BETİMLEME


Creative Commons License

Karaağaçlı M.

GÜ Uluslararası Türk Dünyası Eğitim Bilimleri Kongresi-IV, Ankara, Türkiye, 12 - 13 Aralık 2024, ss.1-3

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1-3
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

ÖĞRETİM TASARIMINDA SİSTEM YAKLAŞIMLI ANALİTİK BİR  BETİMLEME

Mustafa Karaağaçlı[1]

Öğretim tasarımı temelde “Nasıl öğretilecek?” sorusunun cevaplandırmaktır. Nasıl öğretileceğinin? cevabı ise eğitim durumlarının yani öğretme-öğrenme süreçlerinin zihinsel kurgulanarak, yazılı olarak planlanması ve uygulanmasıdır. Eğitim sisteminin işlem öğesini oluşturan eğitim durumlarının öğretme-öğrenme için analitik olarak ele  alınması, sistemin  diğer öğeleriyle yani  girdi, çıktı  ve dönütle bağıntılarının  bilinmesi yaşamsal önemdedir. Bu önem, eğitimin kalbi durumundaki eğitim durumlarının etkili, planlı, verimli, tutarlı ve yeterli olarak tasarlanmasını  gündeme getirdiğinden, bu çalışmada öğretim tasarımında sistem yaklaşımlı analitik bir betimleme nasıl olmalıdır?” sorusu problem  olarak ele alınmaktadır. Çalışmanın amacı; Öğretim tasarımında sistem yaklaşımının işlevlerini ortaya koymaktır. Betimsel türde tarama modeliyle gerçekleştirilen çalışmanın başlıca veri kaynaklarını ilgili evrensel ve ulusal alan yazınla araştırmacının postpozitivist görüşleri ve gözlemleri oluşturmuştur. Çalışmanın somut bulgularında; öğretim tasarımı için öncelikle kritik soruların cevaplanması gerektiği, öğretme-öğrenme süreçlerinin zihinsel kurgulanarak,  yazılı planlanmasına ve uygulanmasına gereksinim duyulduğu, hedef, içerik, eğitim durumları ve değerlendirme öğelerinin tümel olarak görülmesinin eğitimin nitel standartlarına da katkılar sağlanacağı ortaya çıkmıştır.  Çalışmada, öğrenciler, birbirlerinden farklı özellikler gösterdiklerinden, bir öğretim tasarımı için sistem yaklaşımıyla öncelikle öğrencilerin giriş davranışları belirlenerek içerik analizi   yapılmalı, sonra eğitim durumları ve değerlendirme süreçlerine karar verilmelidir  önerileri geliştirilmektedir.

Anahtar Kelimeler: Öğretim tasarımı, sistem yaklaşımı, analitik betimleme

Tema: Eğitim Programları ve Öğretim, Eğitim Felsefesi ve Eğitim Sosyolojisi

 

 

 

 

 

 

 

SYSTEM APPROACH IN INSTRUCTIONAL DESIGN AN ANALYTICAL DESCRIPTION

 

MustafaKaraağaçlı1

Instructional design is basically “How will it be taught?” is to answer the question. How to teach? The answer is to mentally construct, plan and implement educational situations, that is, teaching-learning processes, in writing. It is of vital importance to analyze the educational situations that constitute theoperational element of the education system for teaching-learning and to know their relationships with other elements of the system, namely input, output and feedback. Since this importance brings to the agenda the effective, planned, efficient, consistent and adequate design of educational situations, which are the heart of education, in this study, "What should a system approach analytical description in instructional design be like?" The question is treated as a problem. The purpose of the study; To reveal the functions of the system approach in instructional design. The main data sources of the study, which was carried out with a descriptive scanning model, were the relevant universal and national literature and the researcher's postpositivist views and observations. In the concrete findings of the study; It has been revealed that critical questions must be answered first for instructional design, teaching-learning processes need to be mentally constructed, planned and implemented in writing, and seeing the goal, content, educational situations and evaluation elements as a universal will also contribute to the qualitative standards of education.  In the study, since students show different characteristics from each other, suggestions are developed that for an instructional design, content analysis should be done by first determining the students' entry behaviors with a system approach, and then educational situations and evaluation processes should be decided.

Key Words: Instructional design, systems approach, analytical description

Theme: Curriculum and Instruction, Philosophy of Education and Sociology of Education

 

______________________

[1] Dr. Öğr. Üyesi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, mkara@gazi.edu.tr

 



[1] Dr. Öğr. Üyesi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, mkara@gazi.edu.tr