"Whıch Is The Socıologıcal Habıtıve Of Educatıon? Does It Requıre Socıal and Emotıonal Skılls


Karaağaçlı M.

Uluslararası Azerbaycan İnsan ve Toplum Bilimleri Kongresi.- 4th Nternatıonal Azerbaıjan Congress On Humanıtıes And Socıal Scıences 15-18 September, 2023 /Şuşa-Azerbaijan.15-18 Eylül 2023.15.09.2023.4th International Azerbaijan Congress on Humanities and Social Sciences Proceeding Book. Pp.263-278. “Sözlü bildirili tam metinli katılım.”, Susa, Azerbaycan, 15 - 18 Eylül 2023, ss.263-278, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Susa
  • Basıldığı Ülke: Azerbaycan
  • Sayfa Sayıları: ss.263-278
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

EĞİTİMİN  SOSYOLOJİK  HABİTİFİ  HANGİ

SOSYAL VE DUYUŞSAL BECERİLERİ  GEREKTİRİYOR?

Mustafa  KARAAĞAÇLI*

Problem durumu: Eğitim, bireysel ve toplumsal düzeylerde davranış değişimlerini hedeflerken, Sosyoloji, en kapsamlı anlamıyla insan davranışlarını  ve ilişkilerini ele  alır.  Eğitim öncelinde beklenen istendik davranış değişimi, Sosyoloji’nin  davranış bilimleriyle  ilişkisini gösterir. Çünkü;  Sosyoloji bilgi kolu,  davranış bilimlerinden olup, toplumun her kesiminden ve ortamından davranış kalıplarını inceler.

Eğitimin  sosyal yönlü işgörürlükleri de sosyolojik  yapıya  ve  işleyişine  uyum sağlamayı amaçlar. Çünkü,  toplumsal yapıda her türden dikey ve yatay  hareketlilikler  ve değişimler  eş deyişle sosyalleşmeler eğitim  süreçlerine dayalıdır.  Sosyalleşme ise “bireyi,  kişiye dönüştüren süreç” olduğundan eğitimin  sosyal yönünde  sosyal ve duygusal  becerilerin  kazandırılması yaşamsal önem ve değerdedir.

 

Bu  önem ve değer  eğitimin  sosyal  yönünde   sosyal  ve duygusal becerilerin gereksinimini artırırken;  diğer  yandan da beliren gereksinimin bilimsel araştırma yöntem bilim verileriyle karşılanmasını gündeme getirmektedir. İşte  bu  nedenle bu  çalışmada, “Eğitimin Sosyolojik  Habitifi Hangi Sosyal ve Duyuşsal Becerileri Gerektiriyor?” sorusu problem durumu olarak ele  alınmaktadır.

 

Amaç: Çalışma, genelde eğitimin sosyal işlevlerini, özelde ise eğitim ile sosyoloji olguları temelinde sosyal  ve duygusal becerileri ortaya koymayı amaçlamaktadır.

Gerekçe ve önem: Çalışma, iletişim  çağında eğitimin sosyal  işlevlerini  ele almasıyla toplumsal  yapının sağlıklı oluşumuna katkılar sağlaması,  eğitim ve sosyoloji bilgi kollarının etkileşimini gerektiren sosyal ve duyuşsal becerileri  tanıtması  yönüyle  önem  taşımaktadır.

 

Yöntem: Çalışma, eğitim  ve sosyoloji etkileşimi içinde sosyal ve duygusal becerilerle ilgili durumu  varolan koşulları içinde olduğu  gibi betimlediğinden, genel tarama  modelinde gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın veri kaynaklarını  basılı  ve elektronik alanyazın verilere ek olarak araştırmacının postpozitivist gözlem ve görüşleri  oluşturmaktadır. Çalışmada, niteliği  gereği  genelden özele giden bir anlayışla önce ilgili problem durumu betimlenmekte sonra ayrıntılara geçilmektedir.

 

Tümdengelim düşüncesi içinde gerçekleştirilen çalışmada ilk aşamada, eğitimin sosyal yönlü işlevleri, ortaya konulduktan sonra eğitim  ve  sosyoloji  olguları temelinde  gerekli olan  sosyal ve duygusal becerileri sıralanmaktadır. Sıralanan sosyal ve  duygusal becerilerin  kapsam ve özellikleriyle tanıtılmasına  özel  önem verilmektedir.

 

Sonuçlar: Çalışmada, (1)Eğitimin bireysel, toplumsal, ekonomik, siyasal ve gizil işlevleri  arasında bireyi  sosyalleştirmenin  ancak  sosyal ve duygusal  becerilerin kazanımına dayalı olduğu, (2)İlgili  kazanımların ise eğitim ile sosyoloji olgularının etkileşimiyle  gerçekleşebileceği sonuçlarına  varılmaktadır.

 

Öneriler; Çalışmada, “Bireyi, kişiye dönüştüren sürecin sosyalleşme olduğu” ilkesinden  hareketle eğitim  ve  sosyoloji olgularının  birlikte  ele  alınması,  sosyal ve duygusal öğrenme becerilerinin temel bileşenleri arasında olan, (1)Öz farkındalık, (2)Öz yönetim, (3)Sosyal farkındalık, (4)İletişim becerileri ve (5) Sorumluluk  alma  formasyonlarının kazandırılması önerilmektedir.

 

Anahtar  Kelimeler: Eğitim,  sosyolojik  yapı, sosyal  ve duygusal  beceriler

____________

* Dr. Öğr. Üyesi. Mustafa KARAAĞAÇLI G.Ü Gazi Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü,  EPÖ ABD Teknik Okullar Beşevler -ANKARA

E-posta:mkara@gazi.edu.tr.  

GSM: 507 896 40 60

 

 WHICH IS THE SOCIOLOGICAL HABITIVE OF EDUCATION?

DOES IT REQUIRE SOCIAL AND EMOTIONAL SKILLS?

Mustafa  KARAAĞAÇLI*

Problem statement: While education aims at behavioral changes at the individual and societal levels, Sociology deals with human behavior and relationships in its broadest sense. The desired behavior change expected before education shows the relationship of sociology with behavioral sciences. Because; The sociology branch of knowledge is one of the behavioral sciences and examines behavior patterns from all segments and environments of society.
 
Social aspects of education also aim to adapt to the sociological structure and functioning. Because, all kinds of vertical and horizontal movements and changes in the social structure, in other words, socialization are based on educational processes. Since socialization is "the process that transforms the individual into a person", gaining social and emotional skills in the social aspect of education is of vital importance and value.
While this importance and value increases the need for social and emotional skills in the social aspect of education; On the other hand, it raises the issue of meeting the emerging need with scientific research methodology data. That is why in this study, “What Social and Affective Skills Does the Sociological Habit of Education Require?” question is treated as a problem situation.
 

Purpose: The study aims to reveal the social functions of education in general, and social and emotional skills on the basis of education and sociology in particular.

 

Rationale and importance: The study is important in terms of contributing to the healthy formation of social structure by addressing the social functions of education in the age of communication, and introducing social and affective skills that require the interaction of education and sociology knowledge branches.

 
Method: The study was carried out in the general survey model, as it describes the situation related to social and emotional skills in the interaction of education and sociology as it is in existing conditions. In addition to the printed and electronic literature data, the researcher's postpositivist observations and views constitute the data sources of the study. In the study, with an understanding that goes from general to specific by its nature, first the relevant problem situation is described and then the details are passed.
 
In the first stage, the social functions of education and social and emotional skills required on the basis of education and sociology facts are listed. Special attention is paid to the introduction of the listed social and emotional skills with their scope and characteristics.
 
Results: In the study, it is concluded that (1) among the individual, social, economic, political and latent functions of education, socialization of the individual is based on the acquisition of social and emotional skills, and (2) the relevant gains can be achieved through the interaction of education and sociology facts.
 

Suggestions: In the study, considering the principle of "The process that transforms the individual into a person is socialization", the facts of education and sociology should be handled together, (1) Self-awareness, (2) Self-management, (3) Social awareness, ( 4) Communication skills and (5) taking responsibility formations are recommended.

 

Keywords: Education, sociological structure, social and emotional skills.

* Dr. Öğr. Üyesi. Mustafa KARAAĞAÇLI G.Ü Gazi Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü,  EPÖ ABD Teknik Okullar Beşevler -ANKARA

E-posta:mkara@gazi.edu.tr.  

GSM: 507 896 40 60