Uluslararası Azerbaycan İnsan ve Toplum Bilimleri Kongresi.- 4th Nternatıonal Azerbaıjan Congress On Humanıtıes And Socıal Scıences 15-18 September, 2023 /Şuşa-Azerbaijan.15-18 Eylül 2023.15.09.2023.4th International Azerbaijan Congress on Humanities and Social Sciences Proceeding Book. Pp.263-278. “Sözlü bildirili tam metinli katılım.”, Susa, Azerbaycan, 15 - 18 Eylül 2023, ss.263-278, (Tam Metin Bildiri)
EĞİTİMİN
SOSYOLOJİK HABİTİFİ
HANGİ
SOSYAL
VE DUYUŞSAL BECERİLERİ GEREKTİRİYOR?
Mustafa KARAAĞAÇLI*
Problem durumu:
Eğitim, bireysel ve toplumsal düzeylerde davranış değişimlerini hedeflerken,
Sosyoloji, en kapsamlı anlamıyla insan davranışlarını ve ilişkilerini ele alır.
Eğitim öncelinde beklenen istendik davranış değişimi, Sosyoloji’nin davranış bilimleriyle ilişkisini gösterir. Çünkü; Sosyoloji bilgi kolu, davranış bilimlerinden olup, toplumun her
kesiminden ve ortamından davranış kalıplarını inceler.
Eğitimin sosyal yönlü işgörürlükleri de
sosyolojik yapıya ve
işleyişine uyum sağlamayı
amaçlar. Çünkü, toplumsal yapıda her
türden dikey ve yatay
hareketlilikler ve
değişimler eş deyişle sosyalleşmeler
eğitim süreçlerine dayalıdır. Sosyalleşme ise “bireyi, kişiye dönüştüren süreç” olduğundan
eğitimin sosyal yönünde sosyal ve duygusal becerilerin
kazandırılması yaşamsal önem ve değerdedir.
Bu önem ve değer
eğitimin sosyal yönünde
sosyal ve duygusal becerilerin
gereksinimini artırırken; diğer yandan da beliren gereksinimin bilimsel araştırma
yöntem bilim verileriyle karşılanmasını gündeme getirmektedir. İşte bu
nedenle bu çalışmada, “Eğitimin
Sosyolojik Habitifi Hangi Sosyal ve
Duyuşsal Becerileri Gerektiriyor?” sorusu problem durumu olarak ele alınmaktadır.
Amaç: Çalışma,
genelde eğitimin sosyal işlevlerini, özelde ise eğitim ile sosyoloji olguları
temelinde sosyal ve duygusal becerileri
ortaya koymayı amaçlamaktadır.
Gerekçe ve önem: Çalışma, iletişim çağında eğitimin
sosyal işlevlerini ele almasıyla toplumsal yapının sağlıklı oluşumuna katkılar
sağlaması, eğitim ve sosyoloji bilgi
kollarının etkileşimini gerektiren sosyal ve duyuşsal becerileri tanıtması
yönüyle önem taşımaktadır.
Yöntem: Çalışma,
eğitim ve sosyoloji etkileşimi içinde
sosyal ve duygusal becerilerle ilgili durumu
varolan koşulları içinde olduğu
gibi betimlediğinden, genel tarama
modelinde gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın veri kaynaklarını basılı
ve elektronik alanyazın verilere ek olarak araştırmacının postpozitivist
gözlem ve görüşleri oluşturmaktadır. Çalışmada,
niteliği gereği genelden özele giden bir anlayışla önce
ilgili problem durumu betimlenmekte sonra ayrıntılara geçilmektedir.
Tümdengelim düşüncesi içinde gerçekleştirilen
çalışmada ilk aşamada, eğitimin sosyal yönlü işlevleri, ortaya konulduktan
sonra eğitim ve sosyoloji
olguları temelinde gerekli olan sosyal ve duygusal becerileri
sıralanmaktadır. Sıralanan sosyal ve
duygusal becerilerin kapsam ve
özellikleriyle tanıtılmasına özel önem verilmektedir.
Sonuçlar: Çalışmada, (1)Eğitimin bireysel, toplumsal,
ekonomik, siyasal ve gizil işlevleri
arasında bireyi
sosyalleştirmenin ancak sosyal ve duygusal becerilerin kazanımına dayalı olduğu, (2)İlgili kazanımların ise eğitim ile sosyoloji
olgularının etkileşimiyle
gerçekleşebileceği sonuçlarına
varılmaktadır.
Öneriler;
Çalışmada, “Bireyi, kişiye dönüştüren sürecin
sosyalleşme olduğu” ilkesinden hareketle
eğitim ve sosyoloji olgularının birlikte
ele alınması, sosyal ve duygusal öğrenme
becerilerinin temel bileşenleri arasında olan, (1)Öz farkındalık, (2)Öz
yönetim, (3)Sosyal farkındalık, (4)İletişim becerileri ve (5) Sorumluluk alma
formasyonlarının kazandırılması önerilmektedir.
Anahtar Kelimeler: Eğitim, sosyolojik
yapı, sosyal ve duygusal beceriler
____________
* Dr. Öğr.
Üyesi. Mustafa KARAAĞAÇLI G.Ü Gazi Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, EPÖ ABD Teknik Okullar Beşevler -ANKARA
E-posta:mkara@gazi.edu.tr.
GSM: 507 896 40 60
WHICH IS THE SOCIOLOGICAL HABITIVE OF EDUCATION?
DOES IT REQUIRE
SOCIAL AND EMOTIONAL SKILLS?
Mustafa KARAAĞAÇLI*
Problem statement: While education aims at behavioral changes at the individual and societal levels, Sociology deals with human behavior and relationships in its broadest sense. The desired behavior change expected before education shows the relationship of sociology with behavioral sciences. Because; The sociology branch of knowledge is one of the behavioral sciences and examines behavior patterns from all segments and environments of society.
Social aspects of education also aim to adapt to the sociological structure and functioning. Because, all kinds of vertical and horizontal movements and changes in the social structure, in other words, socialization are based on educational processes. Since socialization is "the process that transforms the individual into a person", gaining social and emotional skills in the social aspect of education is of vital importance and value.While this importance and value increases the need for social and emotional skills in the social aspect of education; On the other hand, it raises the issue of meeting the emerging need with scientific research methodology data. That is why in this study, “What Social and Affective Skills Does the Sociological Habit of Education Require?” question is treated as a problem situation.
Purpose: The study aims to reveal the social functions of education in general,
and social and emotional skills on the basis of education and sociology in
particular.
Rationale and importance: The study is important in terms of contributing to the
healthy formation of social structure by addressing the social functions of
education in the age of communication, and introducing social and affective skills
that require the interaction of education and sociology knowledge branches.
Method: The study was carried out in the general survey model, as it describes the situation related to social and emotional skills in the interaction of education and sociology as it is in existing conditions. In addition to the printed and electronic literature data, the researcher's postpositivist observations and views constitute the data sources of the study. In the study, with an understanding that goes from general to specific by its nature, first the relevant problem situation is described and then the details are passed.
In the first stage, the social functions of education and social and emotional skills required on the basis of education and sociology facts are listed. Special attention is paid to the introduction of the listed social and emotional skills with their scope and characteristics.
Results: In the study, it is concluded that (1) among the individual, social, economic, political and latent functions of education, socialization of the individual is based on the acquisition of social and emotional skills, and (2) the relevant gains can be achieved through the interaction of education and sociology facts.
Suggestions: In the study, considering the principle of "The
process that transforms the individual into a person is socialization",
the facts of education and sociology should be handled together, (1)
Self-awareness, (2) Self-management, (3) Social awareness, ( 4) Communication
skills and (5) taking responsibility formations are recommended.
Keywords: Education, sociological structure, social and
emotional skills.
* Dr. Öğr.
Üyesi. Mustafa KARAAĞAÇLI G.Ü Gazi Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri
Bölümü, EPÖ ABD Teknik Okullar Beşevler
-ANKARA
E-posta:mkara@gazi.edu.tr.
GSM: 507 896 40 60