Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programı Öncesi ve Sonrası Öğretmen Adaylarının İdeal Öğretmen Algıları


Creative Commons License

Alpan G., Demirkan Ö., Erdamar G., Yazçayır N., Saraçoğlu G. K.

Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, cilt.13, sa.27, ss.204-218, 2019 (Hakemli Dergi)

Özet

Bu araştırmanın amacı Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programına (PFESP) katılan öğretmen adaylarının programa başlamadan önceki ideal öğretmen algıları ile program sonundaki algılarını betimlemektir. Bu araştırmaya 12 farklı lisans programından mezun ve son sınıf olan toplam 171 aday katılmıştır. Öğretmen adaylarının PFSEP öncesi ve sonrası ideal öğretmen algıları açık uçlu görüşme formları ile elde edilmiştir. Formların içerik analizi yapılmıştır. Araştırmanın güvenirliği % 83 olarak belirlenmiştir. Bulguların şu temalarda toplandığı görülmektedir: Mesleki donanım, kişisel özellikler ve iletişim becerileri. Temaların altındaki kodlar ağırlıklı görüşlere göre sıralanmıştır. Mesleki donanım: Güçlü bir pedagojik formasyon bilgisi, alanda uzmanlık, mesleki gelişime ayak uydurma, eğlenceli ders işleme, mesleği sevme, etkili sınıf yönetimi, öğrenciye rehber olma, öğrenciyi tanıma, öğrenciye örnek olma, problem çözme, genel kültüre sahip olma, düzgün konuşma.  Kişisel özellikler: Öğrenmeye açık, sevecen,  anlayışlı,  farklı fikirlere saygılı, sabırlı,  sağlam karakterli,  çağdaş,  çalışkan, adil, coşkulu, güler yüzlü, teknoloji ile ilgili, vatansever,  özverili.  İletişim becerileri: Etkili iletişim kurma, empati kurma, iyi bir dinleyici olma, öğrenci ihtiyaçlarına duyarlı olma. Öğretmen adaylarının ideal öğretmende olması gereken mesleki donanım algılarında PFSEP sonrasında artış olmasına rağmen, kişisel özellikler ve iletişim becerileri algılarında ise fazla bir değişim olmamıştır. Bu sonuçlar PFSEP’nın öğretmen yetiştirmedeki niteliğinin, niceliğinin tartışılmasında dikkate alınmalıdır.