Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, cilt.13, sa.27, ss.204-218, 2019 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmanın amacı Pedagojik
Formasyon Eğitimi Sertifika Programına (PFESP) katılan öğretmen adaylarının
programa başlamadan önceki ideal öğretmen algıları ile program sonundaki
algılarını betimlemektir. Bu araştırmaya 12 farklı lisans programından mezun
ve son sınıf olan toplam 171 aday katılmıştır. Öğretmen adaylarının PFSEP
öncesi ve sonrası ideal öğretmen algıları açık uçlu görüşme formları ile elde
edilmiştir. Formların içerik analizi yapılmıştır. Araştırmanın güvenirliği %
83 olarak belirlenmiştir. Bulguların şu temalarda toplandığı görülmektedir:
Mesleki donanım, kişisel özellikler ve iletişim becerileri. Temaların
altındaki kodlar ağırlıklı görüşlere göre sıralanmıştır. Mesleki donanım:
Güçlü bir pedagojik formasyon bilgisi, alanda uzmanlık, mesleki gelişime ayak
uydurma, eğlenceli ders işleme, mesleği sevme, etkili sınıf yönetimi,
öğrenciye rehber olma, öğrenciyi tanıma, öğrenciye örnek olma, problem çözme,
genel kültüre sahip olma, düzgün konuşma.
Kişisel özellikler: Öğrenmeye açık, sevecen, anlayışlı,
farklı fikirlere saygılı, sabırlı,
sağlam karakterli, çağdaş, çalışkan, adil, coşkulu, güler yüzlü,
teknoloji ile ilgili, vatansever,
özverili. İletişim becerileri:
Etkili iletişim kurma, empati kurma, iyi bir dinleyici olma, öğrenci
ihtiyaçlarına duyarlı olma. Öğretmen adaylarının ideal öğretmende olması gereken
mesleki donanım algılarında PFSEP sonrasında artış olmasına rağmen, kişisel
özellikler ve iletişim becerileri algılarında ise fazla bir değişim
olmamıştır. Bu sonuçlar PFSEP’nın öğretmen yetiştirmedeki niteliğinin,
niceliğinin tartışılmasında dikkate alınmalıdır.