Turkısh Studies-Educational Sciences, cilt.14, sa.6, ss.3169-3180, 2019 (Hakemli Dergi)
Bu araştırma, farklı üniversitelerde öğrenim gören öğrencilerin
birbirlerine karşı gösterdikleri zorbalık davranışlarının düzeylerini
incelemeyi amaçlamaktadır. Bu genel amaç kapsamında aşağıdaki
sorulara cevap aranmıştır.
1. Üniversite öğrencilerinin zorbalığa ilişkin görüşleri nedir?
2. Üniversite öğrencilerinin zorbalığa ilişkin görüşleri arasında
okudukları üniversitelere göre anlamlı fark var mıdır?
3. Üniversite öğrencilerinin zorbalığa ilişkin görüşleri arasında
okudukları bölümlere göre anlamlı fark var mıdır?
4. Üniversite öğrencilerinin zorbalığa ilişkin görüşleri arasında
okudukları öğretmenlik proğramlarına göre anlamlı fark var mıdır?
5. Üniversite öğrencilerinin zorbalığa ilişkin görüşleri arasında
okudukları sınıf düzeyine göre anlamlı fark var mıdır?
Araştırma genel tarama modellerinden, ilişkisel tarama modelinde
gerçekleştirilmiştir. Üç devlet üniversitesinin eğitim fakültelerinde
okuyan öğrenciler araştırma evrenini oluşturmaktadır. Araştırma
örneklemi ise bu evren içerisinden random yöntemlerle seçilen A
üniversitesinden 237, B üniversitesinden 197 ve C üniversitesinden 123
öğrenci olmak üzere toplam 557 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada
veri toplama aracı olarak Smith ve Hoy (2004) tarafından geliştirilen Bully
İndex ölçeğinin, üniversite öğrencilerine yönelik olarak, Kale (2019)
tarafından yapılan Türkçeye uyarlanmış “Student Bullying (Öğrenci
Zorbalık)” ölçeği kullanılmıştır. Ölçeğin Cronbach's Alpha güvenirlik
katsayısı .94 bulunmuştur. Ölçek tek faktörlü (Student Bullying) bir yapıda ve toplam varyansın %72’sini açıklamaktadır. Ölçekde yer alan 8
maddenin faktör yük değerleri .56 ila .83 arasında değişmektedir.
Toplanan verilerin normal dağılım gösterip göstermediği test edilmiş ve
normal dağılım gösterdiği görülmüştür. Tüm sorular Tek Yönlü Varyans
Analizi kullanılarak analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlara bakıldığında
her soru bazında en az iki grup arasında zorbalık düzeylerine ilişkin
anlamlı (p< .05) farkın olduğu görülmüştür.
This study aims to investigate the levels of bullying behaviors
among students in different universities. Within the scope of this general
purpose, the following questions were sought.
1. What are university students' views on bullying?
2. Is there a meaningful difference between university students'
opinions about bullying with respect to the universities they study?
3. Is there any significant difference between university students'
opinions about bullying according to their departments?
4. Is there a significant difference between university students'
opinions about bullying compared to their teaching programs?
5. Is there a significant difference between university students'
opinions about bullying according to their grade levels?
The research was carried out in relational survey model, one of the
general survey models. The students who study in the faculties of
education of three state universities constitute the research population.
The research sample consisted of a total of 557 students; 237 from A
university, 197 from B university and 123 from C university. As a data
collection tool, The Bully Index scale, which was developed by Smith and
Hoy (2004), and was adapted to Turkish students by Kale (2019) was
used in this study. Cronbach's Alpha scale of reliability coefficient was
found to be .94. The scale has a single factor (Student Bullying) and
explains 72% of the total variance. Factor load values of 8 items in the
scale ranged from .56 to .83. The data collected were tested for normal
distribution and found to be normal. All questions were analyzed using
One-Way ANOVA. When the results were examined, it was seen that there
was a significant (p <.05) difference between at least two groups regarding
bullying levels.