Sağlık Bilimleri Eğitim Dergisi, cilt.4, sa.1, ss.26-35, 2022 (Hakemli Dergi)
Amaç: Bu çalışmada birinci basamakta çalışan hekimlere uygulanan hipertansiyon ve kardiyovasküler risk
değerlendirmesi eğitici eğitim programının değerlendirilmesi amaçlanmıştır.
Materyal ve Metod: Bu çalışma bir müdahale çalışmasıdır. Birinci basamakta çalışan hekimlere yönelik kronik
hastalıklar izlemi eğitici eğitimleri gerçekleştirilmiştir. Bu eğitim Ankara’da 2017 yılında 195, 2018 yılında 109
hekime uygulanmıştır. Beş günlük eğitimde, eğitim öncesi katılımcıların bilgi düzeylerini belirlemek için ön test
uygulanmıştır. Eğitimin bitiminde ise katılımcıların bilgi düzeyini tekrar değerlendirmek, eğitimden ne kadar
yararlandıklarını saptamak amacı ile son test yapılmıştır. Testler 25 adet çoktan seçmeli soru içermekte olup her
sorunun yalnız bir doğru cevabı vardır. Katılımcıların ön test ve son testten aldıkları puanlar 100 üzerinden
değerlendirilmiştir. Analiz 295 kişi üzerinden yapılmıştır. Ön test ve son test karşılaştırmalarında wilcoxon
signed-rank testi kullanılmıştır.
Bulgular: Analizler katılan katılımcıların “Ön Test, Son Test Sonuçları” ve “Eğitim Memnuniyeti
Değerlendirmesi” sonuçları üzerinden gerçekleştirilmiştir. 295 hekim bazında yapılan ön test ortalama başarı
puanı 60,6’dır. Hekimlerin son test başarı puanı ise %52,7 artışla 92,5 puan olmuştur. Bu artış istatiksel olarak
anlamlı bulunmuştur (p<0,05). Katılımcıların eğitim programıyla ilgili memnuniyet durumları incelendiğinde;
%94.4’ü eğiticilerin etkili bir iletişim kurduklarını, %85.7’si eğitimin amacına ulaştığını düşündüğü, %91,3’ü
eğitim programını mesleğiyle bağlantılı bulduğunu, %82,9’u bu eğitimin işlerinde kendilerini daha yeterli
hissetmelerine yardım edeceğini düşündüğünü belirtmiştir.
Sonuç: Bu çalışma, kronik hastalıklarla mücadelede sağlık personelinin hizmet içi eğitimlerle desteklenmesinin
mesleki bilgi düzeyini arttırmasına ve güncellemesine imkan sağladığını destekler niteliktedir. Bu alanda yapılan
çalışmalar az sayıda olup daha fazla çalışmaya ihtiyaç duyulmaktadır.