Endüstriyel Tasarım Bağlamında Ürün Ailesi, Ürün Seti, Ürün Serisi ve Ürün Ekosistemi Kavramlarının Tartışılması


Sarışın Coşkun M., Kunter U. İ.

6th International Symposium on Innovation in Architecture, Planning and Design, Ankara, Türkiye, 9 - 10 Kasım 2024, ss.3-4

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.3-4
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Tüketici ürünleri bağlamında farklı sektörlerde hizmet veren markaların ürün portföylerini yapılandırma stratejileri ve ürünleri tüketicilere sunma biçimleri farklılıklar göstermektedir. Belirli bir marka adı altında pazara sunulan ürünler genellikle aynı marka kimliğine ve görsel tasarım diline sahip olmakta, benzer üretim teknikleri, malzemeler ve teknolojiler kullanılarak üretilmektedir. Ancak bu ürünler pazara sunulurken ürün ailesi, ürün takımı, ürün serisi ya da ürün ekosistemi gibi farklı kavramlar kullanılarak tanımlanmakta, bu farklı tanımlamalar tasarımcılar açısından kavram karmaşasına yol açmaktadır. Endüstriyel tasarımcıların, markaların ürün pazarlama ve portföy yapılandırma stratejilerini anlamaları, tasarlayacakları ürünlerin markanın genel hedefleri ile uyumlu olması bakımından önemlidir. Bu kapsamda bahsi geçen terminolojinin netleştirilmesine ihtiyaç duyulmaktadır ancak literatürde konuya ilişkin sistematik bir yaklaşıma rastlanmamıştır. Bu çalışmada, tasarımcıların, markaların beklentilerine daha etkili yanıt verebilmesi amacıyla, ürün ailesi, ürün takımı, ürün serisi ve ürün ekosistemi kavramlarının sınırları ve kapsamı tartışılmış; benzerlikleri ve farklılıkları ortaya konmaya çalışılmıştır. Piyasada farklı sektörlerdeki ürün örneklerinin analiz edilmesinden beslenen bu tartışma, ürünlerin kullanım amacı, görsel dili, işlevselliği ve kullanıcı deneyimi gözetilerek şekillendirilmiştir.

In the context of consumer products, brands operating in different sectors have different strategies for structuring their product portfolios and the way they present their products to consumers. Products offered to the market under a particular brand name generally have the same brand identity and visual design language and are produced using similar production techniques, materials and technologies. However, when these products are introduced to the market, they are defined using different concepts, such as product family, product set, product series, or product ecosystem. These different definitions cause conceptual confusion for designers. It is essential for industrial designers to understand the product marketing and portfolio structuring strategies of brands so that the products they design are compatible with the brand's overall goals. In this context, there is a need to clarify the terminology mentioned, but a systematic approach to the subject has not been found in the literature. In this study, the boundaries and scope of the concepts of product family, product set, product series, and product ecosystem were discussed, and their similarities and differences were tried to be revealed so that designers could respond more effectively to the expectations of brands. This discussion, fed by analyzing product examples from different sectors in the market, has been shaped by considering the intended use of the products, their visual language, functionality, and user experience.