Yabancı Dil Olarak Fransızca Öğretiminde Kişi Adılları: Anlambilimsel ve Edimbilimsel Bir Çözümleme


Özbek Ö.

3. ULUSLARARASI KARADENİZ DİL VE DİL EĞİTİMİ SEMPOZYUMU, Samsun, Türkiye, 8 - 09 Ekim 2021, ss.1

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Samsun
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Kişi adılları bir kişinin veya bir nesnenin yerine geçen, yerine geçtiği kişiyi veya nesneyi temsil eden terimlerdir. Bu terimlerin kullanılış nedenlerinden biri metin içinde tekrardan kaçınmak, diğeri ise metin içindeki tutarlılığı sağlamaktır. Fransızcada adıllar cümlede daha önce bahsedilen bir ismin veya isim öbeğinin yerine geçip onu temsil edebilirler; veya daha sonraki cümlelerde bahsedilecek olan herhangi bir isme gönderme yapabilirler; yada en basit anlamda iletişim durumuna katılan bir kişiyi işaret edebilirler. Ayrıca söz konusu olan bir söylemse, konuşan kişi (ben) kendisini vurgulamak için veya dinleyen kişinin (sen) dikkatini çekmek için de bu adıllara başvurabilir. Başta Türkçedeki kişi adıllarının Fransızcadaki karşılıklarıyla aynı oldukları düşünülür, ama aralarında bazı anlamsal farklılıklar bulunmaktadır. İngilizcedeki 3. Tekil şahıs olan He/she/it Fransızca'da il/elle/on adıllarıyla; Türkçede ise sadece o ile karşılık bulur. Çalışmada Fransızcadaki tüm kişi adıllarından bahsedilecek; bunun yanı sıra en fazla üçüncü tekil şahıs olan Il, Elle ve On üzerinde durulacaktır. Betimsel ve karşılaştırmalı yöntemleri benimseyen çalışmamız Türkçe'den yola çıkarak büyük ölçüde Fransızca'ya odaklanacaktır. Çalışmada, kişi adıllarının işlevleri, öğretimdeki ve söylemdeki yerleri tartışılacaktır. Bu yüzden mevcut çalışmanın Dil Bilgisi Öğretimi, Edimbilim ve Anlambilim gibi alanlara katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Başlıca amaç sözkonusu adılların iki dil arasındaki kullanım şekillerini, görevlerini ve Fransızcanın yabancı dil olarak öğretimindeki yerlerini saptamaktır. Diğer yandan TV5 Monde web sitesi üzerindeki konuyla ilgili materyalleri gözlemlemek ve zamir öğretimi / öğrenimiyle ilgili olan alıştırmaların ve materyallerin bir kısmını incelemek amaçlanmaktadır.