International Journal of Social & Humanities Sciences Research (JSHSR) Dergisi, cilt.11, sa.105, ss.615-622, 2024 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmanın amacı sosyal bilgiler eğitimi lisansüstü öğrencilerinin tez konusu belirleme eğilimlerini araştırmaktır. Bu amaç doğrultusunda, sosyal bilgiler eğitimi lisansüstü öğrencilerinin tez konusu belirlemede kullanacakları hedef kitle, yöntem, alanda yenilik çalışmak istedikleri konu türü eğilimlerinin tespit edilmesine yönelik görüşleri nelerdir, sorularına cevap aranmıştır. Çalışma nitel araştırma türlerinden temel nitel araştırma deseni kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubunun belirlenmesinde kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Kolay ulaşılabilir örnekleme yolu çalışma grubuna ulaşmada zaman, mekân ve bütçe gibi imkanların uygunluğuna göre belirlenmektedir. Verilerin toplanmasında araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Veriler yüz yüze ve online şekilde farklı devlet üniversitelerinde öğrenim görmekte olan lisansüstü sosyal bilgiler öğrencilerinden toplanmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Katılımcıların tez konusu belirlerken, örneklemin özelliklerine, kullanacakları araştırma yönteminin özelliklerine, araştırmaların amacına ve araştırmalarında kullanacakları yöntem ve tekniklerin özelliklerine ve alandaki çalışmaları göz önüne aldıkları ve seçmiş oldukları araştırma yöntemini, literatürde bulunan benzer çalışmalardan yararlanarak, sosyal bilgiler öğretim programında yer alan kazanım beceri ve değere hizmet edebilecek en iyi yöntem düşüncesiyle veseçtikleri hedef kitleye göre belirledikleri sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca katılımcıların çalışmakta olduğu tez konularınıalandaki yenil ilgisine bakıldığında ise genellikle dijital konular ve teknoloji tabanlı öğretim ile ilgili olduğu; çalışmakta oldukları tezin konusunu belirlemede etkili olan faktörler incelendiğinde katılımcıların ilgi ve yetenekleri ile danışman etkisinin diğer faktörlere göre daha yoğun olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır.