53. Kamusal Bürokrasinin İdeolojisi; Anayasa ve Cumhuriyetin Kurucu Düşünselidir


Karaağaçlı M.

MEKTEPLİ GAZETE, cilt.2, sa.2, ss.1-3, 2024 (Hakemsiz Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 2 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2024
  • Dergi Adı: MEKTEPLİ GAZETE
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Other Indexes
  • Sayfa Sayıları: ss.1-3
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Kamusal Bürokrasinin İdeolojisi; Anayasa ve  

Cumhuriyetin Kurucu Düşünselidir

Dr. Öğr. Üyesi Mustafa KARAAĞAÇLI

T.C. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi, EBB Öğr. Üyesi.

 

1.Öndeyi

“Kamusal Bürokrasinin İdeolojisi Anayasa ve  Cumhuriyetin Kurucu Düşünseli”  konulu  bu  çalışmanın amacı kamusal bürokrasinin  işleyişinde temel alması gereken  yasal  metne ve felsefeye  kamuoyunun  dikkatini çekmektir. Çalışma; İlgili alan yazın bulgularına ve yazarın postpozivitist görüşleriyle gözlemlerine dayalı oluşturulmuştur.

 

Çalışma; (1)Öndeyi, (2)İdealde Kamusal Bürokrasi, (3)Ontolojide Kamusal Bürokrasi,

(4)Marksizimde Kamusal Bürokrasi, (5)Weber’de Kamusal Bürokrasi, (6)Kamusal Bürokrasinin İdeolojisi Anayasadır, (7)Anayasa’nın Pratik Yaşama Yansımaları, (8) Anayasa'nın Beka Maddeleri  ve  Cumhuriyet’in Kuruluş Düşünseli, (9)Kamusal  Bürokraside  Anayasaya  ve  Cumhuriyet’in Kurucu Düşünseline  Duyulan İhtiyaç,  (10)Vargı  ve Yargı  alt başlıklarında oluşturulmuştur.

 

2. İdealde Kamusal Bürokrasi

Bürokrasi, toplumsal görev piramidinde yukarıya çıktıkça daralan örgütlenmiş yapıdır.

Kamusal bürokrasi  ise   kamu  hizmetini  yapmakla  görevli ast-üst ileti ve iletişimlerini düzenleyen  örgütlü memur  hukukudur.

 

Kamusal  bürokrasinin; kişisel olmayan temel kurallara işlemesi  için,  görev-hizmet-vatandaş denkleminde kamu  yararına  göre davranması esastır.

Çünkü, kamusal  bürokrasi, monarşik  ve oligarşik tavırlı  olmayan sistem ve kurallar tümelidir.

 

Aslında ve  idealde   kamusal bürokrasi;

·       Uzmanlık temelli  davranır.

·       Hiyerarşik yapıya  saygı  duyar.

·       Yönetsel her türden iş, hizmet  ve görevin yazılı belgelere dayandırır.

·       Kişisel  tercihlerden uzak  durur.

·       İş, görev, hizmet   denkleminde liyakat kariyer yapısını  önemser.

·       Kurallar sistemiyle  işler

·       Kamu ve özel hayatın ayrışmasına  özel bir duyarlılık  gösterir (Cramm, 2009  ve Cordella, 2007).

 

3. Ontolojide Kamusal Bürokrasi

Kamusal  bürokrasinin  ontolojik  amacı;  resmî yazılı kurallar   temelinde vatandaş bireylere hizmet sunmaktır. Bu  bağlamlı  kamusal bürokrasi, “kamu yönetimi” ile eşteşdir.

Uygulamalarda kamusal  bürokrasi, siyasal yapının bir parçası olan yönetsel yapıyı ve onun eylemlerini,  yönetsel siyasanın  sosyal, ekonomik ve kültürel yaşam tercihlerini yansıttığı için; uygulamalarda yorumlamalar nedeniyle bazen resmi olmayan etkilere açık niteliklere sahiptir.

 

4.Marksizimde Kamusal Bürokrasi

Marksist  odaklı bakışa  göre; 

·       Kamusal bürokrasi, halktan kopuk, yönetim yapısıdır.

·       Halktan  kopuk kamusal bürokrasi ise  emekçilerin yönetiminden ve denetiminden uzaktır.

·       Kamusal bürokrasi, egemen oligarşik yapıların çıkarlarına  dönük  işler.

·       Kamusal bürokrasi, yüksek memurların yönetimidir (Marx, 2021).

 

5. Weber’de Kamusal Bürokrasi

Weber'e göre; kamusal bürokrasi, rasyonel bir yönetim biçimi olarak nitelenirken; bürokratik işleyişte;  işbölümü, otorite, hiyerarşik yapıda yazılı kurallarla yapılan  kamusal bürokraside her  türden hizmet ve girişimin yazılı-dosyalı-belgeli olmasını savunur. Weber, egosantrik  bakışlı  yönetimlere eleştirel  bakar. Çünkü; kamusal bürokrasi şahsilikten uzak, resmi  ve disiplinli yapıyı temsil eder.

Weber anlayışlı; kamusal bürokrasi; uzmanlı,  resmi, belgeli,  yazılı, hukuki, kurallı  işle  eş  ayrımlı   yani  kamu  ve özel yaşam ayırdında olan sistemli örgütsel işleyişi temel alır (Britanica, 2014).

 

6. Kamusal Bürokrasinin İdeolojisi Anayasadır

Anayasa, ülke üzerindeki egemenlik haklarının kullanım yetkisinin içeriğinde belirtildiği şekliyle devlete verildiğini belirleyen toplumsal sözleşmelerdir (Kelsen, 1960). Anayasa,  normlar hiyerarşisine göre diğer bütün hukuki kurallardan ve yapılardan üstündür. Eş deyişle  Anayasa, kanun, tüzük,  yönetmelik,  yönerge ve genelge nitelikli yasal metinlerin üzerindedir. Bu bağlamıyla hiçbir kanun ve yapı anayasaya aykırı olamaz (Karaağaçlı, 2024-1). 

 

·       Anayasa, bir devletin yönetim biçimini belirttiğinden; kamusal bürokrasinin ideolojisi  de  Anayasadır.

·       Anayasa hükümleri, yasama, yürütme ve yargı organlarını, idare makamlarını ve diğer kuruluş ve kişileri bağlayan temel hukuk kuralları  olduğundan; kamusal bürokrasinin en astan  en üste işleyişi 

Anayasaya aykırı olamaz.

·       Kamusal  bürokrasinin; temeli  Anayasa  olduğundan  kamusal iş, görev  ve  hizmet   sunması  siyasi  tercihlere göre değişmez.

·       Kamusal  bürokrasinin  işeyişine  temel olan Kanunlar Anayasaya aykırı olamaz (TBMM,1987: Madde:11).

 

7.Anayasa’nın Pratik Yaşama Yansımaları

Anayasa bir ulusun sosyal, siyasal, eğitsel, ekonomik, kültürel yaşam alanlarını belirleyip düzenleyen en üst yasal metindir.

 

 Çünkü Anayasa;

·       Devletin temel örgüt yapısını gösterir.

·       Devletin  organlarını ve işleyişlerini belirler.

·       Temel hak ve özgürlükleri tanımlar.

·       Temel hak ve özgürlükleri sınırlarını çizer.

 

Anayasa bu pratik yaşam yansımalarıyla hukuk metinleridir. Toplumsal bir sözleşme niteliği taşır. Toplumsal  niteliğinde  ise toplumu  ve  devleti oluşturan kurumlardan  olan   aile, siyaset, eğitim, ekonomik ve din kurumlarında temel belirleyici Anayasa’dır (Karaağaçlı, 2021:61-76).

 

Çünkü Anayasa; toplumların ülke üzerindeki egemenlik haklarının kullanımını tanımlar.

Bireylerin temel haklarının hangi koşullar altında devlet düzenlemeleriyle kullanım yöntemlerini belirler.

Çünkü Anayasa; Devletin temel örgüt yapısını göstererek, devletin organlarını ve işleyişlerini belirlediğinden  kamusal  bürokrasinin de   ontolojik ideolojisini   belirler.

 

 

8.Anayasa'nın Beka Maddeleri  ve  Cumhuriyet’in Kuruluş Düşünseli

Anayasa'nın ilk üç maddesi ve devamındaki Dördüncü Madde, Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin  beka maddeleri niteliğindedir. Çünkü; ilk  üç madde; devletin şekli, cumhuriyetin nitelikleri, devletin bütünlüğü, resmi dili, bayrağı, milli marşı ve başkenti konularını içeriyor. Anılan bu konuları kapsayan “ilk  üç maddenin değiştirilemeyeceği-değiştirilemez ve hatta teklif edilemezliği” belirtiliyor (TBMM,1987: Madde:1,2,3 ve 4).

 

Her ulus, kurucu liderlerine özel bir saygı gösterir. Onlara gösterilen saygının temel özelliği dönemsel değil süreklilik ve kalıcılık arz etmesidir. Gazi Mustafa Kemal Atatürk’ü diğer ulusların kurucu liderlerinden ayıran  en  belirgin  özellikler arasında O’nun sadece  askeri  bir komutan değil ayanı zamanda bir ulusal  ve evrensel bir  filozof olmasıdır.

 

Çünkü; O,  bir ulusun tam bağımsızlık  ve  özgürlük düşüncesini sadece  Türk  Ulus’una değil;  gezegendeki  diğer  ulusların  da bağımsızlık mücadelelerine  rehberlik etme vizyonu  göstermiştir.

 

Endüstri,  atom,  bilgi    çağlarının  ardından   gelinen  iletişim   çağında da Gazi Mustafa Kemal Atatürk’ün “Cumhuriyetçilik, Milliyetçilik, Halkçılık, Laiklik, Devletçilik ve Devrimcilik (İnkılapçılık)” ilkeleri  21. yüzyılda da akli, siyasi,  ekonomik,  kültürel ve  sosyolojik tutarlılıklarını  ve  doğruluklarını   korumakta  dolayısıyla  güncel  nitelikler taşımaya devam  etmektedir.

   Türkiye  ve  gezegen ölçeğinde yaşanan,  sosyal, ekonomik, kültürel  ve barışı örseleyen  krizler O’nun  bu  ilkelerinden uzaklıklardan  kaynaklandığını göstermek  için; O’nun “yurtta  sulh, cihanda  barış,  en kötü barış bile savaştan iyidir” sözleri somutlamaya yetmektedir (Atatürk, 2020).

 

Çünkü; O askeri zaferlerin kalıcılığının ekonomik zaferler,  uygarlığın  ise  ekonomik, siyasal, eğitsel, kültürel, toplumsal, hukuksal yeniliklerle gerçekleşebileceğini öngörmüş ve kamusal yaşama  uygulamıştır.

 

O’nun  bu  düşünsel tarzı  1915 Çanakkale savaşı, 19  Mayıs  1919 Samsun Kararı, 1919 Sivas  ve Erzurum Kongreleri,  1920 İlk Meclis Açılışı ve  nihayetinde  de 1923’de kıyamete dek  yaşayacak Türkiye Cumhuriyet’ini kurmasıyla  özgürlük ve  bağımsızlık yolculuğu  “Cumhuriyet Eseri”ne dönüşmüştür (Karaağaçlı, 2023-1).

 

9.Kamusal  Bürokraside  Anayasaya  ve  Cumhuriyet’in Kurucu Düşünseline  Duyulan İhtiyaç

Eğitimin, sağlığın  ve ekonominin bir partili uygulamaları  olmaz;  toplumda her bireye hizmet  götüren  kamusal bürokrasisi olur. Çünkü; bu  alanlar  toplumda herkesin temel ihtiyaçlarını  karşılamada devletin  temel kurumlarındandır (Durkheim, 1951).

 

Anılan  alanlarda  topluma etkili,  verimli, yeterli ve tutarlı    iş, görev  ve hizmet sunulabilmesi  için, kamusal bürokrasinin (1)Anayasaya  bağlı  uygulamalara ve  (2) Cumhuriyet’in Kurucu Düşünseline   ihtiyaç  vardır.

 

Türkiye ölçeğinde yaşanan sosyo-ekonomik ve sosyo-kültürel  krizlerin çıkış nedenlerinin  anılan  iki temelden uzak siyasi  tercihlerden kaynaklandığı  yadsınamaz  bir  gerçektir.

 

Çünkü;  kamusal bürokrasi  “uzmanlık, hiyerarşik, liyakatli, adaletli ve  nepotizmden kaçınma nitelikleri”  güçlü  bir iradeyle TBBM  çatısı  altında yapılan  yeminlere  uygun siyasi uygulamaları gerektirmektedir (Karaağaçlı, 2023-2).

 

Bu  gerekliliğin  ise Kamusal  Bürokrasinin  Anayasa  temelli  ve Cumhuriyetin kuruluş  felsefesine uygun davranmayla  yerine  getirilebileceği her bağlamda dikkate alınmalıdır.  Çünkü; kamusal hizmetlerde doğruluk, hız, devamlılık, kesinlik, dosya bilgisi, süreklilik, gizlilik, birlik, tam bağımsızlık, sürtüşmenin, maddi ve insani maliyetlerin azaltılması için  sözde  değil;  topluma gerçek yansıyan  kamu tasarrufu için  anılan  iki temel  faktöre  uygun  uygulamalara yaşamsal  öneme ve iklime  sahiptir (Hazine ve Maliye Bakanlığı, 2024  ve Karaağaçlı, 2024-2)

 

Vargı  ve  Yargı

Haklar özgürlükler temelinde  bir Anayasa  önem ve değer kazanır. Yasama, Yürütme  ve Yargı etkileşimindeki  güçler ayrılığı ile bir Anayasa  önem ve değer kazanır. Yasama, yürütme ve yargı kuvvetlerinin ayrı birimlerde hazırlanıp uygulanması  ve denetlenmesiyle Demokratik Devlet güçlenir. Eş  deyişle;  TBMM kanun yapar,  hükümet uygular  ve hukuk  sistemi  yargılar ise Anayasal güçler  ayrılığı somutlanır.

 

·       Devletin  faaliyetlerini ve oluşum biçimini düzenleyen yasa metinlerin en üstü  olan Anayasanın önem  ve değeri devletin işleyişindeki denge  ve denetleme  ile kendini gösterir.

·       Keyfi ve kişisel  tercihlerle  Anayasa değer yitimine  uğrar.

·       Devletin işleyişinde israf  düzeyindeki harcamalar Anayasanın da önem ve değerini  azaltır.

·       Siyasal kültürdeki aşınmalar, yoksulluk ve yolsuzluk olguları da  Anayasanın önem ve değerini  azaltır.

·       Hipermerkeziyetçi yönetim  anlayışı  da bir Anayasanın önem ve değerini  azalttığından  yeni  bir Anayasa hazırlığından önce; özgürlükler, katılımcılık ve kuvvetler ayrılığı temelinde Anayasa ve  Cumhuriyet’in kuruluş felsefesi uygulanmalıdır.

 

Kaynaklar

Britanica (2014), "Max Weber." Encyclopædia Britannica. Online. 24 Eylül 2014. www.britannica.com.

Cramm, S. (2009)Cordella, A. (2007). "E-government: towards the e-bureaucratic form?". Journal of Information Technology. 22, 265–274 (1 September 2007) | doi:10.1057/palgrave.jit.2000105.

Cramm, S. (2009). How to Cut Through IT Bureaucracy. Harvard Business Review. 23 Eylül 2014. http://blogs.hbr.org/2009/03/how-to-cut-through-it-bureaucr.

Durkheim, E. (1951). The Division of Labor in Society. Çev: Spaulding-Simpson. Division of Labor. USA. New-York.

Hazine ve Maliye Bakanlığı. (2024). Kamuda Tasarruf ve Verimlilik Paketi. 13.05.2024.

 

Atatürk, G.M.K. (2020). Cumhuriyetimizin Emanetçisi Olan Çocuklarımız İçin Nutuk. Kripto Basın Yayın.

 

Karaağaçlı, M. (2021). Eğitimin Sosyolojisi. İkinci Yazım İkinci  Basım. 2021. Ankara: Kitapçı Basımevi Yayıncılık Dağıtım Tasarım San Tic. Ltd. Şti. Matbaa Sertfika No: 41356. ISBN No:978-605-62357-9-5. Bandrol Seri Aralıkları: THG-PRH 620851-620870.

Karaağaçlı, M. (2023-1). Özgürlük, Bağımsızlık  ve  Cumhuriyet Yolculuğunda  Evrensel Rol Model: Atatürk.  Bakü:  Azerbaycan Atatürk Merkezi  ve İksad İnstıtute  Tarafından  Düzenlenen 19 Mayıs  2023  Doğumunun 142. Yılında Atatürk 3. Uluslararası Sempozyumu. (Sözlü  bildiri metni)

Karaağaçlı, M. (2023-2). Her Durum ve Zaman Değişkeninde Kamu  Minimal  ve  İsteksiz  Olamaz!. Mektepli Gazete  Köşe Yazıları. www.mektepligazete.com.tr. 27.08.2023.

 

Karaağaçlı, M. (2024-1). Anayasanın Sivil  ve  Asker Nitelemesi Olmaz; Özgürlükçüsü Olur!. Ankara:  Mektepli Gazete  Köşe Yazıları. www.mektepligazete.com.tr. 06.05.2024.

 

Karaağaçlı, M. (2024-2). Endüstriyel Bu Oyunda da Beyin Belirsizliği Sevmiyor!.  www.yurtspor.com.tr. 13.05.2024

 

Marx,  K. (2021). Kapital.  Çev:  Nail  Atılgan, Erkin Özalp  ve Mehmet Selik. Yordam Kitap.

 

Kelsen, H.  (1960). Pure Theory of Law. Theorist Hans Kelsen, first published in German in 1934 as Reine Rechtslehre, and in 1960 in a much revised.

TBMM,(1987). Türkiye Cumhuriyeti Anayasası. Ankara: TBMM. Vakfı Ofset Tesisleri.

___________

Erişim ve İletişim

Dr.  Öğr. Üyesi, G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi, EBB Öğr. Üyesi.

e-posta         : mkara@gazi.edu.tr  

ORCID          : https://orcid.org/0000-0003-3488-1021

Web         (1): w3.gazi.edu.tr/~mkara 

Web         (2): https://avesis.gazi.edu.tr/mkara

Web         (3): www.yurtspor.com

Web         (4): www.mektepligazete.tebeşir

Web         (5): www.mektepligazete.köşe yazıları

Facebook  (1): Kirizma
Facebook  (2): Mustafa Karaağaçlı
X                 : M_Karaagacli_
İnstagram    : mustafakaraagacli1