8. ULUSLARARASI OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KONGRESİ, Karaman, Türkiye, 26 Ekim - 28 Aralık 2023, ss.50-51
Bu araştırma, 48-72 Aylık Çocuklar İçin Erken Öğrenme Davranışları Ölçeği’nin geçerlik ve
güvenirliğin çalışmalarının incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Genel tarama modelinde yapılan araştırmanın
çalışma grubunu, uygun örneklem yöntemi ile belirlenen, 2020–2021 eğitim öğretim yılında Milli Eğitim
Bakanlığı’na bağlı resmi anaokulları/anasınıflarındaki 48-72 aylık 646 çocuğun ebeveyni oluşturmaktadır.
Veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu ve 48-72 Aylık Çocuklar İçin Erken Öğrenme Davranışları Ölçeği
kullanılmıştır. Ölçek verileri, ‘Google Form’ aracılığıyla çevrimiçi olarak toplanmıştır. Geçerlik çalışmaları
kapsamında ölçeğin kapsam ve yapı geçerliği sınanmıştır. Kapsam geçerliği için alan yazından
faydalanılmıştır. Bloom taksonomisi, bilişsel gelişim kuramı, sosyo-kültürel gelişim kuramı, bilgiyi işleme
kuramı, beyin temelli öğrenme kuramı, sosyal öğrenme kuramı, davranışçı kuram ve Gestalt kuramları
ışığında kuramsal alt yapı oluşturulmuş, erken çocukluk eğitimi yaklaşımları, erken çocukluk dönemi
öğrenme becerileri gelişimsel yapı taşları, ölçeğe benzer değerlendirme araçları incelenmiştir. Kuramsal
bilgiler ışığında ölçeğin, planlama (38 madde), dikkat (24 madde), girişimcilik (43 madde), yetkinlik (29
madde), motivasyon (22 madde), duygu yönetimi (13 madde) ve katılım (19 madde) olarak yedi faktörde
ve 26 alt boyutta (planlama alt faktörüne ait boyutlar: Amaç Belirleme, Strateji Oluşturma, Strateji
Kullanma, Sonuçları Tahmin Etme, Organizasyon Yapma, Planlı Tepkide Bulunma ve Değerlendirme; dikkat
alt faktörüne ait boyutlar: Seçicilik (Hazırbulunuşluluk, Seçicilik-Uyaran Şiddeti, Dikkat Dağıtıcı Uyaranların
Engellenmesi), Süreklilik (Dikkat Süresi), Kontrol (Planlama, Otokontrol, Tatmin); girişimcilik alt faktörüne
ait boyutlar: Fırsatları Gözlemlemek ve Yakalamak, Başarıya Yönelmek, Girişimde Bulunmak, Yaratıcı ve
Yenilikçi Olmak ile Risk Almak; yetkinlik alt faktörüne ait boyutlar: Kendini Tanıma, Öğrenme Yönetimi ve
Bilgi Etkileşimi; motivasyon alt faktörüne ait boyutlar: İçsel Motivasyon, Dışsal Motivasyon ve
Motivasyonsuzluk; duygu yönetimi alt faktörüne ait maddeler; Kendi Duygularını Yönetme ve Başkalarının
Duygularını Yönetme) olmak üzere toplam yapılandırılması düşünülmüştür. Bu bağlamda Erken Çocukluk
Eğitimi alanından sekiz, Ölçme ve Değerlendirme alanından bir olmak üzere toplam dokuz uzman görüşü
alınmıştır. Her bir maddeye ait kapsam geçerliği oranı (KGO) hesaplanmış ve 0.80 ölçütünü sağlayan
maddeler ölçekte yerini almıştır. Ölçek kapsamında yer alan her bir madde 5’li likert tipinde hazırlanmış
ve “Her Zaman”, “Çoğu Zaman”, “Bazen”, “Nadiren” ve “Hiçbir Zaman” şeklinde sıralanmıştır. Yapı
geçerliği çalışmaları kapsamında faktör analizi (Açımlayıcı Faktör Analizi ve Doğrulayıcı Faktör Analizi) ve
madde analizi yapılmıştır. Ölçeğin her bir alt faktörünün tek boyutlu bir yapı gösterdiği, açımlayıcı faktör
analizi ile incelenmiştir. Açımlayıcı faktör analizinde temel bileşenler analizi ile yedi alt faktörün “Erken
Öğrenme Davranışları Ölçeği”nin göstergesi olduğuna kanıt sunulduktan sonra doğrulayıcı faktör analizi
ile ölçeğin veri uyumuna kanıt sunulmuştur. Doğrulayıcı faktör analizi yapılırken uyum indeksi değerleri,
faktör yük değerleri ve hata varyansları incelenerek model veri uyumu değerlendirilmiş ve ölçeğe son hali
verilmiştir. Testin güvenirlik çalışmaları kapsamında ise, İzleme Testi Güvenirliği hesaplanmış ve planlama
alt faktör puanlarının orta düzeyde güvenilir olduğu, diğer alt faktör puanlarının yüksek düzeyde güvenilir
olduğu bulunmuştur. Yapılan geçerlik-güvenirlik çalışmaları sonucunda, “Erken Öğrenme Davranışları
Ölçeği”nin geçerli ve güvenilir bir değerlendirme aracı olduğu ortaya konulmuştur.
Planlama, dikkat, girişimcilik, yetkinlik, motivasyon, duygu yönetimi ve katılım alt faktörlerinin
birleşimi erken öğrenme davranışlarının yapısını oluşturmaktadır. Yapılan analizler sonucunda, 7 alt faktörün birleşiminden oluşan erken öğrenme davranışlarının yapısı için tek bir toplam puan
oluşturulabilmektedir. “Erken Öğrenme Davranışları Ölçeği”nin puanlaması ise şu şekildedir:
• 38 maddeden oluşan planlama alt faktöründen alınabilecek en düşük puan 38, en yüksek puan
190’dır.
• 24 maddeden oluşan dikkat alt faktöründen alınabilecek en düşük puan 24, en yüksek puan
120’dir.
• 43 maddeden oluşan girişimcilik alt faktöründen alınabilecek en düşük puan 43, en yüksek
215’tir.
• 29 maddeden oluşan yetkinlik alt faktöründen alınabilecek en düşük puan 29, en yüksek puan
145’tir.
• 22 maddeden oluşan motivasyon alt faktöründen alınabilecek en düşük puan 22, en yüksek puan
110’dur.
• 13 maddeden oluşan duygu yönetimi alt faktöründen alınabilecek en düşük puan 13, en yüksek
puan 65’tir.
• 19 maddeden oluşan katılım alt faktöründen alınabilecek en düşük puan 19, en yüksek puan
95’tir.