Türkiye Eğitim Dergisi, cilt.6, sa.1, ss.59-70, 2021 (Hakemli Dergi)
Araştırma, okul öncesi dönemdeki çocukların felsefi
tutumlarının çeşitli değişkenlere göre (cinsiyet, anne
öğrenim durumu, baba öğrenim durumu ve okul türü)
değişkenlik gösterip göstermediğini incelemek amacı ile
yapılmıştır. Betimsel türdeki araştırmanın çalışma grubunu,
Ankara İli Keçiören İlçesinde orta sosyo-ekonomik
düzeydeki dört ilkokulun anasınıfına devam eden 60-72
aylık 65, altı özel anaokulunun altı yaş grubuna devam eden
45 olmak üzere toplam 110 çocuk oluşturmuştur. Verileri
toplamak amacı ile araştırmacılar tarafından geliştirilen
“Okul öncesi dönem çocuklarının felsefi tutum ve
davranışlarını belirleme kontrol listesi” kullanılmıştır.
Analiz sonucunda elde edilen bulgulara göre çocukların
anne ve babalarının öğrenim durumu ile felsefi tutumları
arasında anlamlı fark olduğu belirlenmiştir. Anne ve
babaları üniversite mezunu olan çocukların felsefi tutum ve
davranış puanları diğer çocuklara göre daha yüksektir.
Çocukların cinsiyetleri ve devam ettikleri okul türleri ile
felsefi tutumları arasında ise farkın olmadığı saptanmıştır.
Ayrıca çocukların %91,8 ile en fazla “İyi davranış ile kötü
davranış arasındaki farkı söyler.” maddesini gerçekleştirdiği
tespit edilmiştir. En az gösterebildikleri felsefi tutum
göstergesinin ise %55,5 ile “Başkalarının hakları olduğunu
söyler.” maddesi olduğu görülmektedir. Egosantrik
dönemdeki altı yaş çocuğu için bu maddenin daha güç
görülmesinin gelişimsel sebepleri olduğunu söylemek
mümkündür.
This study is made to examine whether the
philosophical attitudes of preschool children vary
according to some variables (gender, mother's
education level, father's education level and school
type). 110 children her/him age between 60-72 month
are included in the study used descriptive research
method. 45 childrens of 110 is continuing to private
school and 65 of them is going to kindergarten of four
elementary schools in middle socio-economic region of
Keçiören District of Ankara Province. . In order to
collect data, “Control List to Determine Philosophical
Attitude and Behaviors of Children in Pre-School
Term” developed by the researchers are used.
According to the findings from the analysis, it was
determined that there is a significant correlation
between the educational status of children’s parents
and their philosophical attitudes. Philosophical attitude
and behavior scores of children whose parents are
university graduates are higher than other children. It
has been determined that there is no correlation
between the children’s gender and their school types
and their philosophical attitudes. In addition, the
highest rate of 91.8% of children have scored "Tells the
difference between good behavior and bad behavior."
The lowest score is 55.5%, "Saying that others have
rights" by 55.5%. It can say that there are
developmental reasons why this substance is seen the
lowest score for six-year-old children in the egocentric
period.