56. Öğretmen Atamalarında; Sözlü Sınavlar-Mülakatlar Güvenli Değildir! http://www.mektepligazete.com.Köşe Yazıları 03.07 2024.


Karaağaçlı M.

MEKTEPLİ GAZETE, cilt.3, sa.3, ss.1-4, 2024 (Hakemsiz Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Teknik Not
  • Cilt numarası: 3 Sayı: 3
  • Basım Tarihi: 2024
  • Dergi Adı: MEKTEPLİ GAZETE
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Other Indexes
  • Sayfa Sayıları: ss.1-4
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Öğretmen Atamalarında;

 Sözlü  Sınavlar-Mülakatlar Güvenilir Değildir!

Dr. Öğr. Üyesi Mustafa KARAAĞAÇLI

T.C. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi, EBB Öğr. Üyesi.

 

“Eğer insanlar öğretmen  olarak doğarlar ve  bu meslek için eğitbilim temelli (1)hedef, (2)içerik, (3)eğitim durumları ve (4)değerlendirme  bütünselinde yetiştirilmeleri söz konusu olmazsa; aynı  şey,  doktorlar, mühendisler, kimyacılar, fizikçiler, iktisatçılar,  vaizler, yönetseller,  ve siyasa yetkeleri..  için de geçerli değil midir?”

 

 

1.Öndeyi

“Öğretmen Atamalarında Sözlü  Sınavlar-Mülakatlar Güvenilir Değildir!” konulu bu çalışmanın  amacı; son günlerin  en tartışmalı güncel olan öğretmen adaylarına uygulanan mülakatların tartışmalı  yönlerine  kamuoyunun  dikkatini çekmektir. Çalışma; ilgili alan yazın bulgularına ve yazarın postpozivitist görüşleriyle gözlemlerine dayalı oluşturulmuştur.

 

Çalışma; (1)Öndeyi, (2) 2.Öğretmen Özneli Sorunlar, (3)Öğretmen İstihdamında En Temel Kriz, (4)Öğretmen Atamalarında Mülakat Israrı  ve Ölçütleri Tartışmalı, (5))Vargı ve Yargı alt başlıklarında sistematize edilmiştir.

 

2.Öğretmen Özneli Sorunlar

Öğretmen yetiştirme  ve istihdamında niteliksel kaygılar  eğitim bilim araştırma ve geliştirme çalışmaları içinde öncelikli bir konu haline gelmiştir.

Öğretmenlerin neleri bileceği ve neleri yapabileceği konusu, öğretmen eğitimi ve öğretmenlerin öğrenci başarısı üzerindeki etkileri  ilgili araştırmaların odağı haline gelmiştir (Darling-Hammond, 2000; Grand and Gillette, 2006; Imig and Imig, 2006).

 

2024 Türkiye’sinin  Ulusal  Eğitim yapısalında  eğitim  süreçlerinin toplam nitel standartlarını doğrudan etkileyen  öğretmen  temelli sorunsalda şu  boyutlardaki yetersizlikler varlığını  sürdürmektedir:

·       Ulusal eğitim politika yapıcılarının her eğitim  girişiminden  önce dikkate alması gereken  nokta: “öğretmenin benimsemediği hiçbir kuram,  yaklaşım ve  saha girişimlerinin  başarıya ulaşamaz  olduğu gerçeğidir.”

 

·       Çünkü; öğretmen,  eğitimde yer alan diğer tüm öğelere anlam katan en vazgeçilemez işlevlere sahiptir.

·       Son günlerin güncel modası “Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli” ve  Öğretim Programları  da öğretmen  hedef kitlesi tarafından benim-sene-me-diği sosyolojik  ve eğitsel  bir  gözlemdir.

·       Öğretmenlerin dikte model ve programları eğitim süreçlerinde uygulama  isteksizliği de gerçek bir saha problemidir.

·       Daha yeni yeni izleri silinmekte olan ancak, tamamen atlatılamayan virüs belasından  dolayı dış ve iç salgın nedeniyle mücbir olarak yapılan  uzaktan eğitim süreçlerinde öğretmenlere yüklenen aşırı ders  saatlerine ilişkin  öğretmen tepkileri de   öğretmenin benimsemediği  uygulamalardandır.

·       Bu  konuda  Ulusal Eğitim Politika  yapıcılarının böbür dilli açıklamaları da  yaşanan virüs nedenli dış ve  iç salgındaki eğitim-öğretme-öğrenme süreçlerinin verimsizliğini sıvayıp gizlemeye yetmemiştir.

·       Eğitsel sahada öğretim uzmanı formasyonundaki  öğretmen yetiştirmede bilgi, beceri ve tutum bütünlüğünün sağlanamadığı gözlenmektedir.

·       Öğretmenlerin mesleğe, okula, sınıfa ve ulusal eğitimin önemli ve değerli bir  üyesi olması  temelli aidiyet duygusundaki ihtiyaçlar henüz giderilebilmiş  değildir.

·       Eğitim Fakülteleri sahasında  uygulanan  eğitim, öğretim ve ders programlarının öğretmen  yetiştirme  odağından “ders geçme  ve kredi  doldurma odağına  doğru olumsuz evrilmesi” gerek Ulusal Eğitim  gerekse  üniversiter yetkeler tarafından nedense  hiç gündeme  alınmamaktadır.

·       Pedagojik formasyon  sertifika eğitim programının  katılımcı  öğretmen  adayları  tarafından bile içselleştirilememesi anılan programın temel öznesi olan öğretmen adaylarının “öğretmen profesyonelliğini” olumsuz  etkilediği gerçeği görüle-me-mek-tedir.

·       Pedogojik  formasyon sertifika eğitim  programının saha  uygulamalarında  dar  zamanlı yürütülen programın bir  programın  temel  öğelerinden olan (1)Hedef, (2)İçerik, (3)Eğitim durumları ve (4)Değerlendirme bütünselliğinden uzak yürütülmesi öğretmen kaynağını olumsuz etkilemektedir.

 

3.Öğretmen İstihdamında En Temel Kriz

Öğretmen atamalarında KPSS sonuçları sonrasında dikkate alınan ve İnsan Hakları Eylem Planı kapsamında kaldırılacağı söylenen mülakatların güvenirliklerinin düşüklüğüne karşın mülakatla  öğretmen  atamaları   tartışmaları  devam etmektedir.

 

Öğretmen istihdamındaki kadrolu, sözleşmeli ve  vekil öğretmen  statüleri  sözleşmeli öğretmenlerin aleyhine başta ekonomik kayıp olmak  üzere sırasıyla da psikolojik, sosyolojik ve kültürel yönlerden  sosyal statü, sosyal  rol ve sosyal prestij sorunlarına  neden olmaya devam etmektedir.

 

4.Öğretmen Atamalarında Mülakat Israrı  ve Ölçütleri Tartışmalı

Ölçme ve değerlendirme yaklaşım, yöntem ve teknikleri çok seçenekli uygulamalar  sunarken; öznel  ölçme değerlendirmeler yerine; nesnel ölçütlü  yargıları ve kararları önemsemektedir.

 

Bu bulgu, 01 Temmuz 2024’de başlayan 20 bin öğretmen atama mülakatlarında   öznel yani sözlü  sorulu sınavların güvenirliklerinin düşüklüğünü  bir kez daha  gündeme  getirmektedir.

 

Milli Eğitim Bakanlığı-MEB çeşitli branşlarda gerçekleştirilen öğretmen atamalarında dikkate alınacak olan;

Yüzde 50 KPSS puanı ve yüzde 50 mülakat puanı ölçütleri  tartışılıyor.

 

Bir başkan ve iki üyeden olmak üzere üç kişiden oluşacak olan, sözlü sınav komisyonları tarafından değerlendirmede öğretmen adaylarına  şu  alanlarda sözlü sorular  yöneltilecektir:

·       Eğitim bilimleri ve genel kültür; alanıyla ilgili bir konuyu kavrayıp özetleme,

·       İfade yeteneği ve muhakeme gücü,

·       İletişim becerileri,

·       Özgüvenli davranma ve ikna kabiliyeti,

·       Bilimsel ve teknolojik gelişmelere açıklık,

·       Topluluk önünde temsil yeteneği ve

·       Eğitimcilik nitelikleri (MEB, 2024).

 

Yukarı satırlarda sıralanan mülakatlarda öğretmen  adaylarına  soru  olarak yöneltilecek bu alanların her  biri  soyut  ve  bilimsel kapsam sınırlılıklarını belirlemenin güçlükleri  dikkate  alındığında;  mülakat  yoluyla  yapılan  ölçme ve değerlendirmelerin güvenirlikleri düşük, sonuçları ise tartışmalı  olacaktır.

 

Öğretmen adayların sorulara sözlü olarak verdikleri cevaplar Sözleşmeli Öğretmen Alımı Sözlü Sınav Aday Değerlendirme Formuyla puanlanırken; sınav sürecinde kamera kaydı alınacak olması da mülakatların temelinde olan sözlü ve öznel özellikler de  anılan sınavların tartışmalarını önleyecek  nitelikte  görülmüyor.

5.Yargı  ve Vargı

MEB tarafından  öğretmen  alımında dikkate alınacak  mülakatların  gerek  kapsam gerekse sözlü  sorulu  olması nedenleriyle   ölçüt, ölçme ve değerlendirmede  öznellik taşımaktadır.

Sözlü sorularının belirlenen alanlara  ait   konulardan olan  “iletişim becerileri, ifade gücü, ikna yeteneği, özgüvenli davranma, topluluk önünde temsil yeteneği ve eğitimcilik nitelikleri” başlıklı konularda   kapsam  geçerliliğinin de her  zaman  ve  durum değişkeninde tartışmaya açık olması da mülakatların güvenirliğini etkileyen  formasyonlara sahiptir.

Yapılış  yöntem ve teknikleri   yazılı  ve kamera kayıtlı olarak yapılacağına dair ne kadar güzellemeler yapılsa da   özünde  sözlü sınavlar  en temel ölçme ve değerlendirme açısından özneldir.  Bu  öznellik ise  bilimin nesnel yani  kanıtlı  olma işlevinden uzak bulunmaktadır.

 

Kaynaklar

Darling-Hammond, L. (2000). Teacher Quality and Student Achievement: A Review Of State Policy Evidence. Education Policy Analysis Archives. 8(1).

Grant, C. A. and Gillette, M. (2006). A Candid Talk To Teacher Educators About Effectively Preparing Teachers Who Can Teach Everyone’s Children. Journal of Teacher Education. 57(3), pp. 292-299. 

Imig, D. G. And Imig, S. R. (2006). What Do Beginning Teachers Need To Know? Journal of Teacher Education. 57(3), pp. 286-291. 

Karaağaçlı, M. (2022). 24 Kasım Duygusalında Kronikleşen Öğretmen Sorunsalları. www.mektepligazeete.com.  24 11. 2022.

MEB, (2024).Öğretmen Atama Mülakatları.www.meb.gov.tr

_________

İletişim ve Erişim

Dr.  Öğr. Üyesi, G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi, EBB Öğr. Üyesi.

e-posta         : mkara@gazi.edu.tr  

ORCID          : https://orcid.org/0000-0003-3488-1021

Web         (1): w3.gazi.edu.tr/~mkara 

Web         (2): https://avesis.gazi.edu.tr/mkara

Web         (3): www.yurtspor.com

Web         (4): www.mektepligazete.tebeşir

Web         (5): www.mektepligazete.bülten

Facebook  (1): Kirizma
Facebook  (2): Mustafa Karaağaçlı
Twitter         : M_Karaagacli_
İnstagram    : mustafakaraagacli1

Blog            :kirizma.blogspot.com