Akılcı ilaç kullanımı eğitiminde klinik akıl yürütme becerisine yönelik yeni bir elektronik sınav: “contextended questions”


Creative Commons License

Coşkun Ö., Kıyak Y. S., Uluoğlu C., Budakoğlu I. İ.

26. Ulusal ve 1. Uluslararası Farmakoloji Kongresi, Ankara, Türkiye, 4 - 06 Kasım 2021, ss.188-189

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.188-189
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Amaç: Akılcı ilaç kullanımı (AİK) açısından, “Klinik Akıl Yürütme” önemli bir beceridir. “ContExtended Questions (CEQ)”, “Klinik Akıl Yürütme”nin hem öğretimi hem ölçümü için geliştirilmiş, olguya dayalı yeni bir tür ölçme aracıdır. Çalışmanın amacı, CEQ türünde sorular içeren AİK sınavına dair öğrenci görüşlerinin değerlendirilmesidir.

Gereç-Yöntem: CEQ, olguyu basamak basamak veren çoktan seçmeli bir sınav türüdür. Öğrenciler, olguyla ilgili olarak sunulmuş önerme cümlelerinden, birden fazla seçeneği “Doğru” veya “Yanlış” olarak işaretleyebilir. Bazı seçenekler artı puanlıyken bazıları eksi puanlıdır. Seçeneklerin puanları, klinikteki önemine göre ağırlıklandırılarak uzmanlar tarafından belirlenir. Bu sınavın geri bildirimli ve geri bildirimsiz olmak üzere iki sürümü mevcuttur. Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi Dönem-4 AİK Stajı’nda Groningen (WHO 6-Step) Modeli’ne göre yapılan öğretim sonrası 10 Eylül 2021’de gerçekleştirilen sınava 331 Dönem-4 öğrencisi katılmıştır. Sınavda iki olguya (Hipertansiyon ve Rinosinüzit), altı problem çözme basamağına uygun olarak toplam 16 soruya yer verilmiştir. Sorular arasında öğrencilere geri bildirim verilmemiştir. Sınav, çevrimiçi ortamda gerçekleştirilmiştir. Öğrenciler web tarayıcıları üzerinden şifreleri ile sisteme giriş yapmıştır. Öğrencilerin 161’i (%48, 6) sınav sonrasında elektronik ortamda uygulanan anketle görüşlerini gönüllü olarak bildirmiştir. 7’li Likert Ölçeği kullanarak ifadeleri puanlamışlardır. Sınav sonuçları ve anketten elde edilen verilerin tanımlayıcı istatistikleri hesaplanmıştır

Bulgular: Öğrencilerin 100 üzerinden ortalamaları 81,67±6,81’dir. Katılımcılar 7 üzerinden ortalama olarak; soruların anlaşılırlığına 6,00±1,09, sınav arayüzü kullanışlılığına 5,93±1,23, soruların gerçek hayatta karşılaşılan olguları içerip içermediğine 6,26±0,87, soruların gerçek bir hasta ile karşılaşma hissi yaratma gücüne 5,56±1,54 vermiştir. Öğrencilerin %86,34’ü (n=139), sınavın “Klinik Akıl Yürütme” becerisini geliştirmiş olan öğrenciler için avantajlı olduğunu, %13,66’sı (n=22) ise ezber yapan öğrencilerin daha yüksek puan alacağı türden bir sınav olduğunu belirtmiştir. 

Sonuç: CEQ, AİK eğitiminde “Klinik Akıl Yürütme” gibi üst düzey bilişsel becerileri ölçmeyi hedefleyen yeni bir araçtır. Basamak basamak ilerleyerek hasta-hekim görüşmesinin tedavi basamaklarını simüle etmiştir. Özellikle geri bildirimli sürümü, öğretime destek amaçlı biçimlendirici sınavlarda kullanmaya daha uygundur.

 

Objectives: Clinical reasoning skill (CR) is important in terms of Rational Drug Use (RDU). ContExtended Questions (CEQ) is a new case-based tool to teach and assess CR. This study aims to evaluate student feedback on RDU exam that consists of CEQ.

Materials-Methods: CEQ is a multiple-choice test that presents the case step-by-step as an evolving scenario. Students can mark more than one option as “True” or “False” from the propositional sentences presented about the scenario. Some of the options have “+”, some “-“point. Options are weighted by experts according to their clinical importance. CEQ has two versions: With feedback, without feedback. 331 Year-4 medical students have participated in the exam on September10, 2021 after RDU Clerkship, which has been developed using WHO 6-Step Model, in Gazi University Medical Faculty. There were two cases (hypertension/rhinosinusitis), total of 16 questions nested in cases following 6-step. We used “without feedback” version. It was implemented online. They signed in through web-based browsers using their passwords. 161 (48. 6%) students voluntarily provided feedback using electronic form. They rated statements using 7-point Likert Scale. The data of the exam and feedback form were analyzed to report descriptive statistics.

Results: The mean score of the exam was 81.67±6.81 out of 100. Out of 7, the mean score of “the questions were clear” was 6.00±1.09, “the interface was easy to use” 5.93±1.23, “the questions were close to real clinical practice” 6.26±0.87, “the questions were felt real patient encounter” 5.56±1.54. 86.34% (n=139) of the students stated the exam is advantageous for those who improved CR skills.13.66 (n=22) stated the students who learned by rote would get higher scores.

Conclusions: CEQ is a new tool to assess higher levels of cognitive skills such as CR in RDU training. It simulated the treatment process in a physician-patient encounter by evolving step-by-step. Especially the “with feedback” version is more suitable for formative exams that support training.