54. Sosyal Kapsayıcılıktan Uzaklık Okul Terkini Artırıyor!.


Karaağaçlı M.

MEKTEPLİ GAZETE, cilt.2, sa.2, ss.1-4, 2024 (Hakemsiz Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 2 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2024
  • Dergi Adı: MEKTEPLİ GAZETE
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Other Indexes
  • Sayfa Sayıları: ss.1-4
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Sosyal Kapsayıcılıktan Uzaklık

 Okul Terkini Artırıyor!

 Dr. Öğr. Üyesi Mustafa KARAAĞAÇLI

T.C. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi, EBB Öğr. Üyesi.

 

 

1.Öndeyi

“Sosyal Kapsayıcılıktan Uzaklık Okul Terkini Artıyor!” sorunsalıyla ilgilenilen bu  çalışmanın amacı artan okul terki olgusuna siyasa yetkenin ve kamuoyunun dikkatlerini  çekmektedir. Çalışma; İlgili alan yazın bulgularına ve yazarın postpozivitist görüşleriyle gözlemlerine dayalı oluşturulmuştur.

 

Çalışma; (1)Öndeyi, (2) Sosyal Kapsayıcılığın Ontolojisi, (3)Sosyal Kapsayıcılığın Amacı, Evrensel ve Ulusal Yasal Metinleri, (4)Dramatik Bir Eğitsel Eşitsizlik Olarak; Okul Terki ,(5)Okul Terkine Neden Olan Değişkenler, (6)Sonuçlar, (7)Öneriler, (8)Vargı ve Yargı alt başlıklarında oluşturulmuştur.

 

2.Sosyal Kapsayıcılığın Ontolojisi

Kapsayıcılık  bireyleri; bulunduğu bağlama, ortama  ve  duruma ötekileştirmeden amasız ve fakatsız dahil etmedir. Kapsayıcılık, bireylerin katkılarına, varlığına ve bakış açılarına ne kadar değer verildiğini göstermedir. Kapsayıcılık, insanların kendi  varlıklarını sosyal  ve  kültürel iklimlerini ayrıştırmadan   dikkate almadır.

Sosyal kapsayıcılık  ise, toplumdaki tüm kesimlerin inanç, etnik köken, yaş, cinsiyet, cinsel yönelim, siyasi görüş, mülkiyet, engellilik durumu  fark etmeksizin yaşama aktif bir şekilde katılımıdır.

Sosyal kapsayıcılık, yaşam döngüsü içerisinde insanın önemine, payına ve rolüne vurgu yaparak; kimlikleri nedeniyle dezavantajlı olan bireylerin ve grupların sağlık, eğitim, güvenlik, ulaşım, barınma, istihdam gibi hizmetlere erişimini iyileştirmektir (Bauman,  2016  ve Karaağaçlı, 2021-1).

 

Çünkü; artan  sosyal  ekonomik  zorluklar sonucunda  yaşama  tutunmayı sağlamada ve  eğitimde  fırsat eşitliğini  gerçekleştirmede sosyal kapsayıcılık  yaşamsal önem ve değerdedir. Gezegende  bir şeyin,  bir olgu  ve  bir olayın aynı  zamanda  hem önemli  ve değerli  olamayacağı  varsayımı da  dikkate  alındığında; gerek yaşamda gerekse eğitimde sosyal kapsayıcılığın işlevsel önem ve değerleri  daha somutlanır.

 

Sosyal kapsayıcılık  ölçekli  sıralamada  Türkiye’nin 79  ülke  arasında 59.  Sıralı  yeri de sosyal  devletin kapsayıcılık formasyonundan uzak  olduğunu göstermektedir. Bu  sonucun;  farklı sosyolojik  ve ekonomik arka planlardan gelen öğrencilerin aynı okullarda eğitim alma olasılığının düşük olduğunun belirli ipuçlarını  veriyor (PİSA, 2021).

 

3.Sosyal Kapsayıcılığın Amacı, Evrensel ve Ulusal Yasal Metinleri

Sosyal kapsayıcılığın temel  amacı,  bireylerin eğitim-öğretim potansiyellerini, sosyolojik ve ekonomik koşullarını iyileştirmek, sosyo-kültürel yaşama uyumlarını sağlamaktır.

Bu amaçların gerçekleşmesinde evrensel ölçekli aşağıda  sıralanan yasal metinlerin varlığı  dikkati çekmektedir:

3.1.İnsanlığın Magna  Carta’sı  olan İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi; “Madde 1-İnsan: Bütün insanlar özgür, onur ve hakları yönünden eşit doğarlar. Akıl ve vicdana sahiptirler. Madde 2-İnsan haklarının özellikleri: Herkes ırk, renk, cins, dildin, siyasal ya da herhangi bir başka inanç, ulusal ya da toplumsal köken, varlıklılık, doğuş ya da herhangi bir başka ayrım gözetilmeksizin bu bildiride açıklanan bütün haklardan ve bütün özgürlüklerden yararlanabilir” bulgularıyla gezegende her bireyin “eşit olduğu”  gerçeğinden hareketle her türden keyfi uygulamaların neo-özneli siyasalara ve başka “izm”lere verilemeyeceğinin somut  ipuçlarını  göstermektedir (Birleşmiş Milletler, 1948).

 

3.2.T.C. Anayasası; “herkes, dil, ırk, renk, cinsiyet, siyasi düşünce, felsefi inanç, din, mezhep ve benzeri sebeplerle ayırım gözetilmeksizin kanun  önünde” eşittir” (TBMM,1982; Madde-10) ifadesiyle ve “Kimse, eğitim ve öğrenim hakkından yoksun bırakılamaz. Eğitim ve öğretim, Devletin başlıca ödevlerindendir. Eğitim ve öğretim, Atatürk ilkeleri doğrultusunda, çağdaş bilim ve eğitim esaslarına göre, Devletin gözetim ve denetimi altında yapılır. Bu esaslara aykırı eğitim ve öğretim yerleri açılamaz (TBMM,1982: Madde:42)” ifadeleriyle aslında ve  özünde  sosyal  kapsayıcılığa atıf yapmaktadır.

 

3.3. Milli Eğitim Kanunu; 1739 Sayılı Milli Eğitim temel Kanunu, “eğitimde  fırsat ve imkan eşitliği”  bağlamında; “genellik ve eşitlik ilkesiyle, eğitim kurumları dil, ırk, cinsiyet ve din ayrımı gözetilmeksizin herkese açıktır. Eğitimde hiçbir kişi ve aileye, zümreye veya sınıfa imtiyaz tanınmaz. Eğitim hakkı ilkesiyle ise  temel eğitim görmek her Türk vatandaşının hakkıdır. Temel eğitim kurumlarından sonraki eğitim kurumlarından vatandaşlar ilgi, istidat ve kabiliyetleri ölçüsünde yararlanırlar” ifadeleriyle sosyal kapsayıcılık  vurgusu  yapmaktadır   (MEB,1973).

3.4.Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumu Kanunu; “Hukuken tanınmış hak ve hürriyetlerden yararlanmada ayrımcılığın önlenmesi, insan haklarının korunması ve geliştirilmesi hedeflenir… (TIHEK, madde 1; 2016). İfadesiyle birey  yurttaşlara  hukuken tanınmış hak ve hürriyetlerden yararlanmada ayrımcılığın önlenmesi, insan haklarının korunması ve geliştirilmesi temelinde  eşitlik anlayışını belirtir.  Ancak; Neo-özneli siyasal  uygulamalar gezegenin ve Türkiye  coğrafyasının  herkese  ve  her canlıya yetebilecek  kaynakları özel sektör lehine daha  çok  kazanç elde  etmesi için  kullanılır  olması doğrudan sosyolojik ve ekonomik değişkenleri geniş halk kitleleri aleyhine bozarken; dolayısıyla da eğitsel  eşitsizlikleri  artırmaya ve sosyal kapsayıcılıktan  uzaklaşmayı hızlandırmaktadır (Manza, 2021).

 

4.Dramatik Bir Eğitsel Eşitsizlik Olarak; Okul Terki

Okul terki, okuldan   yani eğitimden erken ayrılmayı  içeriyor. Okul  terki,  “zorunlu/örgün ortaöğretim çağında olmasına karşın, örgün bir ortaöğretim kurumuna devam etmeyen ve zorunlu eğitim yaşını doldurmasına karşın genel ya da mesleki lise öğrenimini tamamlamamış olan” bireylerin durumunu  belirtir. Okul terk oranı bir eğitim kademesinden belli bir yılda okulu terk eden öğrencilerin toplam öğrenci sayısına oranıdır (Ermisch and Francesconi, 2001).

 

Yasal olarak zorunlu eğitimde görülen açık lise öğrencileri  de  çağ nüfusu içinde olduklarından eğitimi terk etmeleri nedeniyle okulu terk etmiş sayılırken, 3308 Sayılı  Mesleki  Eğitim Kanunu kapsamında çıraklık eğitimine kayıtlı öğrenciler okul terki içinde görülmüyor (Resmi Gazete, 1986).

 

Bireylerin eğitim ve  okul sürecini, bırakmasının  temelinde  sosyolojik  ve ekonomik sorunlar yer alıyor. Sosyal ve ekonomik krizlerden dolayı okulu terk etme  durumunda kalan  bireylerin yaş  çağındaki bireyler okula giderken küçük yaşta  çalışmak  zorunda kalmaları  da  dramatik  bir eğitim eşitsizliğidir. Çünkü; eğitime erişimin bireyin kendi iradesi ya da kendisi dışında faktörler nedeniyle sağlanamadığı ya da sağlandıktan sonra kesildiği durumlar anlamına gelen okul terkleri öncelde sosyo-ekonomik imkansızlıklardan kaynaklanıyor.

 

Türkiye ölçeğinde  eğitim çağındaki nüfusun tamamının okullaşmasını açıklayan %100 okullaşma oranının sağlanması okulu   terkler  olduğu  sürece  gerçekleşemeyeceğinden,  her  okulu terk eden  birey  okullaşma hedefine varılmasında ulusal  eğitimin başarısızlık hanesine yazılacak somut göstergedir.

 

5.Okul Terkine Neden Olan Değişkenler

Eğitimde okul terkine neden olan  faktörlerin şu  temel değişkenlerden kaynaklandığı gözlenmektedir:

·       Ailelerin Düşük sosyoekonomik düzeyleri

·       Aillerin göçmenlik durumları,

·       Göçmenlik arka planı olan ailelerin yoksulluk çekmeleri,

·       Dil engeli,

·       Değişik nitelikli ayrımcılıklar,

·       Toplumsal cinsiyet,

·       Hanehalkı büyüklüğü,

·       Engellilik,

·       Mevsimlik işçilik,

·       Tarım işçiliği,

·       Coğrafi ve kırsal/kentsel bölgeler arasındaki farklılıklar çocuğun eğitime katılımını etkilemektedir (OECD (2020).

 

Bu değişkenler dikkatle incelendiğinde; ağırlığın sosyo-ekonomik ve sosyo-kültürel özelliklerden  oluştuğu  anlaşılmaktadır. Anılan özellikler ise çocuk bireylerin eğitime ve öğretime  erişim  eşitsizliklerini  artırarak onların okullarını tamamlamadan terketmeleri sonucunu  doğurmaktadır (Karaağaçlı, 2021-2 ve Karaağaçlı, 2023).

 

 

Çünkü; farklı sosyolojik  ve ekonomik arka planlardan gelen öğrencilerin aynı okullarda eğitim-öğretim süreçlerine katılma olanakları yoktur. Okullar arasında somut  gözlenen bu eşitsizlik; okul-aile birliklerinin işleyişini de doğrudan etkilemektedir. Sosyo-ekonomik düzeyi düşük öğrencilerin eğitim-öğretim gördüğü okullarda, veliler okul-aile birliklerini maddi olarak destekleyememektedir. Okul-aile birlikleri MEB’in okulun ihtiyaçlarını karşılayamadığı durumlarda katkı getirmekte, öğretim personeli dışındaki destek personelinin işe alımını sağlamaktadır.

 

Türkiye Ulusal eğitim  coğrafyasında, kamu yani resmi okullarda eğitim görenlerin 7 milyon 802 bin 825'i erkek, 7 milyon 391 bin 749'u kız öğrencilerden oluştuğu  dikkate alınınca; eşitsizliği azaltmak amacıyla yürütülen mevcut politikaların tümel öğrenci  eşitsizliğini gidermede daha  sosyal  ve dayanışmacı eğitim destek  ve yetiştirme programlarına ihtiyaç  bulunuyor.

 

Özel okullarda 723 bin 749 erkek, 586 bin 856 kız öğrencinin  eğitim görmesi de kastedilen ve amaçlanan  tümel eşitsizliğin kamu  eğitimine  ağırlık  verilerek giderilmesini gerektiriyor (MEB, 2022). 

 

6.Sonuçlar

Sosyal Kapsayıcılıktan  Uzaklık  Okul Terkini Artıyor!  Sorunsalını  gündeme  alan bu çalışmada elde edilen veriler ışığında  varılan sonuçlar şunlardır;

1.   Sosyal kapsayıcılıktan uzaklık eğitimde  fırsat ve  imkan  eşitliğini zedelemeye  devam etmektedir.

2.   Sosyal kapsayıcılık  göremeyen bireyler yalnızlaşmaktadır.

3.   Sosyal kapsayıcılıktan uzak insanların daha fazla depresyona girdiği, psikolojik engelleri olduğu,  insanların başka insanlara daha az güven duyduğu gözlenmektedir.

4.   Sosyal kapsayıcılıktan uzak siyasal yapılardan beslenen,  küresel güçler birey-devlet ilişkilerini zayıflatmaktadır.

5.   Dünya’da ve Türkiye’de eğitim ve öğretim  eşitliğini  temel  alan yasal yazınlar insan onurunu ve eşitliğinin teoride güzellemesini  yapmakta, pratik  yaşama  ve  eğitim-öğretim  süreçlerine  katkı  getire-me-mek-tedir.

6.   Genelde  sosyal, ekonomik  ve kültürel  eşitsizliği  özelde  ise eğitimde; öğrenci, öğretmen, kent-köy okulu farklılığı  ve  okul  terki  sorunlarını artırmaktadır.

7.   Ortaöğretimde okula devamsızlık ve sınıf tekrarı  konularına ait uygulamalar ulusal eğitimin nitel ve nicel  eşitsizliklerini derinleştirmektedir.

8.   Dünya’da insanların  eşitliği  adına en  temel yasal metinlerden olan: “İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi”  çocuk bireylerin eğitim ve  gelişimlerinden aileyi sorumlu tutuyor.

9.   Farklı sosyolojik  ve ekonomik arka planlardan gelen öğrencilerin aynı okullarda eğitim-öğretim süreçlerine katılma olanakları eğitsel ve sosyal eşitsizliği artırmaktadır.

10. Okulların sosyal  ve ekonomik yetersizlikleri okul-aile birliklerine  olan  ihtiyaçları gündeme getirmektedir.

 

7.Öneriler

Çalışmada varılan  sonuçlar ışığında  aşağıda  sıralanan  öneriler  geliştirilmiştir:

1.      Dünya’da ve Türkiye’de eğitim ve öğretim  eşitliğini  temel  alan yasal yazınlara dayalı  insan onurunu ve eşitliğini  koruyacak  şekilde  uygulamalara ve  yeni özel düzenlemelere  gidilmelidir.

2.      İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi’nde çocuk bireylerin eğitim ve gelişimlerinden aileyi sorumlu tutması ilkesinden  hareketle ailelere varolan uygulamalardan daha etkili ve işlevsel olan  sosyal ve ekonomik destek programları  açılmalıdır.

3.      Ortaöğretimde okula devamsızlık ve sınıf tekrarı  konularına ait farklı uygulamalardan  vazgeçilerek,

varolan Ortaöğretim Eğitim Öğretim Yönetmeliği işlevsel olarak uygulanmalıdır.

4.      Kamusal fırsatlarda eşitsizlik, sonuçlarda da eşitsizliği getirdiğinden; kamu sosyal karakterini eşit  üleşimden yana göstermelidir.

5.      Kamunun ancak küçülmesiyle verimin  artacağı (!) yüzeysel açıklamalı zayıf savı  yerine eğitimden sağlığa, adaletten gelir dağılımına, ekonomiden siyasete her alanda   kamusal büyüme yollarına  gidilmelidir.

6.      Eğitsel  düzenlemeler  kent-köy okulu bütünlüğü içinde  yapılmalıdır.

7.      Sosyal, ekonomik ve kültürel eşitsiz kaynakları olan kent-köy okulu farklılığını giderecek  düzenlemeler yapılmalıdır.

8.      Okulların sosyal ve ekonomik yetersizliklerinden dolayı okul-aile birlikleri aracılığıyla yaptıkları  kamusal kaynaklardan karşılanmalıdır.

9.      Sosyal kapsayıcılık bağlamında dezavantajlı olan bireylerin ve grupların sağlık, eğitim, güvenlik, ulaşım, barınma ve istihdam hizmetlerine erişimleri iyileştirilmelidir.

 

8.Vargı ve Yargı

Yaşamda ve eğitim-öğretim süreçlerinde sosyal eşitsizliği gidermede sosyal kapsayıcılık önemli bir sosyo-tümel yaklaşım olduğundan; Türkiye coğrafyasında, sosyal kapsayıcılığın sağlanarak okulun terklerinin  engellenmesi için kamusal araçlar  ve kaynaklar toplumda  herkesi kucaklayacak  biçimde uygulanmalıdır.

 

Sosyal kapsayıcılığın yaşamın ve eğitimin her alanına girmesi  için kamusal olanaklar artırılmalı eş  deyişle  sosyal devlet formasyonlu dayanışmacı ve  eşitlikçi politikalar uygulanmalıdır.

paralı eğitim anlayışlı her düzeydeki özel okullar ve paralı kurslar yerine kamusal eğitimin her kademesine iyileştirmeler yapılmalıdır.

 

Kaynaklar

Bauman,  Z. (2016). Sosyolojik Düşünmek. Çev: Abdullah Yılmaz. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

Birleşmiş Milletler. (1948). İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi. "Universal Declaration Of Human Rights. Birleşmiş Milletler. 10 Aralık 1948. Ss. 71-77.

Ermisch, J.  and Francesconi, M. (2001). Family Matters: Impacts Of Family Background On Educational Attainments. Economica. Vol.68; No:270. Pp.137-156. JSTOR. Journal Artıcle: John Ermisch and Marco Francesconi. Published By: Wiley.

 

KaraağaçlıM. (2021-1). Eğitimin Sosyolojisi. İkinci Yazım Birinci Basım. Ankara: Kitapçı Basımevi Yayıncılık  Dağıtım Tasarım San Tic. Ltd. Şti. ISBN No:978-605-62357-9-5. Bandrol  Seri Aralıkları: THG-PRH 637078-637207.

 

Karaağaçlı, M. (2021-2). Ulusal Eğitimin Sloganlarda Eşitci Butikte Eşitsiz Çürümüş Tahtaları. Ankara: Mektepli Gazete Tebeşir. Sayı:17. Eylül 2021. http:// www.mektepligazete.tebeşir.ss 25-27.

 

Karaağaçlı, M. (2023). Neo-Özneli Siyasa’nın Derinleştirdiği Eşitsizlikler! Mektepli Gazete Tebeşir. Sayı:30, Ağustos 2023. http://www.mektepligazete.com. Ss.29-41.

 

Manza, J. (2020). Eşitsizlik. Çev: Çağrı Mutaf. Ed: Bryan S. Turner. ss.288-293. İstanbul: Pinhan Yayıncılık.

 

MEB. (1973). Milli Eğitim Temel Kanunu. Ankara: TBMM. Kanun  No: 1739.

 

MEB.  (2022).  Milli Eğitim İstatistikleri 2020-2021. Ankara:  www.meb.gov.tr.

 

OECD (2020). Education Policy Outlook: Turkey. Kasım 2020, https://www.oecd.org/education/policy-outlook/country-profile-Turkey-2020.pdf

 

PISA (2021). OECD Skill Surveys. Aralık 2020, https://pisadataexplorer.oecd.org/

ide/idepisa/

 

Resmi Gazete. (1986). Mesleki Eğitim Kanunu.  Kanun Numarası : 3308, Kabul Tarihi: 5/6/1986. Yayımlandığı Resmî Gazete: Tarih : 19/6/1986,  Sayı: 19139. Tertip: 5, Cilt: 26.

 

TBMM. (1982) Türkiye Cumhuriyeti Anayasası. Ankara: TBMM. 2709 Sayılı Kanun, 7.11.1982.

TİEK  (2016).Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumu Kanunu.  Kanun  No:6701,  Resmi Gazete  No: 29690.

__________

Erişim ve İletişim

Dr.  Öğr. Üyesi, G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi, EBB Öğr. Üyesi.

e-posta         : mkara@gazi.edu.tr  

ORCID          : https://orcid.org/0000-0003-3488-1021

Web         (1): w3.gazi.edu.tr/~mkara 

Web         (2): https://avesis.gazi.edu.tr/mkara

Web         (3): www.yurtspor.com

Web         (4): www.mektepligazete.tebeşir

Web         (5): www.mektepligazete.köşe yazıları

Facebook  (1): Kirizma
Facebook  (2): Mustafa Karaağaçlı
X                 : M_Karaagacli_
İnstagram    : mustafakaraagacli1