Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.39, sa.1, ss.225-239, 2020 (Hakemli Dergi)
Günümüzde iletişimsel ve eylemsel yaklaşımın benimsendiği yabancı dil öğretiminde çoğu zaman örtük ve
kısmi olarak yer alan dilbilgisi, aslında bir dilin işleyişinin anlaşılmasında önemli bir yere sahiptir. Örneğin
cümlenin temel öğesi olarak kabul edilen ve Fransızcada karmaşık bir yapıya sahip olan “fiil”in tüm
özellikleri ile ele alınması gerekmektedir. Bu çalışmada Fransızların günlük hayatta kullandığı ve bakışımlı
(simetrik) niteliğe sahip fiiller konu edinilmiştir. Bu fiiller, bu konuda daha önce yapılmış çalışmalara ve bir
mobil uygulama olan Le Robert Dixel Mobile sözlüğüne dayanarak incelenmiş, bir milyon sözcük içindeki
kullanım sıklığına göre sıraya koyulmuştur. Çalışma için daha önce yapılan çalışmalarda belirlenen bakışımlı
fiillerden eski, nadir veya edebi kullanımı olanlar saptanıp çalışmaya dahil edilmemiş ve sözlüğe göre
12.0’dan fazla kullanım sıklığına sahip olan 96 fiil seçilmiştir. Etken cümle içinde kullanılıp edilgen anlamı
veren bu fiiller, Fransızcayı yabancı dil olarak öğrenenler için güçlük oluşturabilecek niteliktedir. Çalışma
Fransızcada geçişlilik ve edilgen çatı zeminleri üzerine kurulmuş, geçişli/geçişsiz bakışımlı fiil kullanımları
bağlam içinde verilmiş, ayrıca edilgen yapı oluşturma biçimleri üzerinde durulmuştur. Ardından bakışımlı
fiil kavramı açıklanıp örnekler verilmiş, son olarak da Adosphère 1 ve Saison 1 Fransızca öğretim kitaplarının
A1 düzeyleri, bu fiillerin öğretimi açısından incelenmiştir. İnceleme ve karşılaştırma sonucunda bakışımlı fiil
öğretiminin incelenen kitaplardaki etkililiği tartışılmıştır. Son olarak, söz konusu fiillerin öğretimi için bazı
önerilerde bulunulmuştur.