Öğretmenlerin Algılarına Göre Okul Müdürlerinin Sürdürülebilir Liderlik Davranışları İle Öğretmenlerin MeslekiTükenmişlik Düzeyleri Arasındakiİlişkilerin İncelenmesi


Creative Commons License

Kucam E., Altınok V.

19.İnternational Scıentıfıc Research Congress Social and Educational Scıences, Ankara, Türkiye, 16 - 17 Mart 2024, cilt.1, ss.56, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.56
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Tarihin ilk dönemlerinden bu yana bireyler kültürel, sosyal, ekonomik vb. çeşitli gruplar etrafında toplanarak sınıflar oluşturmuş ve bu gruplar sınırlılığında kişiliklerini şekillendirmiştir. Bu şekillendirme süreci, aynı gruba mensup olan bireylerin ortak beklenti oluşturmalarını sağlayarak, grubun kaygı ve beklentilerini içselleştirerek anlayan bireylerin ön plana çıkmasını içermektedir. Buradan hareketle her dönemin, toplumsal özelliklerle beraber bireysel özellikleri de şekillendirdiği ve kendi dönemsel liderlerini yarattığı ifade edilebilir. Bilim ve teknolojinin ilerlemesine paralel olarak örgütler, yeniden yapılandırma yoluna gitmek zorunda kalmış, bu durumda da liderlerin sahip olduğu özellikler, örgütün ve örgüt üyelerinin değişime bakış açısını etkilemiştir. Süreklilik arz eden bu yenilik ve değişimler, yöneticiden yöneticiye değişmeyeancak sürekli gelişen sürdürülebilir liderliğin önemini ortaya çıkarmıştır. Bu kapsamda çalışma; sürdürülebilir liderlik uygulamalarının, çalışanların iş tatmini, bağlılık ve psikolojik iyi oluşu üzerindeki olumlu etkilerini vurgulayarak, bu liderlik yaklaşımlarının mesleki tükenmişliği azaltma potansiyeline işaret etmektedir. 2022-2023 eğitim-öğretim yılının ikinci döneminde Ankara ilinin Çankaya, Etimesgut ve Sincan ilçelerinde görevli 278 sınıf öğretmenine Çayak'ın geliştirdiği Sürdürülebilir Liderlik Ölçeği ve Maslach Mesleki Tükenmişlik Envanteri uygulanmıştır. Veriler yüz yüze ve google form aracılığıyla toplanmıştır. Ergin tarafından geçerlik güvenirlik çalışması yapılan Maslach Tükenmişlik Envanteri 22 maddeden ve “Duygusal Tükenmişlik, Duyarsızlaşma, Düşük Kişisel Başarı” olmak üzere üç alt boyuttan oluşmaktadır. Cronbach Alpha katsayısı duygusal tükenme boyutu için 0.88, duyarsızlaşma boyutu için 0.78, kişisel başarı boyutu için 0.74 olarak bulunmuştur. Bu ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması araştırmacı tarafından tekrar yapılmıştır. Duygusal tükenme boyutuna ait güvenirlik katsayısının .78, duyarsızlaşma boyutuna ait katsayı .70 ve kişisel başarı boyutuna ait katsayı .66 olduğu elde edilmiştir. Çayak (2018) tarafından geliştirilen Sürdürülebilir Liderlik Ölçeği 36 maddeden ve “Ekonomik Sürdürülebilirlik, Kültürel Sürdürülebilirlik, Sosyal Sürdürülebilirlik ve Yönetsel Sürdürülebilirlik” olmak üzere dört alt boyuttan oluşmaktadır. Ölçeğin her bir alt boyutu için hesaplanan Cronbach Alpha katsayısı ekonomik sürdürülebilirlik için 0.92, kültürel sürdürülebilirlik için 0.84, sosyal sürdürülebilirlik için 0.87 ve yönetsel sürdürülebilirlik için 0.97 bulunmuştur. Anahtar Kelimeler: Sürdürülebilir, Liderlik, Mesleki, Tükenmişlik, Müdür, Öğretmen