IV. Ulusal Biyoloji Eğitimi Kongresi, Ankara, Türkiye, 6 - 07 Ekim 2022, ss.45
Eğitim-öğretim hayatında sınıf ve okul ortamı kadar, okul dışı öğrenme ortamlarının da
etkisi oldukça fazladır. Bireylerin günlük hayatta karşılaştıkları durumlar, derslerdeki
teorik bilgilerinin somutlaştırılmasında kolaylık sağlamaktadır. Bu araştırmada, biyoloji
öğretmen adaylarının okul dışı öğrenme ortamlarından biri olan arazi gezilerine yönelik
görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmaktadır.
Araştırma, 2021-2022 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde gerçekleştirilmiştir.
Araştırmanın çalışma grubu, bir devlet üniversitesinin Biyoloji Eğitimi Ana Bilim Dalında
öğrenim gören 33 öğretmen adayından oluşmaktadır. Nitel araştırma yönteminin
kullanıldığı bu çalışmada, öğretmen adaylarına arazi gezileri ile ilgili, araştırmacılar
tarafından hazırlanmış 11 açık uçlu soru sorulmuştur. Veriler, içerik analizi yöntemi
kullanılarak değerlendirilmiştir.
Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, çalışmaya katılan biyoloji öğretmen adaylarının
tamamının daha önce en az bir kez arazi gezisine katıldığını; %57,5’inin arazi gezilerine
yönelik ders aldıklarını; %100’ünün arazi gezisinin bir eğitim ortamı olduğunu
düşündüğünü, yapılan çalışmaların ilgilerini çektiğini, önceki bilgilerinin pekiştiğini ve
arazi gezisine tekrar katılmak istediklerini belirtmişlerdir. Ayrıca arazi gezisi sırasında
%85’inin mesafe ve yorulmaktan dolayı zorlandığı; %96’sının geziye yönelik
beklentilerinin karşılandığı ve öğretmen olduklarında öğrencilerini arazi gezisine götürmek
istedikleri tespit edilmiştir. Bu bulgular doğrultusunda biyoloji öğretmen adaylarının bir
öğrenme ortamı olarak arazi gezilerine olumlu yaklaştığı, öğreticilik açısından arazi
gezilerinin etkili olduğu, gezi sırasında biyoçeşitliliğin öğretmen adaylarının ilgisini
çektiği, daha önce edinilen bilgilerin pekişmesinde etkili olduğu ve kullanılan araç
gereçlerin çoğunun adayların aklında doğru bir biçimde kaldığı sonuçlarına ulaşılmıştır.