Biyoloji Öğretmen Adaylarının Arazi Gezilerine Yönelik Görüşlerinin Belirlenmesi


Creative Commons License

Karanfilci T., Uzel N., Gül A.

IV. Ulusal Biyoloji Eğitimi Kongresi, Ankara, Türkiye, 6 - 07 Ekim 2022, ss.45

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.45
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Eğitim-öğretim hayatında sınıf ve okul ortamı kadar, okul dışı öğrenme ortamlarının da etkisi oldukça fazladır. Bireylerin günlük hayatta karşılaştıkları durumlar, derslerdeki teorik bilgilerinin somutlaştırılmasında kolaylık sağlamaktadır. Bu araştırmada, biyoloji öğretmen adaylarının okul dışı öğrenme ortamlarından biri olan arazi gezilerine yönelik görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Araştırma, 2021-2022 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubu, bir devlet üniversitesinin Biyoloji Eğitimi Ana Bilim Dalında öğrenim gören 33 öğretmen adayından oluşmaktadır. Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı bu çalışmada, öğretmen adaylarına arazi gezileri ile ilgili, araştırmacılar tarafından hazırlanmış 11 açık uçlu soru sorulmuştur. Veriler, içerik analizi yöntemi kullanılarak değerlendirilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, çalışmaya katılan biyoloji öğretmen adaylarının tamamının daha önce en az bir kez arazi gezisine katıldığını; %57,5’inin arazi gezilerine yönelik ders aldıklarını; %100’ünün arazi gezisinin bir eğitim ortamı olduğunu düşündüğünü, yapılan çalışmaların ilgilerini çektiğini, önceki bilgilerinin pekiştiğini ve arazi gezisine tekrar katılmak istediklerini belirtmişlerdir. Ayrıca arazi gezisi sırasında %85’inin mesafe ve yorulmaktan dolayı zorlandığı; %96’sının geziye yönelik beklentilerinin karşılandığı ve öğretmen olduklarında öğrencilerini arazi gezisine götürmek istedikleri tespit edilmiştir. Bu bulgular doğrultusunda biyoloji öğretmen adaylarının bir öğrenme ortamı olarak arazi gezilerine olumlu yaklaştığı, öğreticilik açısından arazi gezilerinin etkili olduğu, gezi sırasında biyoçeşitliliğin öğretmen adaylarının ilgisini çektiği, daha önce edinilen bilgilerin pekişmesinde etkili olduğu ve kullanılan araç gereçlerin çoğunun adayların aklında doğru bir biçimde kaldığı sonuçlarına ulaşılmıştır.