KADIN ÖĞRETMENLERİN CİNSİYETE DAYALI AYRIMCILIK ALGILARI İLE PSİKOLOJİK SERMAYELERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ


Creative Commons License

Altınok V., Kılıç A.

ASES III. INTERNATIONAL EDUCATIONAL SCIENCES CONFERENCE, Ankara, Türkiye, 28 - 29 Ocak 2024, cilt.1, ss.166-170, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.166-170
  • Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışma, kadın öğretmenlerin cinsiyete dayalı ayrımcılık algıları ile psikolojik sermayeleri

arasındaki ilişkiyi incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın örneklemini; Yozgat ili Merkez ilçesi,

İzmir ili Karşıyaka ilçesi ve Şanlıurfa ili Akçakale ilçesinde, 2022-2023 eğitim-öğretim yılında

ilköğretim kademesinde görev yapan, çeşitli branşlardan 247 kadın öğretmen oluşturmaktadır.

Çalışmada veri toplama aracı olarak; Kişisel Bilgi Formu, Algılanan Cinsiyet Ayrımcılık Ölçeği

(ACAÖ) ve Psikolojik Sermaye Ölçeği (PSÖ) kullanılmıştır. Kadınların algılanan cinsiyet ayrımcılığı

puanlarının düşük, psikolojik sermaye ölçeği alt faktörlerinden iyimserlik puanlarının orta, psikolojik

dayanıklılık, umut ve yeterlilik puanlarının ise yüksek olduğu görülmüştür. 247 kadının %72,9’u (180

kadın) düşük düzeyde %%21,1’i (52 kadın) orta düzeyde, %6,1’i (15 kadın) ise yüksek düzeyde

algılanan cinsiyet ayrımcılığı yaşadığı görülmüştür. Kadınların %3,6’sı (9 kadın) düşük düzeyde

iyimserlik, %2,4’ü (6 kadın) düşük düzeyde psikolojik sağlamlık, %2’si (5 kadın) düşük düzeyde

umut ve %2,8’i (7 kadın) ise düşük düzeyde öz-yeterliliğe sahiptir. Kadınların görev yaptığı yere,

eğitim durumuna ve branşına göre algılanan cinsiyet ayrımcılık puanları değişmezken (p>0,05),

kadınların çalışma yılına göre algılanan cinsiyet ayrımcılık puanları farklılık göstermiştir (p<0,05).

Genellikle çalışma yılı arttıkça, algılanan cinsiyet ayrımcılığı puanları düşmüştür. Kadınların eğitim

durumu ve branşına göre psikolojik sermaye puanları değişmezken (p>0,05), kadınların görev yaptığı

ile ve çalışma yılına göre algılanan psikolojik sermaye puanları farklılık göstermiştir (p<0,05).

Yozgat’ta görev yapan öğretmenlerin psikolojik sermaye puanlarının, diğer illere göre yüksek olduğu

görülmüştür. Ayrıca çalışma yılı arttıkça, kadınların psikolojik sermaye puanları artış göstermiştir.

Kadınların algılanan cinsiyet ayrımcılığı puanları ile Psikolojik Sermaye Ölçeği (PSÖ) ve alt

faktörleri arasında (İyimserlik, Psikolojik dayanıklılık, Umut ve Öz-yeterlilik) düşük düzeyde negatif ilişki tespit edilmiştir (p<0,05). Bu sonuçlar, kadınların iyimserlik, psikolojik dayanıklılık, umut ve

öz yeterlilik puanları arttıkça, algılanan cinsiyet ayrımcılığı puanlarının azalacağını göstermektedir.