Sınıf Öğretmenlerinin Siber Zorbalık Farkındalıkları


Creative Commons License

Acarbaş İ., Aksoy N.

Gazi Üniversitesi Genç Araştırmacılar Kongresi-II, Ankara, Türkiye, 28 - 30 Haziran 2022, ss.109-110, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.109-110
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Sınıf Öğretmenlerinin Siber Zorbalık Farkındalıkları İrem Acarbaş1 , Naciye Aksoy2 Bildiri Kodu: 9504 Bilişim teknolojilerinin hızlı gelişimi bir taraftan yaşamı kolaylaştırırken diğer taraftan da bazı sorunları beraberinde getirmektedir. Siber zorbalık bu sorunlardan biridir. Özellikle küresel Covid-19 salgını nedeniyle kapanma tedbirlerinin alınması, gündelik hayatın her alanında bilişim teknolojilerinin kullanımında büyük artışlara yol açmıştır. Bu süreçte, eğitim hizmetinin sunulmasında da dijital eğitim platformları devreye sokulmuştur. Hem gündelik hayatta hem de eğitim hizmetinin sunumunda dijital teknolojilerin kullanımındaki artış her kademedeki öğrencilerin siber zorbalığa maruz kalma riskini de artırmıştır. Bu araştırmanın amacı sınıf öğretmenlerinin siber zorbalık farkındalık düzeylerini incelemektir. Çalışma nicel araştırma yöntemlerinden tekil tarama modeline göre gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini 2021-2022 eğitim öğretim yılında Ankara ilinin Akyurt ilçesine bağlı kamu okullarında görev yapan sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Buna göre; araştırmada 10 ilkokulda görev yapan 93 sınıf öğretmeni ile çalışılmıştır. Araştırmanın verileri izin alınarak kullanılan “Okulda Siber Zorbalık Farkındalık Anketi” uygulanarak toplanmıştır. Veriler basit istatistik yöntemleri ile analiz edilmiştir. Analizlerin sonucuna göre; öğretmenlerin siber zorbalık konusunda hem kendileri hem de öğrencilerinin karşılaşabilecekleri durumlar açısından farkında oldukları gözlenmiştir. Siber zorbalığın aynı fiziksel ve sözel zorbalıkta olduğu gibi tehlikeli bir durum olduğu ve önlem alınması gerektiği belirtilmiştir. Ancak öğretmenler arasında siber zorbalık konusunda verilen seminer, konferans v.b etkinliklere katılımın düşük olduğu ve bu eğitimlere katılımın desteklenip arttırılması gerektiği kanaatine varılmıştır. Anahtar Kelimeler: Siber zorbalık, Siber zorbalık farkındalığı, İlkokul öğretmeni. Cyberbullying Awareness of Primary School Teachers While the rapid development of information technologies makes life easier on the one hand, it also brings some problems with it. Cyberbullying is one of these problems. Taking closure measures, especially due to the global Covid-19 epidemic, has led to great increases in the use of information technologies in all areas of daily life. In this process, digital education platforms have been activated in the provision of education services. Digital technologies in the delivery of education services and in daily life have also increased the risk of cyberbullying for students at all levels. The aim of this research 1Yüksek Lisans Öğrencisi, Gazi Üniversitesi, Temel Eğitim Bölümü, Sınıf Eğitimi, iremacarbas@gmail.com 2Prof. Dr., Gazi Üniversitesi, Temel Eğitim Bölümü, Sınıf Eğitimi, naciye@gazi.edu.tr 110 is to examine the cyberbullying awareness levels of primary school teachers. The study was carried out as a survey research method. The population of the research consists of primary school teachers working at public schools in Akyurt district of Ankara province in the 2021-2022 academic year. Accordingly, 93 primary school teachers working in 10 primary schools were involved in the study. The data of the research were collected by applying the "Cyberbullying Awareness Questionnaire at School", which was used with permission. The data were analyzed with simple statistical methods. According to the results of the analysis; it has been observed that teachers are aware of cyberbullying in terms of situations that both themselves and their students may encounter. It was stated that cyberbullying is a dangerous situation just like physical and verbal bullying and that precautions should be taken. However, it has been concluded that the participation in seminars, conferences, etc. activities on cyberbullying among teachers is low and that participation in these trainings should be supported and increased. Keywords: Cyberbullying, Cyberbullying awareness, Primary school teacher