Gazi Üniversitesi Genç Araştırmacılar Kongresi-II, Ankara, Türkiye, 28 - 30 Haziran 2022, ss.109-110, (Özet Bildiri)
Sınıf Öğretmenlerinin Siber Zorbalık Farkındalıkları
İrem Acarbaş1
, Naciye Aksoy2
Bildiri Kodu: 9504
Bilişim teknolojilerinin hızlı gelişimi bir taraftan yaşamı kolaylaştırırken diğer taraftan da bazı sorunları
beraberinde getirmektedir. Siber zorbalık bu sorunlardan biridir. Özellikle küresel Covid-19 salgını
nedeniyle kapanma tedbirlerinin alınması, gündelik hayatın her alanında bilişim teknolojilerinin
kullanımında büyük artışlara yol açmıştır. Bu süreçte, eğitim hizmetinin sunulmasında da dijital eğitim
platformları devreye sokulmuştur. Hem gündelik hayatta hem de eğitim hizmetinin sunumunda dijital
teknolojilerin kullanımındaki artış her kademedeki öğrencilerin siber zorbalığa maruz kalma riskini de
artırmıştır. Bu araştırmanın amacı sınıf öğretmenlerinin siber zorbalık farkındalık düzeylerini
incelemektir. Çalışma nicel araştırma yöntemlerinden tekil tarama modeline göre gerçekleştirilmiştir.
Araştırmanın evrenini 2021-2022 eğitim öğretim yılında Ankara ilinin Akyurt ilçesine bağlı kamu
okullarında görev yapan sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Buna göre; araştırmada 10 ilkokulda görev
yapan 93 sınıf öğretmeni ile çalışılmıştır. Araştırmanın verileri izin alınarak kullanılan “Okulda Siber
Zorbalık Farkındalık Anketi” uygulanarak toplanmıştır. Veriler basit istatistik yöntemleri ile analiz
edilmiştir. Analizlerin sonucuna göre; öğretmenlerin siber zorbalık konusunda hem kendileri hem de
öğrencilerinin karşılaşabilecekleri durumlar açısından farkında oldukları gözlenmiştir. Siber zorbalığın
aynı fiziksel ve sözel zorbalıkta olduğu gibi tehlikeli bir durum olduğu ve önlem alınması gerektiği
belirtilmiştir. Ancak öğretmenler arasında siber zorbalık konusunda verilen seminer, konferans v.b
etkinliklere katılımın düşük olduğu ve bu eğitimlere katılımın desteklenip arttırılması gerektiği
kanaatine varılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Siber zorbalık, Siber zorbalık farkındalığı, İlkokul öğretmeni.
Cyberbullying Awareness of Primary School Teachers
While the rapid development of information technologies makes life easier on the one hand, it also
brings some problems with it. Cyberbullying is one of these problems. Taking closure measures,
especially due to the global Covid-19 epidemic, has led to great increases in the use of information
technologies in all areas of daily life. In this process, digital education platforms have been activated in
the provision of education services. Digital technologies in the delivery of education services and in
daily life have also increased the risk of cyberbullying for students at all levels. The aim of this research
1Yüksek Lisans Öğrencisi, Gazi Üniversitesi, Temel Eğitim Bölümü, Sınıf Eğitimi, iremacarbas@gmail.com
2Prof. Dr., Gazi Üniversitesi, Temel Eğitim Bölümü, Sınıf Eğitimi, naciye@gazi.edu.tr
110
is to examine the cyberbullying awareness levels of primary school teachers. The study was carried out
as a survey research method. The population of the research consists of primary school teachers working
at public schools in Akyurt district of Ankara province in the 2021-2022 academic year. Accordingly, 93
primary school teachers working in 10 primary schools were involved in the study. The data of the
research were collected by applying the "Cyberbullying Awareness Questionnaire at School", which
was used with permission. The data were analyzed with simple statistical methods. According to the
results of the analysis; it has been observed that teachers are aware of cyberbullying in terms of
situations that both themselves and their students may encounter. It was stated that cyberbullying is a
dangerous situation just like physical and verbal bullying and that precautions should be taken.
However, it has been concluded that the participation in seminars, conferences, etc. activities on
cyberbullying among teachers is low and that participation in these trainings should be supported and
increased.
Keywords: Cyberbullying, Cyberbullying awareness, Primary school teacher