Bireysel Ses Eğitimi dersinde ses mutasyonu dönemi konusunun işlenişine yönelik müzik öğretmen adaylarının görüşleri: Gazi Üniversitesi örneği


Creative Commons License

Türkmenoğlu Ö., Aslan B.

Türk Müziği, cilt.4, sa.2, ss.205-223, 2024 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 4 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2024
  • Doi Numarası: 10.5281/zenodo.12778870
  • Dergi Adı: Türk Müziği
  • Derginin Tarandığı İndeksler: EBSCO Education Source, ERIHPlus, Index Copernicus
  • Sayfa Sayıları: ss.205-223
  • Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Müzik öğretmenlerinin yetiştirilmesi yürürlükteki öğretim programlarının güncellenmesiyle daha fazla geliştirilebilecektir. Bireysel Ses Eğitimi dersi içeriği itibariyle önemli derslerden biri olup, ses mutasyonu konusu program içeriğinde yer almamaktadır. Bu çalışmada araştırmacılar tarafından ses mutasyonu konusunun işlenmesi yapılmış ve bununla ilgili değerlendirmeler müzik öğretmen adaylarından alınmıştır. Araştırma nitel araştırma türlerinden bir durum çalışmasıdır. Araştırmada 2023-2024 yılında Gazi Üniversitesi Müzik Eğitimi Anabilimdalı’ndaki 47 öğrenci, uygulamanın yapılabilmesindeki kolaylık ve ekonomiklik açısından katılımcı olarak belirlenmiştir. Katılımcıların Bireysel Ses Eğitimi dersinde ses mutasyonu konusunun işlenişi hakkındaki değerlendirmelerini belirlemek için Bireysel Ses Eğitimi Dersinde Mutasyon Dönemine İlişkin Görüşler Ölçeği kullanılmıştır. Bu ölçek sekiz maddeli olup likert tipi bir ölçektir. Ölçeğin güvenilirlik katsayısı .931 olarak belirlenmiştir. Verilerin analizinde ki-kare testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda katılımcıların görüşlerinde farklılaşma görülen maddeler; önem vurgulanma durumu, bilgi içeriğinin yeterliği, anlaşılma durumu, ders süresinin yeterliği boyutlarında olup (p<.05), araştırmanın teşviği, kaynak materyal yeterliği, ses sağlığı açısından önem vurgusu, bilgi verilme boyutlarında görüşlerde farklılaşma bulunmamaktadır (p>.05). Katılımcıların ses mutasyonu konusunun işlenişi ile ilgili ifadelere katılma durumları hakkındaki katılma düzeyleri (𝑋̅= 2.97) orta düzeydedir. Alt boyutlarda en yüksek katılma düzeyi puanı Ses Sağlığı Açısından Önemin Vurgulanması Boyutu (𝑋̅= 3.21), en düşük katılma düzeyi puanı ise Kaynak ve Materyal Yeterliği Boyutu’ndadır (𝑋̅= 2.72). Katılımcıların görüşlerinde yaşa ve cinsiyete göre farklılaşma bulunmamaktadır (p>.05). Katılımcıların görüşleri doğrultusunda ders programının geliştirilmesine yönelik çalışmalar yapılabilir. Derinlemesine görüşmeler ve gözlemler yapılabilir.

The training of music teachers can be further developed with the updating of current curricula. The Individual Voice Training course is one of the important courses in terms of its content, and the topic of voice mutation is included in the curriculum. In this study, the researchers addressed the topic of voice mutation and gathered evaluations from music teacher candidates. The research is a case study, which is one of the qualitative research types. In the study, 47 students from the Department of Music Education at Gazi University in the 2023-2024 academic year were selected as participants due to the convenience and cost-effectiveness of the application. The Opinions on the Mutation Period in the Individual Voice Training Course Scale was used to determine the participants' evaluations of the handling of the voice mutation topic in the Individual Voice Training Course. This scale consists of eight items and is a Likert-type scale. The reliability coefficient of the scale was determined to be .931. The Chi-square test was used in the analysis of the data. As a result of the research, the items showing differentiation in the participants' opinions were in the dimensions of the importance of emphasis, the adequacy of content, comprehensibility, and the adequacy of course duration (p<.05), while there was no differentiation in the dimensions of the encouragement of research, adequacy of source materials, emphasis on importance for vocal health, and information provision (p>.05). The level of agreement with the statements about the handling of the voice mutation topic by the participants was at a moderate level (𝑋̅= 2.97). The highest level of agreement in the sub-dimensions was in the dimension of Emphasis on Importance for Vocal Health (𝑋̅= 3.21), and the lowest level of agreement was in the dimension of Adequacy of Source and Materials (𝑋̅= 2.72). There was no differentiation in the participants' opinions according to age and gender (p>.05). Based on the participants' opinions, studies can be conducted to improve the course program. In-depth interviews and observations can be conducted.