Karayolu Esnek Üstyapı Tasarımında Yeni Bir Yöntem SUPERPAVE


Arıkan Öztürk E., Çubuk M. K.

Trafik ve Yol Güvenliği I. Ulusal Kongresi, Ankara, Türkiye, 25 - 27 Nisan 2001, ss.334-344

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.334-344
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Ülkemizde ve bir çok ülkede bitümlü karışım tasarımında Marshall dizayn yöntemi kullanılmakta, ancak bu yöntemde karışıma uygulanan sıkıştırma tekniği (tokmaklama) uygulamadaki silindir sıkıştırmasını tam olarak temsil edememekte, ayrıca bu yöntemde yöresel iklim koşulları ve sıcaklık değişimleri gerektiği ölçüde dikkate alınmadığı için üstyapı beklenen performansta hizmet verememektedir. Marshall dizayn yöntemi ile yapılan karışımlar, trafik yükünün hafif olduğu 1960’lı yıllara kadar iyi sonuç vermiş, ancak daha sonra trafik yükünün artmasıyla yapısal olarak sağlam yollarda bile tekerlek izi teşekkülü (oluklanma) meydana gelmeye başlamıştır. Bitümlü karışımların performanslarını artırmak, üstyapı tasarım ve uygulama aşamalarında karşılaşılan çeşitli problemleri çözmek için Amerika Birleşik Devletleri ve Fransa başta olmak üzere İngiltere, Avusturya, Avustralya, Norveç ve Finlandiya’da değişik metodlar üzerinde çalışmalara başlanmıştır. Karışımın silindirler altındaki sıkışmasını en iyi temsil edecek metodun belirlenmesi için ilk çalışmalar 1950’li yıllarda A.B.D’nde başlamış ve ilk yoğurmalı pres imal edilmiştir. Bu çalışmalardan yola çıkarak Fransa’da 1958-1968 yıllarında birkaç prototip yoğurmalı pres yapılmıştır. 1972 yılında A.B.D’de U.S Army Engineers Waterways Experimentation Station tarafından “Gyratory Compactor” adı verilen bir yoğurmalı pres geliştirilmiş aynı yıl Fransa’da “Presse a Cisaillement Giratoire” PCG’nin seri üretimine başlanmıştır. Bu gelişmeleri takiben A.B.D’de Stratejik Karayolu Araştırma Programı “Strategic Highway Research Program”(SHRP) uygulamaya konmuş ve bu program tarafından yoğurmalı preste gerçekleştirilen SUPERPAVE (SUperior PERforming Asphalt PAVEments) adı verilen yeni bir karışım dizaynı geliştirilmiştir.

Bu bildiride SUPERPAVE karışım dizayn sistem incelenerek, bu yeni sistemin ülkemizde kullanılan mevcut sisteme göre avantajları değerlendirilmektedir.