nternational SMART Journal International SOCIAL MENTALITY AND RESEARCHER THINKERS Journal, cilt.10, sa.5, ss.829-836, 2024 (Hakemli Dergi)
Ülkemizde sosyal bilimler lisesinde sosyoloji dersi zorunlu ders olarak okutulmaktadır. Araştırma kapsamında sosyal bilimler liselerinde zorunlu ders olarak okutulan sosyoloji 1 ve sosyoloji 2 ders kitaplarında değerlerin ele alınışı incelenmiştir. Bu bağlamda ders kitaplarında yer alan okuma parçalarındaki değer sayıları ortaya çıkarılmıştır. Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı araştırmada içerik analizine yer verilmiştir. Araştırmanın verilerini ders kitaplarında yer alan okuma metinleri oluşturmaktadır. Okuma metinlerinde yer alan değerler evrensel ve milli değerler kapsamında değerlendirilmiştir. İnceleme sonucunda elde edilen evrensel ve milli değerlerin okuma parçalarındaki dağılımları hem sayısal hem de oransal olarak hesaplanmıştır. Bu bağlamda her iki kitapta da yer alan değer sayıları “sorumluluk(7)” gibi şeklinde gösterilirken oransal dağılımlar ise “%30” şeklinde gösterilmiştir. Ayrıca inceleme kapsamındaki kitaplarda ortak olarak bulunmayan evrensel ve milli değerlerin tespiti de gerçekleştirilmiştir. Elde edilen verilere göre evrensel değerler olarak ele alınan değerler, sayısal olarak sosyoloji 2 kitabında daha fazladır. Milli değerler olarak ele alınan değerler açısından ise sosyoloji 1 kitabında daha fazla değere yer verilirken oransal inceleme sonucunda her iki ders kitabının da eşit yüzde dağılımına sahip olduğu görülmüştür. Elde edilen bütün veriler tablolar halinde gösterilmiştir. Genel değerlendirme sonucuna göre ise her iki ders kitabındaki okuma parçalarında da daha fazla değer vurgusu yapılması gerektiği tespit edilmiştir.